Piepend geluid (als een krekel). Herkent iemand dit?

sw2983

Subject:

Re: Piepend geluid (als een krekel). Herkent iemand dit?

· 
Posted: 05.08.2022 - 14:12  ·  #16
Willy heeft zeker een punt. Dit wordt een beetje Facebook-monteur-Bingo spelen.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 05.08.2022 - 16:11  ·  #17
Ik ben gelijk met jullie eens dat er nu te weinig details zijn om elkaar te helpen. Fair enough.

Ik zou liever lezen dat TS wat meer info geeft van wat hij al wel geprobeerd heeft. Een geluid opnemen en reacties ophalen is heel kort door de bocht.

Ik zou willen weten:
-Te horen op asfalt, klinkerweg.
-Voor, achter, links, rechts,
-Wanneer niet, wanneer zeker wel.
-Warm weer, koud weer.
-Ramen open, ramen dicht
-Reserve wiel gecheckt

Volgens mij komen we dan ergens.
Gimle
Supporting Member
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Subject:

· 
Posted: 05.08.2022 - 16:17  ·  #18
@Willy,

Volgens mij als je alleen dit had gezegd was het verder prima:

Mijn advies zoek: een werkplaats op die ervaring heeft met jouw type auto. Laat een van de medewerkers even met je auto rijden.
In de meeste gevallen hoor je na een paar minuten wat de mogelijke oorzaak van de herrie.
Wakkerewilly

Subject:

· 
Posted: 05.08.2022 - 18:30  ·  #19
Daar kan ik me iets bij voorstellen Gimle.

Bij mij treedt wat irritatie op die gevoed wordt door twee zaken:
1. Deze manier van diagnose stellen is vrijwel kansloos.
2. Toon wat respect voor vakmensen die in de meeste gevallen snel kunnen aangeven wat de oorzaak is.

Daar komt bij dat ik steeds de indruk krijg dat dit soort vragen in de groep gegooid worden uit zuinigheid.
Uit ervaring kan ik een aantal aardige herrie oorzaken geven die je meegemaakt moet hebben om ze te geloven.
Diezelfde ervaring heeft me ook geleerd dat het lokaliseren van de bron van het geluid in een rijdende auto lastig is.

Blijf lekker geluiden posten, ga fijn naar die samples luisteren. Ik doe er niet aan mee.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.08.2022 - 19:24  ·  #20
Nou Willy,

Je vergeet dat dit een liefhebbers forum is. Bijvoorbeeld voor hobbyisten, of voor mensen die niet weten wat een dubbelmassavliegwiel is.

Die leggen we hier heel geduldig en respectvol uit wat dat is en waar je op kan letten. Zo ook bij piepjes, kraakjes of hobbeltjes.

Laten we geduldig wachten tot TS met reactie komt, dan ga ik in ieder geval mijn best doen om te helpen.

Maar blijkbaar zit je in de moppermodus, daar hebben we ook topics voor!

Succes!
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 05.08.2022 - 22:44  ·  #21
De reden dat ik op een forum als deze zit is puur om geld te besparen :D
Het heeft me al bergen geld bespaard, omdat ik niet voor alle domme vragen naar een garage hoef. Vaak zijn er een aantal mensen die een goede zoekrichting geven en dan kun je vaak al verder. Bovenal doe ik graag zoveel mogelijk zelf.
Wakkerewilly

Subject:

· 
Posted: 06.08.2022 - 04:43  ·  #22
Maak gebruik van de kennis die hier op het forum aanwezig is.
Het is je van harte gegund dat je daarmee de onderhoudskosten kunt beperken.

Het forum is echter geen basis cursus autotechniek.

Met deze vraag: "Kan het zijn dat het piepende geluid veroorzaakt wordt doordat de scharnierpunten niet gevet zijn?
Welke punten moeten er eigenlijk gevet worden? " krijg ik het vermoeden dat de TS wat autotechnische kennis tekort komt.
Wakkerewilly

Subject:

· 
Posted: 06.08.2022 - 04:53  ·  #23
Quote door martijn-a

Nou Willy,

Je vergeet dat dit een liefhebbers forum is. Bijvoorbeeld voor hobbyisten, of voor mensen die niet weten wat een dubbelmassavliegwiel is.

