Gisteren kon ik eindelijk bezig met de parkeersensoren. Boodschappen doen liep wat uit dus het was al 15:30 voor ik kon beginnen. Gezien de beperkte tijd wilde ik alleen de sensoren plaatsen en de kabels naar binnen hebben en dan later aansluiten.
Auto op assteunen, wielen eraf, achterbak leeg gehaald, toen kon ik bezig met de bumper. Aan beide kanten 3 popnagels uitgeboord en een torx losgedraaid. En in de achterbak 4 bouten losgedraaid. In het compartiment achter het rechter achterlicht zou ik de antenne aansluiting los kunnen halen, maar ik kon geen kabel en connector vinden. Na een kwartiertje zoeken, verwonderen, googlen, heb ik het op gegeven. Ik zou em wel zien als de bumper eraf kwam.
Het was even pielen om de bumper bij de zijkanten los te krijgen. Maar mijn trusty Haynes manual schoot te hulp. Torx schroeven goed naar achteren drukken en bumper wat naar buiten trekken. En ja, hij kon naar achteren... maar niet heel ver. Eerst dacht ik dat dit kwam door mn trekhaak en ik dacht er even aan om die eraf te halen. Maar bij verdere inspectie bleken er aan elke kant een extra popnagel onderin de bumper te zitten. Die uitgeboord en toen kon ik de bumper eraf manoeuvreren.
De antenne in de bumper bleek helemaal niet aangesloten.
De binnenbumper kon middels een aantal klik verbindingen wordt losgehaald. Aan de binnenbumper zat wel degelijk een metalen plaatje met stekker eraan, wat neem ik aan de bumper antenne is.
In alle verhalen over het plaatsen van aftermarket sensoren bij S60's en V70's las ik dat in de bumper de locatie van de sensoren al voor gemarkeerd is. Nou bij de onze niet hoor!
Na de nodige scheldwoorden de bumper en binnenbumper afgespeurd op mogelijke tekenen die duiden op de originele locatie voor de sensoren. Aan de binnenkant van de binnenbumper vond ik in het piepschuim 4 ronde verdiepingen op voor de sensoren logische plaatsen. Het was inmiddels als 17 uur, maar ik vond het zonde om alles onverrichter zaken weer terug te plaatsen. Dus ik heb de boor erbij gepakt en heb vanaf de binnenkant van de binnenbumper de 4 gaten uitgeboord. Toen de binnenbumper terug in de bumper geklikt en zo kon ik de gaten op de buitenbumper markeren. Eerst met een 4mm boortje vanuit de binnenkant geleide gaten geboord en toen vanaf de buitenkant met de bijgeleverde gatenzaag naar binnen de uiteindelijke gaten geboord. Zo nu was er geen weg meer terug!
De rechter sensor kwam op de plek van de bumper antenne. Ik heb daar een stuk uitgeknipt.
VRAAG: is het antenne plaatje een bepaalde grote om zijn werking te hebben? Dus heeft het stukje dat ik eruit heb geknipt invloed op de werking?
Na de gaten licht te hebben geschuurd kon ik de sensoren erin klikken. Ik had de sensoren en ringen van te voren in de juiste kleur gespoten. Kom ik er bij het plaatsen achter dat er 3 setjes ringen zijn; recht, 4 graden en 10 graden. Waar ik dacht dat ik de rechte ringen had gespoten bleken dat de 4 graden ringen te zijn. Zooo dom. Kon mezelf wel voor de kop slaan. Nadat de woede wat bekoeld was besloten om de rechte ringen te plaatsen en eventueel later alsnog te spuiten.
Kabelboom aangesloten op de 4 sensoren en het andere uiteinde kon ik met wat geduld en gepiel bij de rubber dop in krijgen waar ook de kabelboom voor de trekhaak mee de kofferbak in kwam.
Het moment supreme; ik kon de bumper met sensoren terugplaatsen. De bumper sloot niet mooi aan. Wat bleek; de koppeling en draden van de sensoren zaten tussen het schuim en het metaal van de auto klem. ARgggghhh!
Dus terug naar de tekentafel. Waar ik de draden van de sensoren eerst door de gaten in de binnenbumper had lopen heb ik ze nu tussen de bumper en de binnenbumper naar beneden geleid. Hiervoor moest ik sleuven in het piepschuim snijden. Na nog een paar keer testpassen zat de binnenbumper weer netjes op zijn plek.
Het was inmiddels al donker toen ik de bumper weer netjes op de auto had.
