Wat een gezeik hè. Goede discussie hoor, voor mij ook een eye opener. Maar als ze 4 eeuwen geleden met dit soort geneuzel rekening hadden moeten houden waren ze nooit naar de andere kant van de wereld gereisd met hun galjoenen. Het zou je toch zowat de reislust ontnemen, want ook de uitgebreide dekkingen hebben kleine lettertjes. OK, nou ben ik op zich best in staat om verzekeringsvoorwaarden in detail door te nemen en te begrijpen, maar er zin in hebben is wat anders. En er zullen evenzoveel mensen zijn die bijv. leesmoeilijkheden hebben (anderstaligen, dyslexie etc) die daar niet zo 1-2-3 toe in staat zijn. OK, die kunnen zich laten voorlichten, maar dat kost ook allemaal geld en de verzekeraar zelf kan je ook niet geloven op z'n blauwe ogen.
Wél ben ik er door schade en schande achtergekomen dat het hier in Spanje zin heeft om (bijna) jaarlijks met frisse tegenzin je auto- en andere verzekeringen te herzien, want je kunt met overstappen en onderhandelen letterlijk honderden euro's per jaar besparen. Al is maar even kijken door zo'n vergelijkingswebsite in te vullen. Een verzekeraar die een goede keus was toen je net je rijbewijs haalde, hoeft dat een paar jaar later echt niet meer te zijn.
In mijn geval wisselde ik van auto (naar mijn V70 toe, goede keus
) en moest bij mijn toenmalige verzekeraar (waar ik al 8 jaar bij zat, zonder schades) het dubbele betalen tov mijn vorige auto. Ik ben toen overgestapt en heb voor veel minder geld bij een andere verzekeraar een uitgebreidere dekking gekregen (met hagelschade, aanrijding wilde dieren etc etc wat ik allemaal bij mijn vorige WA+ verzekering niet had).