Pech

niet zo slim....

 
 
 
 
 
John uit Drenthe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gieterveen
Leeftijd: 65
Berichten: 775
Geregistreerd: 08 / 2010
Subject:

Pech

 · 
Posted: 17.02.2014 - 18:32  ·  #1
Bij het verwisselen van het dimlicht is de zaklantaarn onder de kap blijven liggen. In Amsterdam, na 210 km hoorde ik iets, net zoiets als je sleept een tak mee onder je voorbumper.
Gestopt en gekeken maar er was niets te zien. Om 4.30 s'morgens ga ik niet uitgebreid kijken als er niets te zien is.
S'middags weggereden en bij Joure, dus nar 125km opeens oplichting laadservice vereist.
Auto reed gewoon, maar stuurbekrachtiging was weggevallen. Parking opgezocht en ANWB gebeld.
Alle hulde voor die lui, zijn altijd supervriendelijk.
Bleek die lantaarn tussen de multiriem terecht gekomen te zijn. En die is in de distributie gedraaid.
Snelle service van ANWB en Berging Thomas toch nog snel thuis.
Morgen hoor ik wel wat de garagist gaat vertellen. Kon gelukkig direct mijn auto brengen.
J.W.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 46
Berichten: 431
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Pech

 · 
Posted: 17.02.2014 - 18:38  ·  #2
Jemig dat is idd pech hebben. Distributie riem is dus niet gebroken omdat je nog kon rijden?
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Pech

 · 
Posted: 17.02.2014 - 18:43  ·  #3
Wat een vervelende situatie... hopen dat de schade beperkt is gebleven!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Pech

 · 
Posted: 17.02.2014 - 18:45  ·  #4
Quote door J.W.

Distributie riem is dus niet gebroken omdat je nog kon rijden?


Die indruk had ik ook al, dat zou dus een geluk bij een ongeluk zijn.
Je moet er niet aan denken dat je motor volledig in de soep loopt door een zaklamp.

@John,
Ik hoop voor je dat het met een sisser afloopt.
Ik duim voor je.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1938
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Pech

 · 
Posted: 17.02.2014 - 19:18  ·  #5
Dat is balen .

Zo ging ik een keer olie peilen met mijn zonnebril op , kon niks zien dus leg de bril af onder de kap , en gooi hem dicht , 5 sec later denk ik waar is die bril , tja helmaal plat onder de kap .
Geen kras op de auto , maar bril koste ook 200euro .
Soms zit het mee soms zit het tegen .

Hopelijk blijft het bij een kapotte riem , en valt het mee .
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 65
Berichten: 2468
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Pech

 · 
Posted: 17.02.2014 - 19:43  ·  #6
Dat is dikke pech. Hopelijk geen schade aan de distributie en motor.

Laat wel het vliegwiel dat op de krukas is gemonteerd en de multiriem aandrijft controleren op onbalans anders krijg je daardoor geheid nog een keer problemen.

Het kan ook goed voor je aflopen, heb ik in 1985 gehad. Ik kwam net van de garage af waar ik zojuist mijn 1e Volvo (een nieuwe 245) was gaan bestellen. De levering duurde nog een aantal weken. Met de in te ruilen wagen, een 2,5 jaar oude Ford Sierra Ghia reed ik naar huis en remde af voor de stoplichten. Op dat moment viel de wagen helemaal stil: bleek de distributieriem geknapt :sick: :'( :devil: Ik had héééél veel geluk: enkel een nieuwe riem erop en verder geen enkele schade. Hoop dat het voor jou ook zo goed afloopt.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1761
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Pech

 · 
Posted: 17.02.2014 - 20:50  ·  #7
@ ProVolvo: bij sommige motoren lopen de kleppen altijd vrij van de zuigers, daar is een riembreuk niet schadelijk. Maatje van me heeft een Suzuki Samurai gehad, zelfde verhaal: die heeft tot 2 keer toe een gebroken distributieriem gehad door toedoen van een braam op de krukaspoelie, maar geen motorische schade.
John uit Drenthe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gieterveen
Leeftijd: 65
Berichten: 775
Geregistreerd: 08 / 2010
Subject:

Re: Pech

 · 
Posted: 17.02.2014 - 22:42  ·  #8
Dank voor de betuigingen!
We horen morgen wel wat de schade is.
M'n partner heeft die lamp laten liggen, en nu kan ik na 24jr eindelijk lachen omdat ik indertijd zijn achteras aan barrels reed!

