Parrot MK9200 icm HU650

Nog niet helemaal tevreden

 
 
 
 
 
HalfZweed76
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino
Leeftijd: 48
Berichten: 23
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Parrot MK9200 icm HU650

 · 
Posted: 04.10.2013 - 00:16  ·  #1
Van de zomer heb ik de Parrot MK9200 laten inbouwen na goede ervaringen bij mijn vorige auto. Ik ben tevreden over de belangrijkste functie van de Parrot: het bellen. Wel specifiek voor dit type gekozen vanwege de vele mogelijkheden om muziek te luisteren via de Parrot (telefoon, iPod, iPad, usb, sd). Stekkertjes netjes in het vak onder de armsten weg laten werken, schermpje zit precies in het midden tussen de ventilatieroosters op het dashboard.

So far, so good. Geluidskwaliteit is goed tot erg goed, maar jammer genoeg kan ik het geluid niet beïnvloeden met de HU650. Volume, bas, treble, balans of fade: niets verandert iets aan de muziek uit de Parrot (uiteraard gaat het geluid wel over de boxen). Volume kan ik alleen aanpassen via de Parrot zelf.

Kan iemand mij het volgende vertellen:
1. Is dit te wijten aan de beperking van de HU?
2. Is dit te wijten aan de beperking van de Parrot?
3. Is dit te wijten aan de manier waarop de Parrot is ingebouwd (verkeerde kabel?)

Daarnaast vroeg ik me af of ik dit probleem ook zou hebben wanneer ik een GROM via mijn RTI zou aansluiten?

Ik hoop dat iemand me meer duidelijkheid kan geven.

Groet,
Sander
EdwardP
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amstelveen
Leeftijd: 58
Homepage: camerafilterwebsho…
Berichten: 394
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Parrot MK9200 icm HU650

 · 
Posted: 04.10.2013 - 07:35  ·  #2
Ik heb precies dezelfde ervaringen met de MKi9200 en de HU650.
Ik weet niet of dat aan het inbouwen of aan het systeem ligt, heb het niet zelf ingebouwd.
Waar ik wel rekening mee moet houden is dat ik de parkeersensoren niet meer hoor als ik muziek via de parrot luister.
Verder voldoet het voor mij prima.
HalfZweed76
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino
Leeftijd: 48
Berichten: 23
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Parrot MK9200 icm HU650

 · 
Posted: 04.10.2013 - 09:31  ·  #3
Ben op zich ook wel tevreden, maar het is gewoon jammer als de kwaliteit van de 650 niet volledig benut wordt. Daarnaast leek het me handig als de kids achterin naar een dvd'tje aan het kijken zijn, ik met de fade knop het geluid alleen voor aan kan zetten, zodat ik naar mijn eigen muziek kan luisteren i.p.v. K3, kabouter Plop en Buurman & Buurman... :(

Koptelefoontjes voor de jongens is nog geen optie, die hebben ze in no-time aan diggelen (3 en 4 jaar oud). Maar gaat ook niet alleen om deze specifieke situatie. Ik zou gewoon graag met de stelknoppen van de 650 het geluid van de Parrot willen aanpassen.

Parkeersensoren heb ik helaas (nog) niet. Dat wordt de volgende stap... Maar bedankt voor de tip: eerst muziek uit zetten, dan inparkeren... :-)

Weet iemand mij te vertellen of je met een GROM wel de stelknoppen van de HU650 kan gebruiken?
EdwardP
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amstelveen
Leeftijd: 58
Homepage: camerafilterwebsho…
Berichten: 394
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Parrot MK9200 icm HU650

 · 
Posted: 04.10.2013 - 10:23  ·  #4
Als ik radio luister hoor ik de sensoren wel omdat dan het geluid van de radio wegvalt, bij de parrot is dit niet het geval.
Komt dus niet door de harde muziek ^_^

Weet ook niet of de parrot anders aan te sluiten is zodat hij via de HU650 te bedienen is, iemand?
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 42
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Parrot MK9200 icm HU650

 · 
Posted: 04.10.2013 - 11:44  ·  #5
De Parrot wordt door de HU niet herkend als TELEPHONE. Dit komt omdat de parrot hoogstwaarschijnlijk is aangesloten met een signaal blocker tussen de HU en de speakers. Als je wil dat de parrot door de HU wordt herkend als TELEPHONE dan moet de Parrot worden aangesloten op de AEM in de kofferbak en dient hiervoor software te worden geinstalleerd. Niet alle Volvo's hebben deze AEM en daarom wordt er vaak gekozen voor de methode met de signaal blokker. Hierbij moet je dus inderdaad rekening houden dat het signaal van de parkeer sensoren ook wordt onderbroken wanneer de Parrot wordt gebruikt. Wanneer de Parrot op de AEM zou zijn aangesloten dan heb je dit probleem niet.

