PDC werkt helemaal niet meer

Mekstra
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

PDC werkt helemaal niet meer

· 
Posted: 04.04.2018 - 11:15  ·  #1
Ik heb een vervelende permanente foutcode voor de PDC in mijn V70 MY2005, ik heb een paar vragen hierover, misschien dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Uitlezen geeft een rode permanente code REM 4F42 & 4F44 (sensor 1&3 achter) en een gele tijdelijke REM-4F47 (sensor 6 voor).
Het lampje in het knopje op het dashboard brandt niet. Ik hoor geen van de sensoren tikken (mbv schroevendraaier).
De storing is sinds een paar weken permanent. Voorheen had ik zo nu en dan een melding, die ook weer weg ging.

Nu mijn vraag. Het ligt voor de hand dat de sensoren daadwerkelijk stuk zijn, maar voordat ik ze alle drie ga vervangen wil ik graag uitsluiten dat er niets anders aan de hand is, bijvoorbeeld een massa probleem, een PAM storing, etc.
Dit omdat de storing van het ene op het andere moment permanent is geworden -meestal hoor je tijdelijke storingen?
Brandt het lampje in de knop op het dashboard ook met een tijdelijke storing, of niet?

Zijn er nog andere checks (hoe check ik massa / voeding) die ik kan doen?
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

Re: PDC werkt helemaal niet meer

· 
Posted: 04.04.2018 - 11:42  ·  #2
Als dat de code's zijn die vida geeft dan kan je er 90% van uit gaan dat ze ook daadwerkelijk stuk zijn. Wat je voor die tijd nog wel kan doen als je echt op safe wilt spelen is de zaak loshalen en de stekkers en bekabeling controleren. Dat ze geen van allen tikken is denk ik te wijten aan het feit dat de auto het systeem uitschakelt als er een defect wordt geconstateerd. Dat tikken wat je hoort met een schroevendraaier werkt alleen als het systeem wel correct inschakelt en het systeem een defecte sensor niet opmerkt. Heb dat zelf namelijk ook al gemerkt bij mijn auto. Zo af en toe schakelde het systeem niet in en soms wel. Bij mij gaf vida een storing op 1 sensor aan. Als het systeem zo af en toe wel correct inschakelde bleek idd dat die ene sensor niet tikte en de andere allemaal wel. Wanneer het systeem het defect wel goed constateerde en het systeem daardoor uitschakelde tikte geen één sensor meer.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 04.04.2018 - 14:44  ·  #3
Mijn ervaring is dat bij al één defecte sensor de PDC helemaal niet meer werkt.

Er zit niets anders op dan vervangen frees ik
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.04.2018 - 16:34  ·  #4
Het ligt er aan of het defect aan de sensor wordt opgemerkt door de PDC. Het klinkt raar maar dat is absoluut niet altijd het geval. Bij mijn auto deed af en toe 1 sensor het niet en toch merkte het systeem dat lang niet altijd op. Hield je echter je hand dan voor die ene sensor dan reageerde het systeem er niet op, terwijl bij de andere drie sensoren de auto wel begon te piepen.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 04.04.2018 - 22:45  ·  #5
Aangezien de foutcode aangeeft welke sensor het niet meer doet, dan kun je de sensoren omwisselen. Verandert de fout van positie dan is het de sensor, zo niet dan is het de bekabeling of de module.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 05.04.2018 - 00:04  ·  #6
Hmmm... dan inderdaad toch maar gewoon vervangen lijkt me.
Ik zit helaas niet zo ruim in de tijd dat ik de bumper(s) er twee keer vanaf wil hebben om eerst te kunnen checken.

Weet iemand een voordelig adres om de sensoren te bestellen? Ik heb 30765108 & 30765126 nodig.
Ik denk aan origineel (om de bumper en niet binnen korte tijd weer vanaf te moeten hebben...), maar als iemand goede (en goed werkende) aftermarket sensoren weet, dan is dat ook prima.

Dank voor alle antwoorden.
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.04.2018 - 09:02  ·  #7
Ik zou bij parts4swedes (hoop dat ik het goed typ) gewoon originele bestellen. Ik heb zelf sensoren uit china gekocht via Ebay voor ongeveer 6 á 7 euro per stuk. Werken opzich prima hoor maar zodra de buitentemperatuur lager dan 2 graden wordt beginnen ze wat overdreven enthousiast te worden.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 11.04.2018 - 12:42  ·  #8
Inmiddels heb ik de achterste twee met permanente fout code vervangen. Helaas nog steeds de melding in het display en het systeem werkt nog niet. Hoop dat er niet toch wat anders aan de hand is. Ook maar de voorbumper er af om de sensor met tijdelijke code te vervangen.

