Tjeemig, dat is toch wel het laatste dat je verwacht met een net gereviseerde bak....
Inderdaad ook erg benieuwd wat de oorzaak is. Een foutje bij de revisie?? Hopelijk kun je bij het revisiebedrijf nog wat halen, is geen goedkoop 'geintje' uiteindelijk.
Dat pendelen bij een constante snelheid, inderdaad tussen de 60/80 km/u bij +/- 1500 tpm, kan echter ook een ander oorzaak hebben. Kan inderdaad een niet goed werkende lock-up zijn, dit komt dan vaak door het kleppenhuis in de bak dat verstopt zit of een niet goed werkende klep heeft, maar het kan ook, Jawel daar komt hij weer, de ETM zijn.
Stond net deze week ook een topic over op het volvoforum.nl. (
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=43803 ).
Op 'www.matthewsvolvosite.com' (
http://www.matthewsvolvosite.c…12&t=17252 ) is er ook wat over te vinden, in de link een beschrijving met alle symptomen die een defect (rakende) ETM aankondigen, en daar staat het pendelen ook bij. (wel in het Engels).
Mijn bak deed het ook zo nu en dan (een a twee keer per week, vaak met een koude bak) tussen de 55 en 60 km/u bij lage toerentallen.
Was geen schakelen van de bak, daarvoor was het verschil in toeren te laag. Rijdend op cruise-control trad het ook niet op.
Nadat de auto aan de kast was geweest bij de dealer om een nieuwe koelvloeistof temp. sensor aan te melden, zei de chef werkplaats dat ik dan nu ook 'gelijk van de storing van het gasklephuis verlost was, voorlopig...' En sindsdien, nu een maand ongeveer, is het ook helemaal niet meer opgetreden. Ik verdenk bij mij dus sterk de ETM, temeer omdat twee jaar geleden er al een software update (grotere tolerantiewaarden) is geladen omdat hij op terugweg van vakantie, bij de tolpoortjes, ineens vanzelf kort gas gaf bij stilstand. Kennelijk kon hij even het '0'-punt niet meer vinden. Maar hij zal eerdags toch echt een keer de geest geven ben ik bang. Vervelende is dat het nu, ook volgens de dealer, niet ver genoeg is om hem preventief te vervangen. En om nu een onderdeel van pakweg 600,- Euro ter zekerheid in je kofferbak te smijten gaat me ook een beetje ver..
Zie overigens nu net pas
dat het in beide topics het om voertuigen van 2006 en 2007 gaat, die hadden al geen last meer van ETM storingen, dat was van 1999 tot 2002. Helaas dus waarscijnlijk niet de oorzaak. Maar mogelijk toch info voor eigenaren van voertuigen uit die bouwjaren...