Indien er geen AEM aanwezig is dan schijnt het behoorlijk kostbaar te zijn om deze achteraf in te bouwen. Prijs indicatie die Volvotech mij destijds heeft gegeven is 500.= Euro + !!
Ben al langere tijd op zoek geweest naar andere methodes maar de experts en Volvo dealers die ik heb gesproken zeggen allemaal dat er eerst een AEM geinstalleerd moet worden. Dus zolang de parrot niet door de HU wordt herkend als TELEPHONE kun je de audio niet instellen op je HU en zullen ook alle andere signalen worden onderbroken door de signaal blokker van de Parrot.
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 42
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Parrot MK9200 icm HU650

 · 
Posted: 04.10.2013 - 11:47  ·  #6
Quote door HalfZweed76


Weet iemand mij te vertellen of je met een GROM wel de stelknoppen van de HU650 kan gebruiken?


Ik vermoed van wel want de GROM wordt immers aangesloten op een signaal ingang van de HU. Het signaal loopt dan dus via de HU. Hij wordt dus als het ware herkend als een CD wisselaar.
Bij de parrot wordt de HU als het ware omzeild.
EdwardP
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amstelveen
Leeftijd: 58
Homepage: camerafilterwebsho…
Berichten: 394
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Parrot MK9200 icm HU650

 · 
Posted: 04.10.2013 - 13:28  ·  #7
Dank voor deze duidelijke uitleg Arthur.
Als ik hier kijk dan lijkt het of ik een AEM aan boord heb. Zal er een keer naar laten kijken (heeft geen haast)
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 42
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Parrot MK9200 icm HU650

 · 
Posted: 04.10.2013 - 13:33  ·  #8
Graag gedaan! ;-)
HalfZweed76
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino
Leeftijd: 48
Berichten: 23
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Parrot MK9200 icm HU650

 · 
Posted: 04.10.2013 - 13:42  ·  #9
Dag Arthur, hartelijk dank voor je duidelijke uitleg. De Parrot aansluiten op een eventueel nog niet aanwezige, maar kostbare AEM is mij een brug te ver voor een beetje geluid. Dan ga ik me denk ik toch maar richten op een GROM via de RTI. Het telefoneren met de Parrot werkt erg goed, en daar is'tie voor bedoeld.

Ik ga me eerst maar eens even richten tot Motrade om duidelijkheid te krijgen over de (on)mogelijkheden. Bedankt voor jullie reacties, als ik meer info heb, laat ik het weten!

Groet en een goed weekend,
Sander
HalfZweed76
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino
Leeftijd: 48
Berichten: 23
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Oei, wat heb ik gedaan?

 · 
Posted: 09.10.2013 - 09:44  ·  #10
Beste Volvisten,

Zoals gezegd heb ik me verdiept in het GROM-gebeuren en bij Motrade een GROM-interface besteld. Een eenvoudige versie omdat ik eigenlijk alleen belang heb bij de USB-aansluiting. Gisteravond besloten om het maar even in te bouwen. Met hier en daar wat naslagwerken te hebben doorgenomen over de installatie van de GROM-interface, firmware-instalatie en de RTI-navigatie daad bij woord gevoegd en boel aangesloten.

Ik had wel wat probleempjes, maar dat bleek achteraf te liggen aan de verkeerde firmware die ik zelf foutief had gedownload :-/ Om half twaalf had ik de boel werkend! Moegestreden werd het tijd om m'n bed op te zoeken, immers het wekkertje gaat om kwart voor zes.

Vanmorgen met een fijn vooruitzicht uit bed gestapt en me met de grootste spoed naar m'n auto gesneld om de werkdag fijn te beginnen met mp3-tjes van mijn favoriete artiesten. Echter... met het starten ging de verlichting aan en uit, hoorde ik relais klikken (denk ik) en deed de auto verder niets... Geen startmotor, wel verlichting, geen RTI-scherm dat oppopt (gisteravond nog wel), wel dashboardverlichting, geen foutmeldingen op dashboard, wel Parrot werkend...