@Hans Gewoon moed houden, Zie wel waar het schip strand.
@ProVolvo Jij besteld in het jaar 1984 een nieuwe terwijl ik m'n 1e koop uit 1977 met bijna 4ton op de teller. Wow.
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Pech

 · 
Posted: 18.02.2014 - 09:25  ·  #9
Daar is een term voor: Non-interference.
Constructie waarbij de kleppen en de zuigers elkaar nooit zullen raken, ook als de distibutieriem knapt. Simpele uitleg http://www.corollaae92gts.nl/_…erence.htm

Ik wist alleen niet dat Volvo non-interference had ?

Edit: even verder zoeken:


All the 240,740,940 with the SOHC are Non-interferiance
The 16Valve is an Interferance engine.
All 850,960,S40,S/V/C 70's,S60,S80 XC90's are Interferance engines.
tienklepper
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geleen
Leeftijd: 48
Homepage: linkedin.com/in/ju…
Berichten: 3115
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Pech

 · 
Posted: 18.02.2014 - 09:33  ·  #10
John, das idd een portie bad luck! :o Hopelijk komt het goed! Succes ermee...
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Pech

 · 
Posted: 18.02.2014 - 17:14  ·  #11
Quote door Baksteen

Daar is een term voor: Non-interference.

All the 240,740,940 with the SOHC are Non-interferiance
The 16Valve is an Interferance engine.
All 850,960,S40,S/V/C 70's,S60,S80 XC90's are Interferance engines.


Dat klopt volgens mij niet helemaal... van de redblock modellen zijn alleen de turbo's dus: B21ET/FT, B23ET/FT, B200ET/FT, B230ET/FT/FK non-interference
Dit heeft te maken met de dished zuigers en de nokkenas die weinig kleplift heeft.
Daardoor kunnen ze elkaar nooit raken.

Alle normaal aanzuigende redblocks en inderdaad ook alle 16V's zijn volgens mij wel degelijk interference motoren. Bv een B230E heeft flattop zuigers en een K nokkenas met een frink grote kleplift.

Vroeger waren er wel meer van dit soort motoren te vinden in auto's, helaas nu niet meer...
wat ik niet snap is waarom het zo nodig een rubberen riem moet zijn... ik weet bv dat er voor autosport doeleinden speciale KEVLAR distributie riemen leverbaar zijn. Die krijg je niet kapot en kunnen 8000+ tpm makkelijk aan.
John uit Drenthe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gieterveen
Leeftijd: 65
Berichten: 775
Geregistreerd: 08 / 2010
Subject:

Re: Pech

 · 
Posted: 18.02.2014 - 18:06  ·  #12
Wow
Echt blij met die garage in Gieten. Weliswaar geen specialist maar wel een sleutelaar daar!
Viel mee, wel wat gesleutel maar niets beschadigd. Wat kappen van de distributie moesten eraf, maar het viel gelukkig mee!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Pech

 · 
Posted: 18.02.2014 - 18:29  ·  #13
Goed om te horen John !
Kun je weer met een gerust hart genieten. :-)
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3872
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Pech

 · 
Posted: 18.02.2014 - 18:32  ·  #14
Dan heb je vies geluk gehad :)
John uit Drenthe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gieterveen
Leeftijd: 65
Berichten: 775
Geregistreerd: 08 / 2010
Subject:

Re: Pech

 · 
Posted: 18.02.2014 - 18:43  ·  #15
Dank Hans!
En ben me bewust van het geluk wat ik soms met me meedraag, Tom!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0