Voltec ge-appt, zoals de voicemail aangaf. Snel reactie en zelfs de betreffende facturen doorgekregen. Super service!
Even heen en weer ge-appt. Hoewel alles netjes vervangen lijkt te zijn, incl. waterpomp, advies toch om de kap van de distributie af te halen . En dan moet er met een stethoscoop verder gekeken worden. Maar wellicht resulteert het afnemen van de kap al in een (zeer licht) geluidverschil, wat dan ook zegt dat het daar ergens vandaan komt iig.
Motor stethoscoop gekocht (bij tools2go voor EUR 8 ) en de kappen van de distributie verwijderd. Alles ziet er netjes uit onder de kappen en met de stethoscoop is het geluid niet te pin-pointen bij de distibutie (en multiriem). Bij gas geven veranderd het geluid licht, wordt iets sterker, maar niet direct gelijk met de extra toeren van de motor. Als ik de motor afzet, zie je dat de distributie net iets eerder stil staat dan het geluid ophoudt. Ik heb het dan over een halve seconde of iets dergelijks, maar duidelijk genoeg om het verschil waar te nemen. Het geluid is een licht schuren geluid van metalen delen, om het zo eens te omschrijven. Hoog geluid.
Dus de vraag: wat draait er nog net iets langer dan de motor, ofwel wat is er niet direct verbonden met de omwentelingen van de motor? Ventilator draaide niet tijdens de 'werkzaamheden'. Ik heb ook het idee (nu) dat het geluid iets meer in het midden van het blok, dan wel aan de 'achterkant' (dus raamkant) vandaan komt.
Ja, ik zou ook turbo zeggen, voor de rest zit er niet zoveel achter het blok wat iets doet als je stilstaat volgens mij (differentieel, aandrijfas, stuurhuis, koeling, uitlaat).
Hoe is het oliepeil? Wanneer de laatste oliewissel? Misschien even preventief een oliewissel doen met kwaliteitsolie?
Een collega van mij had laatst zijn turbo in de soep gereden door nooit olie te verversen. Hij werd ook gewaarschuwd door een hard piepend/joelend geluid. Uiteraard ook zacht begonnen.