pechbak v70 2002 automaat

Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: pechbak v70 2002 automaat

· 
Posted: 20.08.2024 - 11:39  ·  #16
Tja, het blijft giswerk zo.

Oliedruk is het laagst bij stationair lopen als de olie op bedrijfstemperatuur is en die is onvoldoende om de motor goed te smeren bij hogere toeren. Ik weet niet precies wat de voorgeschreven waarden zijn bij deze motor (hangt ook af van wat voor olie je gebruikt en hoe regelmatig die vervangen wordt).
Ter referentie: ik had voorheen een oude Benz met een oliedrukmeter op het dashboard, die stond stationair rond de 1,8 bar bij warme olie (bij koude olie op max) en zodra je het gaspedaal aanraakte ging die naar de maximum aangegeven waarde (op dashboard 3 maar in de praktijk hoger, tot 5 bar aldus de documentatie).
Ik ga er vanuit dat oliepeil, olietype, oliefilter goed zijn, en volgens schema vervangen? Waren er bijzondere omstandigheden toen de melding opkwam, bijv. heel steile helling of hard door de bocht, waardoor er olieaanzuigproblemen konden zijn?

Geen of te weinig oliedruk leidt in de praktijk vrij snel tot vrij dramatische schade aan lagerschalen van de krukas, en ook aan de nokken, wat je gaat horen door schurende, tikkende/ratelende of klunkende geluiden. Als er echt geen oliedruk zou zijn dan zou je niet 15 minuten hebben kunnen doorrijden, dan was het vrij gauw afgelopen, dus ik vermoed toch dat er eerder een probleem is met de meting dan met de oliedruk zelf.
Olieverbruik, rook of stank krijg je eerder als er olie in de verbrandingsruimte komt (of de motor gloeiend heet loopt door onvoldoende smering). Als je niks geen rare bijgeluiden aan de motor hoort dan zou ik hem nog niet weg doen voordat je echt weet wat er aan de hand is.

Je schrijft dat carterringen zijn vervangen en dat er is schoongemaakt - om zeker te zijn zou je moeten weten wat daar werd aangetroffen (gezwollen, gebogen of kapotte ringen? aangekoekte olie / dichtgekoekte passages of olieaanzuigbuis?).
Sensor is vervangen en de slang er naartoe ook. Ervan uitgaande dat het de juiste sensor is en geen aftermarket die misschien een verkeerde waarde geeft, zou de meting dus in principe goed moeten zijn. Valt uit te sluiten met het aansluiten van een externe oliedrukmeter, dan weet je pas echt wat er gebeurt, onafhankelijk van wat de auto software aangeeft.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 20.08.2024 - 12:57  ·  #17
preventieve-oliedrukherstel-reparatie-t8852.html

Is dit gedaan? Of wat bedoel je met carter ringen?
josf
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 20.08.2024 - 13:13  ·  #18
carterringen zjjn vervangen, leiding.schoongemaakt, sensor vervangen, behalve de leiding zag alles er redelijk goedbuit
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 20.08.2024 - 13:32  ·  #19
aansluitend: hebben ze de oliedruk echt gemeten? druksensor dr uit en sensor van meter dr in. Wat waren de waarden . Of hebben ze alleen naar het lampje gekeken? en wat bedoelen ze met de leiding is schoongemaakt? welke? tussen oliepomp en druksensor?dus het kanaal / leiding door het blok?
ja steeds weer vragen, maar anders is meedenken gewoon lastig

en eigenlijk om te beginnen: wat voor een blok ligt er in? ik kon t niet zo snel vinden.
josf
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 30.08.2024 - 10:28  ·  #20
Auto net opgehaald,
- ze hebben.de o ringen vervangen en er was in het carter aangekoekte olie.maar niet helemaal dicht geslibt.
- oliefilter, sensor vervangen
- slang tussen sensor en chassis(kannhet niet.anders omschrijven) vervangen

net 15 min rustig naar huis gereden , max 50 km in de stad. Motor.was warm , geen melding gehad.
Raar maar waar.

prkbleem, ik vertrouw hem niet meer.
Garage vermoed of de motor of toch de pomp.
josf
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 01.09.2024 - 11:37  ·  #21
Hij gaat naar de sloop.
Zonde maar heb niemand kunnen vinden die interesse heeft.

