Tja, het blijft giswerk zo.
Oliedruk is het laagst bij stationair lopen als de olie op bedrijfstemperatuur is en die is onvoldoende om de motor goed te smeren bij hogere toeren. Ik weet niet precies wat de voorgeschreven waarden zijn bij deze motor (hangt ook af van wat voor olie je gebruikt en hoe regelmatig die vervangen wordt).
Ter referentie: ik had voorheen een oude Benz met een oliedrukmeter op het dashboard, die stond stationair rond de 1,8 bar bij warme olie (bij koude olie op max) en zodra je het gaspedaal aanraakte ging die naar de maximum aangegeven waarde (op dashboard 3 maar in de praktijk hoger, tot 5 bar aldus de documentatie).
Ik ga er vanuit dat oliepeil, olietype, oliefilter goed zijn, en volgens schema vervangen? Waren er bijzondere omstandigheden toen de melding opkwam, bijv. heel steile helling of hard door de bocht, waardoor er olieaanzuigproblemen konden zijn?
Geen of te weinig oliedruk leidt in de praktijk vrij snel tot vrij dramatische schade aan lagerschalen van de krukas, en ook aan de nokken, wat je gaat horen door schurende, tikkende/ratelende of klunkende geluiden. Als er echt geen oliedruk zou zijn dan zou je niet 15 minuten hebben kunnen doorrijden, dan was het vrij gauw afgelopen, dus ik vermoed toch dat er eerder een probleem is met de meting dan met de oliedruk zelf.
Olieverbruik, rook of stank krijg je eerder als er olie in de verbrandingsruimte komt (of de motor gloeiend heet loopt door onvoldoende smering). Als je niks geen rare bijgeluiden aan de motor hoort dan zou ik hem nog niet weg doen voordat je echt weet wat er aan de hand is.
Je schrijft dat carterringen zijn vervangen en dat er is schoongemaakt - om zeker te zijn zou je moeten weten wat daar werd aangetroffen (gezwollen, gebogen of kapotte ringen? aangekoekte olie / dichtgekoekte passages of olieaanzuigbuis?).
Sensor is vervangen en de slang er naartoe ook. Ervan uitgaande dat het de juiste sensor is en geen aftermarket die misschien een verkeerde waarde geeft, zou de meting dus in principe goed moeten zijn. Valt uit te sluiten met het aansluiten van een externe oliedrukmeter, dan weet je pas echt wat er gebeurt, onafhankelijk van wat de auto software aangeeft.
Oliedruk is het laagst bij stationair lopen als de olie op bedrijfstemperatuur is en die is onvoldoende om de motor goed te smeren bij hogere toeren. Ik weet niet precies wat de voorgeschreven waarden zijn bij deze motor (hangt ook af van wat voor olie je gebruikt en hoe regelmatig die vervangen wordt).
Ter referentie: ik had voorheen een oude Benz met een oliedrukmeter op het dashboard, die stond stationair rond de 1,8 bar bij warme olie (bij koude olie op max) en zodra je het gaspedaal aanraakte ging die naar de maximum aangegeven waarde (op dashboard 3 maar in de praktijk hoger, tot 5 bar aldus de documentatie).
Ik ga er vanuit dat oliepeil, olietype, oliefilter goed zijn, en volgens schema vervangen? Waren er bijzondere omstandigheden toen de melding opkwam, bijv. heel steile helling of hard door de bocht, waardoor er olieaanzuigproblemen konden zijn?
Geen of te weinig oliedruk leidt in de praktijk vrij snel tot vrij dramatische schade aan lagerschalen van de krukas, en ook aan de nokken, wat je gaat horen door schurende, tikkende/ratelende of klunkende geluiden. Als er echt geen oliedruk zou zijn dan zou je niet 15 minuten hebben kunnen doorrijden, dan was het vrij gauw afgelopen, dus ik vermoed toch dat er eerder een probleem is met de meting dan met de oliedruk zelf.
Olieverbruik, rook of stank krijg je eerder als er olie in de verbrandingsruimte komt (of de motor gloeiend heet loopt door onvoldoende smering). Als je niks geen rare bijgeluiden aan de motor hoort dan zou ik hem nog niet weg doen voordat je echt weet wat er aan de hand is.
Je schrijft dat carterringen zijn vervangen en dat er is schoongemaakt - om zeker te zijn zou je moeten weten wat daar werd aangetroffen (gezwollen, gebogen of kapotte ringen? aangekoekte olie / dichtgekoekte passages of olieaanzuigbuis?).
Sensor is vervangen en de slang er naartoe ook. Ervan uitgaande dat het de juiste sensor is en geen aftermarket die misschien een verkeerde waarde geeft, zou de meting dus in principe goed moeten zijn. Valt uit te sluiten met het aansluiten van een externe oliedrukmeter, dan weet je pas echt wat er gebeurt, onafhankelijk van wat de auto software aangeeft.