Buurman kwam even kijken, (is ook eigenaar van een V70), en gaf aan dat het waarschijnlijk de accu is. Zelf vond ik dat vreemd omdat verlichting etc wél werkt. Hij gaf aan dat het dan alsnog aan de accu kan liggen omdat de accu een veel hogere piekspanning moet genereren om de startmotor aan te laten slaan... Ik hoop dat dit het is. Van de buurman een acculader geleend en daar hangt m'n schatje nu dus aan (de auto).

Herkend iemand dit probleem en ligt dat inderdaad aan de accu? Kans is groot omdat ik natuurlijk gisteravond zelf heb lopen knoeien met bedrading etc. Kortsluiting kan ik me niet voorstellen, dan had dat gisteravond gelijk ook al problemen gegeven, lijkt me...

Kan iemand mij vertellen of ik me zorgen moet gaan maken of dat ik vanavond waarschijnlijk met een dikke smile op m'n gezicht rond kan gaan rijden?

Groetjes,
Sander
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Parrot MK9200 icm HU650

 · 
Posted: 09.10.2013 - 11:23  ·  #11
mijn ervaring is dat je de accu vrij snel kan leegtrekken als je het contact lang aan hebt staan zonder dat de moter draait.
binnenverlichting, daylight running lights, dan misschien nog enkele andere verbruikers zoals ventilator, radio.

een startmoter trekt zeer veel amperes tijdens het starten en als de accu te ver leeg is merk je dat als eerste doordat de startmoter niet wil draaien. (klapperend/klikend startrelais is dan vaak hoorbaar, je ziet dan ook alle verlichting in het zelfde ritme mee flikkeren.
HalfZweed76
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino
Leeftijd: 48
Berichten: 23
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Parrot MK9200 icm HU650

 · 
Posted: 09.10.2013 - 11:46  ·  #12
Ha TeeFive,

Bedankt voor je reactie. Je beschrijving geeft een 100 % match met mijn ervaring vanmorgen. Dat is wel even een opluchting :-)
De accu staat nu een uur of vier aan de lader, hoop straks voldoende vermogen te hebben de auto te starten. Verder nog niet eerder problemen gehad, maar accu is waarschijnlijk nog een originele uit 2005. Misschien wordt het eens tijd...

Groet,
Sander
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39905
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Parrot MK9200 icm HU650

 · 
Posted: 09.10.2013 - 17:28  ·  #13
Quote door HalfZweed76

, maar accu is waarschijnlijk nog een originele uit 2005. Misschien wordt het eens tijd...


Bij twijfel even laten checken.
Als het echt koud wordt wil je geen startproblemen.
Succes.
HalfZweed76
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino
Leeftijd: 48
Berichten: 23
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Parrot MK9200 icm HU650

 · 
Posted: 09.10.2013 - 23:16  ·  #14
Bedankt voor de tip BigDog, ga idd maar eens doen. Overigens ben ik nog niet veel verder gekomen omdat ik de acculader (geleend van de buurman) had aangesloten op het buitenstopcontact, die mijn vrouw al afgesloten had vanwege het komende winterseizoen. Het verklaarde wel waarom er vanmiddag nog steeds nauwelijks leven in de auto zat :P

Maar het zegt helaas ook wat over mij dat ik dit niet in de gaten had... :-/
HalfZweed76
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino
Leeftijd: 48
Berichten: 23
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Parrot MK9200 icm HU650

 · 
Posted: 10.10.2013 - 23:05  ·  #15
Hij doet 't weer! Vanmorgen toch wel even spannend, maar acculader gaf letterlijk groen licht. Verder op de dag ook geen startproblemen meer gehad, dus ik hoop dat het hier voorlopig bij blijft, maar ik ga de accu volgende week toch nog even laten checken.

De GROM doet het overigens uitstekend. Wat een verschil met de Parrot! Ondanks dat ik het niet voorelkaar krijg de teksten op het scherm van de HU650 te krijgen, ben ik zeer tevreden!

Alleen... Nu komt m'n RTI niet meer omhoog. Ik hoor ook niets in de kofferbak, alsof de RTI geen spanning meer heeft. Maar dat kan niet, volgens mij, want de Grom heeft wel spanning en beide draden zijn met elkaar verbonden. Ik meen dat de combinatie RTI en GROM wél functioneerde voordat m'n accu leegraakte... Morgen maar even een mailtje wagen aan MoTrade. Wellicht dat die me meer kan vertellen.

Meer volgt,
Groet,
Sander
 
Selected quotes for multi-quoting:   0