Ik hoop dat ik de locaties van de sensoren wel goed heb begrepen: nummer 1 t/m 4 zijn van links achter naar rechts achter, nummer 5 t/m 8 van links voor naar rechts voor. Klopt dat (ik zoek me wild naar een plaatje met de nummers, maar zowel VIDA als google nog niets kunnen vinden)?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 11.04.2018 - 12:58  ·  #9
Geen idee hoe het zit met die nummering. Maar ik luister altijd even naar de sensoren. Even dicht met je oor erop. Makkelijkste is PAM even tevoorschijn halen, en de voeding erop en eraf met contact aan. Elke keer als de stekker erop gaat, dan gaat het systeem zichzelf controleren, en dat hoor je aan de sensoren (tikkend geluid) De sensoren die geen, of bijna geen tikkend geluid geven, zijn defect. vermoedelijk heb je dus de verkeerde sensoren vernieuwd. Maar dat is alleen een vermoeden.

Heb je wel nogmaals met vida uitgelezen en de storingen gewist ?

Anders even harde reset geven dmv accu los koppelen.

Als je de storingen wel hebt gewist, en ze komen terug, dan bovenstaand verhaal toepassen.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 11.04.2018 - 13:05  ·  #10
Het probleem is dat geen van de sensoren tikt, omdat het hele systeem is uitgeschakeld. Lampje op de knop dashboard om het systeem uit te zetten is ook uit. Zoals een paar posts hierboven beschreven, kan dat komen omdat een of meerdere sensoren helemaal niet werken, hele systeem kan hierdoor worden gedeactiveerd schijnt. Hangt van de soort foutcode af.

Reset van het systeem lijkt mij niet nodig, omdat het systeem zichzelf controleert?

Ik zou graag de locaties van de sensoren bevestigd willen hebben, zodat ik hier niet naar hoef te gissen. Heeft iemand hier een plaatje of schema voor?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.04.2018 - 13:36  ·  #11
Signaal, parkeersensor 5 (buitenste rechtsvoor) - - -
#B6 Signaal, parkeersensor 6 (binnenste rechtsvoor) - - -
#B7 Signaal, parkeersensor 7 (binnenste linksvoor) - - -
#B8 Signaal, parkeersensor 8 (buitenste linksvoor)

Signaal, parkeersensor 3 (binnenste rechts achter) - - -
#C3 Signaal, parkeersensor 2 (binnenste links achter) - - -
#C4 Signaal, parkeersensor 4 (buitenste rechts achter) - - -
#C5 Signaal, parkeersensor 1 (buitenste links achter)

Als je de voeding stekker van de pam er even af haalt en weer op zet, dan gaat het systeem toch echt weer even aan en gaat zichzelf controleren. je moet wel snel zijn met luisteren, dus evt met 2 man doen (met contact aan) zodra die in de test merkt dat er wat aan de hand is, stopt het tikken meteen.

Succes.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 11.04.2018 - 13:49  ·  #12
Dankjewel! Waar heb je deze info nu kunnen vinden?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.04.2018 - 14:02  ·  #13
In Vida.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 11.04.2018 - 17:52  ·  #14
Dan ben je daar handiger in dan ik, dankje!

Met alle sensoren die foutmeldingen gaven gewisseld, echter nog niet van de melding af...

Dus aan de slag met de goede tip om de voeding even van de PAM af te halen en er weer op te zetten, en dan snel luisteren. Je hebt inderdaad slechts een paar seconden. Ik heb hiermee nog een andere sensor gevonden die ook niet tikte. Deze dus ook maar bestellen, en dan hopen dat de (4!) sensoren inderdaad het enige probleem is.

Wordt vervolgd.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.04.2018 - 17:56  ·  #15
Waarschijnlijk wel.

Probeer de zoekfunctie eens in Vida.

Parkeersensor. En dan de goeie rubriek aan klikken bij zoeken.

Ik vergeet het ook weleens te gebruiken...

Selected quotes for multi-quoting:   0