Die is goed. :happy:

Bij een slippende koppeling wordt erg makkelijk geadviseerd het dubbelmassa vliegwiel te vervangen.
Dat verhoogd de rekening met 300 tot 500 euro, afhankelijk van merk en type vliegwiel.
Wanneer de werking van het vliegwiel geen aanleiding geeft vraag ik me af of het nodig is het vliegwiel preventief te vervangen. Jij weet vast het antwoord.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 06.08.2022 - 08:49  ·  #24
Quote door Wakkerewilly

Quote door martijn-a

Nou Willy,

Die is goed. :happy:

Bij een slippende koppeling wordt erg makkelijk geadviseerd het dubbelmassa vliegwiel te vervangen.
Dat verhoogd de rekening met 300 tot 500 euro, afhankelijk van merk en type vliegwiel.
Wanneer de werking van het vliegwiel geen aanleiding geeft vraag ik me af of het nodig is het vliegwiel preventief te vervangen. Jij weet vast het antwoord.

Omdat de boel toch open ligt en een DMF een slijtage deel is. Als een koppeling op zijn einde is, dan is het aannemelijk dat het DMF ook aardig versleten is. Beetje hetzelfde als je schokdempers voor vervangen en de veerpootlagers opnieuw gebruiken o.i.d.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 06.08.2022 - 09:19  ·  #25
Sterker nog, bij moderne auto's is vaak het dmf eerder versleten dan een koppeling..
Een garage waar ik vaak kom stond een 308sw met kapot dmf bij 170000 km. Hier werd uiteraard de koppeling zelf ook meegenomen.

Wat het piepen betreft, als een dergelijk topic verschijnt dan kun je deze ook links laten liggen. De TS komt vanzelf met meer info als niemand hem kan helpen. Lekker laten gaan als het je stoort. Ik vind discussies als deze meer ergerlijk om eerlijk te zijn ;)
Blue2.5T
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Diagnose van het geluid

· 
Posted: 06.08.2022 - 17:05  ·  #26
Dank voor alle suggesties.
Het achterhalen van de oorzaak van zo'n geluid is inderdaad niet makkelijk zeker als je dat niet eerder aan de hand hebt gehad.

Na alle suggesties die hier genoemd zijn, ben ik verder op onderzoek uit gegaan. Eerst kwam ik er achter dat het geluid luider is wanneer er meer mensen in de wagen zitten en dat het vooral heftige was bij drempels en hobbels in de weg. Vervolgens heb ik mijn dochter goed laten luisteren terwijl we een grotere rit maakten. Helaas kon het niet andersom, omdat zij op haar veertienjarige leeftijd nog geen rijbewijs heeft. Toch kwamen we tot de conclusie dat het waarschijnlijk bij de wielophanging van het rechter achterwiel zit. Ik heb vervolgens dat wiel losgehaald en alle bewegende delen flink met WD40 ingespoten. Uiteraard wel opgelet dat de remschijf en blokken niet er mee in contact kwamen. Daarna heb ik nog niet de mogelijkheid gehad om de auto vol te laden, maar met de ritje in mijn eentje lijkt het er op dat het geluid aanzienlijk minder is.
Ik heb daarom besloten om er mee maandag op vakantie te gaan en als het geluid weer toe neemt, dan steeds een punt flink in te spuiten met WD40. Ik hoop zo stukje bij beetje er achter te komen waar de piep nu precies zit, zodat ik lukraak allerlei onderdelen vervang/laat vervangen.

Overigens mijn vaste onderhoudsbedrijf stelde voor om twee monteurs hiermee aan het werk te zetten. Dat leek mij een erg kostbare oplossing.

Zodra ik meer weet zal ik het hier weer vermelden. Helaas ben ik hierin niet erg snel, maar wel grondig, wat uiteindelijk wel sneller tot een goed resultaat leidt.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 06.08.2022 - 17:44  ·  #27
Ik zou als eerste de achterasrubbers controleren.

Je zal niet de eerste zijn waarvan de bus compleet uit de arm ligt, door roest, het is een zweedse import toch? Aan de klauw te zien Iniedergeval wel.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.08.2022 - 20:53  ·  #28
Die foto had ik over het hoofd gezien, maar ik denk dat Poika spot on zit. Draagarmrubbers van de achterwielophanging.

Je komt er vanaf die grond slecht bij om te zien, maar op de brug vind je voor het achterwiel achter een paar kappen de ophangpunten. Daar hoort veel rubber te zitten, dat mis jij waarschijnlijk.

Is de achterkant van de auto ook gevoelig voor kuilen en riggels? Meer dan voorop?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 06.08.2022 - 20:58  ·  #29
Ik denk zelf dat de bus zelf (staal) uit de arm is geroest. Al meermaals gezien.
Thomox
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 07.08.2022 - 08:24  ·  #30
Poika heeft het denk ik goed. Hier vorig jaar hetzelfde gehad, de arm zat praktisch los in de bus. Ik zou dat (laten) maken voordat je op vakantie gaat.

Selected quotes for multi-quoting:   0