Nadat ik alles weer netjes vast had en had opgeruimd was het 20:30.. 5 uur bezig geweest met enkel de sensoren plaatsen
Auto op assteunen, wielen eraf, achterbak leeg gehaald, toen kon ik bezig met de bumper. Aan beide kanten 3 popnagels uitgeboord en een torx losgedraaid. En in de achterbak 4 bouten losgedraaid. In het compartiment achter het rechter achterlicht zou ik de antenne aansluiting los kunnen halen, maar ik kon geen kabel en connector vinden. Na een kwartiertje zoeken, verwonderen, googlen, heb ik het op gegeven. Ik zou em wel zien als de bumper eraf kwam.
Het was even pielen om de bumper bij de zijkanten los te krijgen. Maar mijn trusty Haynes manual schoot te hulp. Torx schroeven goed naar achteren drukken en bumper wat naar buiten trekken. En ja, hij kon naar achteren... maar niet heel ver. Eerst dacht ik dat dit kwam door mn trekhaak en ik dacht er even aan om die eraf te halen. Maar bij verdere inspectie bleken er aan elke kant een extra popnagel onderin de bumper te zitten. Die uitgeboord en toen kon ik de bumper eraf manoeuvreren.
De antenne in de bumper bleek helemaal niet aangesloten.
De binnenbumper kon middels een aantal klik verbindingen wordt losgehaald. Aan de binnenbumper zat wel degelijk een metalen plaatje met stekker eraan, wat neem ik aan de bumper antenne is.
In alle verhalen over het plaatsen van aftermarket sensoren bij S60's en V70's las ik dat in de bumper de locatie van de sensoren al voor gemarkeerd is. Nou bij de onze niet hoor!
Na de nodige scheldwoorden de bumper en binnenbumper afgespeurd op mogelijke tekenen die duiden op de originele locatie voor de sensoren. Aan de binnenkant van de binnenbumper vond ik in het piepschuim 4 ronde verdiepingen op voor de sensoren logische plaatsen. Het was inmiddels als 17 uur, maar ik vond het zonde om alles onverrichter zaken weer terug te plaatsen. Dus ik heb de boor erbij gepakt en heb vanaf de binnenkant van de binnenbumper de 4 gaten uitgeboord. Toen de binnenbumper terug in de bumper geklikt en zo kon ik de gaten op de buitenbumper markeren. Eerst met een 4mm boortje vanuit de binnenkant geleide gaten geboord en toen vanaf de buitenkant met de bijgeleverde gatenzaag naar binnen de uiteindelijke gaten geboord. Zo nu was er geen weg meer terug!
De rechter sensor kwam op de plek van de bumper antenne. Ik heb daar een stuk uitgeknipt.
VRAAG: is het antenne plaatje een bepaalde grote om zijn werking te hebben? Dus heeft het stukje dat ik eruit heb geknipt invloed op de werking?
Na de gaten licht te hebben geschuurd kon ik de sensoren erin klikken. Ik had de sensoren en ringen van te voren in de juiste kleur gespoten. Kom ik er bij het plaatsen achter dat er 3 setjes ringen zijn; recht, 4 graden en 10 graden. Waar ik dacht dat ik de rechte ringen had gespoten bleken dat de 4 graden ringen te zijn. Zooo dom. Kon mezelf wel voor de kop slaan. Nadat de woede wat bekoeld was besloten om de rechte ringen te plaatsen en eventueel later alsnog te spuiten.
Kabelboom aangesloten op de 4 sensoren en het andere uiteinde kon ik met wat geduld en gepiel bij de rubber dop in krijgen waar ook de kabelboom voor de trekhaak mee de kofferbak in kwam.
Het moment supreme; ik kon de bumper met sensoren terugplaatsen. De bumper sloot niet mooi aan. Wat bleek; de koppeling en draden van de sensoren zaten tussen het schuim en het metaal van de auto klem. ARgggghhh!
Dus terug naar de tekentafel. Waar ik de draden van de sensoren eerst door de gaten in de binnenbumper had lopen heb ik ze nu tussen de bumper en de binnenbumper naar beneden geleid. Hiervoor moest ik sleuven in het piepschuim snijden. Na nog een paar keer testpassen zat de binnenbumper weer netjes op zijn plek.
Het was inmiddels al donker toen ik de bumper weer netjes op de auto had.
Nadat ik alles weer netjes vast had en had opgeruimd was het 20:30.. 5 uur bezig geweest met enkel de sensoren plaatsen