Er is in feb 2016 ook een reparatie is geweest aan de carterventilatie. Ik zal morgen eens zien. Fluittoon moet weg zijn als ik de dop en de peilstok verwijder?
En dank je wel Blade! Dat is het dus: oliedop eraf (geeft enige weerstand) en weg geluid. dop erop, zonder vastdraaien en het geluid is terug. Dus carterventilatie. Voor de (zeer) korte termijn: kan ik ermee doorrijden of gaat er dan iets mis?
Beter van niet. Als het tegenzit gaat het blokje olie staan lekken uit de keerringen door overdruk in het carter.
Wat je als lapmiddel tijdelijk kan doen, is de ventilatie op de kop los te halen (bij bougies middenin, rubberenslang) en die voorzichting doorblazen. Niet te hard, want je wilt geen rotzooi de motor inblazen. Overigens ERG voorzichting met carterventilatieslangen omgaan, die zijn van zeer inferieure kwaliteit en gaan snel kapot.
Kan je niet de peilstok een heel klein beetje uittrekken?
Bij de V50 was er dacht ik een probleem met het oliefilter huis en was dit de manier om het gefluit tegen te gaan. Of om het probleem te lokaliseren.
ik had iets dergelijks met mijn Saab destijds. Die fluittoon kan ook veroorzaakt worden door een verstopte olie aanzuiging in je carter. Daar zit een soort douchekop die de olie opzuigt. Wanneer die verstopt is krijg je cavitatie in de pomp en dat geeft een fluittoon. Als je er daar te lang mee doorrijdt krijg je op een gegeven moment een rood oliedruklampje. Als ik het geluid hoor zou ik het denk ik nog wel herkennen.