“Parkeerhulp service vereist"

Alle vier de sensoren geven onluist signaal aldus VIDA

MQ9
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

“Parkeerhulp service vereist"

· 
Posted: 15.09.2024 - 14:40  ·  #1
Goedemiddag samen,

Ik heb al rondgezocht hier op het forum maar niets gevonden dat kan helpen met de “Parkeerhulp service vereist” bericht.

Met Vida de boel uitgelezen:

Zoals te lezen geven alle 4 sensoren een error.

Wat heb ik gecontroleerd inmiddels:
  • Alle zekeringen gecheckt en allemaal zijn ze goed. Ik als ergens dat de PDC op dezelfde zekering zit als de centrale deurvergrendeling, die doet het prima.
  • Een gebruikte maar werkende (Aldus RIma) PDC computer gekocht (4 jaar geleden was dat het euvel). Maar helaas, ding verwisseld, gereset met VIDA maar melding blijft.
  • Toen achterbumper eraf, bekabeling en sensoren los gehaald. Kabel doorgemeten, geen breuk. Alle 4 de sensoren nagemeten, geven alle dezelfde waarde in Ohm. Dus die zouden ook goed moeten zijn.

Iemand nog een idee Waar ik dan moet kijken? De kabel die uit de PDC naar de kabelboom gaat, waar komt deze uit? Enig idee hoe ik die kan controleren op werking?

Dank alvast voor de hulp en suggesties!

Tijn
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

Re: “Parkeerhulp service vereist"

· 
Posted: 15.09.2024 - 14:48  ·  #2
Volgens zekeringen overzicht zit de pdc zekering links achter positie 26 en is het een 5 Amp
MQ9
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.09.2024 - 15:18  ·  #3
Dank voor de reply, net gecontroleerd en de 5 amp zekering is in orde.

Tijn
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 15.09.2024 - 23:45  ·  #4
Quote door MQ9

Wat heb ik gecontroleerd inmiddels:
  • Toen achterbumper eraf, bekabeling en sensoren los gehaald. Kabel doorgemeten, geen breuk. Alle 4 de sensoren nagemeten, geven alle dezelfde waarde in Ohm. Dus die zouden ook goed moeten zijn.

eerste tip is om op het tabblad "aflevering" te kijken, anders zie je ook allerlei zaken die ooit lang, lang geleden hebben plaatsgevonden
tweede tip is om onderscheid te maken tussen elektro en elektronica.

Effectief kun je beter een functionele test op die sensoren doen: een staaf (schroevendraaier) er tegenaan en als stethoscoop gebruiken. Ze moeten tikken.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.09.2024 - 09:52  ·  #5
Heb je de zekering(en) eruit gehaald en (visueel of middels multimeter?) gecontroleerd, of alleen doorgemeten met een multimeter, terwijl ze nog in de houder zaten? (kan met sommige typen zekeringen) Het komt wel eens voor dat er een te hoge weerstand ontstaat door wat corrosie in de zekeringhouder, dus best haal je de zekeringen er even uit en steekt ze terug (evt een paar keer herhalen) of spuit de boel even in met contactspray (na verwijderen zekering, anders komt het niet op de goede plek).
MQ9
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.09.2024 - 11:13  ·  #6
De zekering eruit gehaald en gecontroleerd inderdaad. Niet schoongemaakt, dat kan ik nog even doen.
Ik zal ook de werking controleren als ze op de auto zitten maar zoals het er nu uitziet lijkt het erop dat er geen communicatie is tussen de PDC en REM.

Vanavond verder.

Dank voor de hulp zover,

Tijn
MQ9
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.09.2024 - 08:49  ·  #7
Weet iemand misschien hoe ik met VIDA de communicatie tussen de PDC en REM kan meten?

Selected quotes for multi-quoting:   0