Piepend geluid bij koude motor

ClassicMies
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Piepend geluid bij koude motor

· 
Posted: 28.06.2014 - 14:59  ·  #1
Sinds enkele maanden ben ik in het bezit van een V70 Classic 2.5 (140 pk) uit 99. De auto heeft nu 244.000 km gelopen en de auto bevalt me prima.
Nu valt me sinds kort een piepend geluid op. Dit geluid hoor ik op het moment dat ik de koppeling op laat komen en het stuur indraai. Ik rij dus achteruit de parkeerplaats uit, laat de koppeling op komen en draai in en pieppppp. Zet de auto in de 1e versnelling, koppeling komt op en draai het stuur in en weer pieppp. Echter zodra de motor warm is, is dit helemaal verdwenen. Het gebeurt dus alleen met koude motor.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
v70r awd
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

Re: Piepend geluid bij koude motor

· 
Posted: 28.06.2014 - 15:38  ·  #2
wellicht een muli-riem i.c.m de spanner vervangen, als de riem nog 'koud"is of hij is verselten gaat hij piepen..de spanner kan ook slecht zijn..

succes!
626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

Re: Piepend geluid bij koude motor

· 
Posted: 13.07.2015 - 20:08  ·  #3
is het een schelle (muis) piep, of een zwaardere "kreun"
volgens mij wordt de riemaandrijving namelijk niet beïnvloed door de koppeling..
mijn classic maakt ook af en toe een "kreun" (lijkt op ouderwetse toeter) bij rustig op laten komen van de koppeling (zonder of met weinig gas), vaak ook bij manoeuvreren, maar net zo makkelijk gewoon rechtuit.. ik verdenk de koppeling in mijn geval.. (als ik een paar keer sportief optrek is het weer een tijdje weg, in ieder geval voor die rit meteen)

Selected quotes for multi-quoting:   0