- heb een bagageafdekhoes liggen
- afsluitbarentank dop

bij interesse dm. me
josf
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 14.09.2024 - 10:42  ·  #22
Heb hem nog steeds, want wat mij dwars zit is dat toen ik terugreed van de garage kreeg ik geen oliedrukmelding meer. Kwam niet niet.boven de 50km snelheid, maar de motor was warm.

heb hem net uitgelezen, merk wel abs lampje knipperd nu.

cem1a5c, uem004/00A/0080, zijn rood

ddm005, geel, ramen werken normaal
ecm250a geel

motor laten lopen, gas gegeven, geen olie drukmelding, denk binnenkort maar eens gaan rjjden.

Wat is jullie advies?
Is er toevallig een handige.sleutelaar in Almere?
elevating
VolvoV70forum fan
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 14.09.2024 - 11:18  ·  #23
Tja watvoor advies wil je nog. Je kunt gaan rijden en get risico lopen dat je motor stuk gaat (nou heb je bepaalde risicos met oudere autos altijd) of je laat de pomp vervangen en kunt wat uit sluiten. Je zal ergens moeten beginnen en als je het laat doen ja dan loop je leeg. Je komt redelijk besluiteloos over en het klinkt alsof je moeilijk kan accepteren dat dit geld kan gaan kosten.
Wandelende tak

Subject:

· 
Posted: 14.09.2024 - 11:30  ·  #24
Klinkt alsof meneer gewoon geen geld meer heeft om een andere meer betrouwbare auto te kopen.
Hij heeft meerdere keren gepost dat hij het ding op de sloop gooit maar begint steeds weer opnieuw te experimenteren met deze onbetrouwbare rotbak in de hoop dat het uiteindelijk allemaal toch nog meevalt en het mankement uit het niets verdwijnt.
Volvo's kennende kan ik u zeggen, dat gaat helaas niet gebeuren.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.09.2024 - 12:22  ·  #25
Quote door Wandelende tak

Klinkt alsof meneer gewoon geen geld meer heeft om een andere meer betrouwbare auto te kopen.
Hij heeft meerdere keren gepost dat hij het ding op de sloop gooit maar begint steeds weer opnieuw te experimenteren met deze onbetrouwbare rotbak in de hoop dat het uiteindelijk allemaal toch nog meevalt en het mankement uit het niets verdwijnt.
Volvo's kennende kan ik u zeggen, dat gaat helaas niet gebeuren.

Subtiliteit is niet je sterkste punt, of wel 😂😂😜
josf
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 14.09.2024 - 12:33  ·  #26
garage geloofde niet dat de pomp defect was, omdat de externe oliedrukmeter de juiste waarde aangaf.
Het was helaas geen volvo garage, zoals ik eerder zei, hij gaf geen oliedrukmelding meer aan, noch vanochtend in de vida anders dan die ik vermeldde. tijdens.de rit naar huis vanaf de garage geen oliedrukmelding gehad en dat zit me.dwars.
ik.reed wel in de stad, max 50 km, motor was warm, 15 min. gereden.
josf
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 14.09.2024 - 12:39  ·  #27
trouwens in feb gekocht en al 1000€ reparaties gehad.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.09.2024 - 13:02  ·  #28
Quote door josf

garage geloofde niet dat de pomp defect was, omdat de externe oliedrukmeter de juiste waarde aangaf.
Het was helaas geen volvo garage, zoals ik eerder zei, hij gaf geen oliedrukmelding meer aan, noch vanochtend in de vida anders dan die ik vermeldde. tijdens.de rit naar huis vanaf de garage geen oliedrukmelding gehad en dat zit me.dwars.
ik.reed wel in de stad, max 50 km, motor was warm, 15 min. gereden.

Dan blijft er toch maar één verdachte over, namelijk de sensor en bijbehorende bekabeling…
josf
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 14.09.2024 - 13:11  ·  #29
sensor is vervangen, slang die eraan vastzit ook
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 14.09.2024 - 16:52  ·  #30
Dus hij is gerepareerd en sindsdien geen melding meer gehad?
Dat begrijp ik goed zo toch?

Dan lijkt het mij nu kwestie dat jij er vertrouwen in gaat opbouwen.

Selected quotes for multi-quoting:   0