Piepend geluid bij warme motor

MarkF
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

Piepend geluid bij warme motor

· 
Posted: 30.10.2017 - 12:34  ·  #1
Sinds enige tijd verneem ik een luid en duidelijk piepend, meezingend, hoog, geluid als de motor wat warmer is (benzine 170 PK B5244). Ik heb de spanrol van de multiriem vervangen want deze had zichtbaar wat ruimte (wiebelde iets); geen effect. Van het weekend een sloop-dynamo geplaatst omdat een garagehouder mij vertelde de dynamo te verdenken; geen effect. Het geluid komt duidelijk uit de motorruimte zelf.
Ik vind het lastig te bepalen waar het geluid precies vandaan komt. Als de motor uitgezet wordt, hoor je ook duidelijk dat hetgeen dat het geluid produceert 'piepend tot stilstand komt'.

Heeft iemand een idee wat anders het kan zijn?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Piepend geluid bij warme motor

· 
Posted: 30.10.2017 - 14:53  ·  #2
Ik lees dat het piepen met de motor tot stilstand komt. Verschilt de toonhoogte en/of het volume van het piepen met het toerental van de motor?

Verschilt het piepen als je veel electronica inschakelt (koplampen, achterruitverwarming, stoelverwarming, radio...)? Dan bij de dynamo zoeken (die gaat zwaarder lopen als hij meer stroom moet leveren). Ook kan je accu gaar zijn waardoor de dynamo continu zwaar loopt om een accu bij te laden die niks opneemt.
Verschilt het piepen als je de airco aan/uit zet? Dan zoeken bij aircopomp.
Verschilt het piepen als je aan het stuur draait (vooral bij maximale stuuruitslag)? Dan zoeken bij stuurbekrachtigingspomp.

Als je zelf bedreven genoeg bent zou je de multiriem eraf kunnen nemen (daarmee neem je de stuurbekrachtiging, aircopomp (en nog iets?) uit het systeem) en als je dan de motor start, piept het dan ook? (Niet rijden, geen stuurbekrachtiging etc!) Zo niet, dan weet je dat het in het multiriem-circuit ligt. Zo wel, dan is het dus iets in de distributie. Kan een poelie zijn of een slecht gespannen riem.
MarkF
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.10.2017 - 15:06  ·  #3
Ik wist niet dat ik de motor ongestraft kan starten zonder multiriem. Maar die ga ik even proberen! Dan weet ik zeker of het wel of niet van de poelies af komt (tenzij het van de crank komt, maar ... :o) Volgens mij leveren de 'acties' die je noemt geen verschil in het geluid. Ik verdenk de accu ook zeker niet. Airco aan/uit maakt niets uit.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.10.2017 - 16:21  ·  #4
Ik denk van wel ja, de krukas en nokkenassen blijven immers netjes synchroon lopen zolang de distributie gemonteerd is. Als je kijkt wat er door de multiriem wordt aangedreven (airco, stuurbekrachtiging weet ik uit mijn hoofd, of er nog meer op zit weet ik zo niet meer; dynamo wellicht), dan kun je wel inschatten of de motor zonder die elementen kan lopen. Ik las het laatst in een ander topic op dit forum dus ik zou denken van wel ja.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 30.10.2017 - 16:22  ·  #5
Spanrol of looprol distributie?
MarkF
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.10.2017 - 18:07  ·  #6
Spanrol van de multiriem. De riem drijft stuurbekrachtiging, dynamo en aircopomp aan. Distributieriem eraf en starten is bye bye motor!
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 30.10.2017 - 19:15  ·  #7
Dat zal, maar die looprollen van de distributie geven wel vaker problemen.
Voor de spanrol geldt overigens hetzelfde.
MarkF
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.10.2017 - 20:37  ·  #8
De distributieriem is bij 295.000 km vernieuwd. Km stand is nu 320.000. Ik ga er vanuit dat de looprollen ook vernieuwd worden bij een nieuwe distributieriem?! Dus zou dan toch goed moeten zijn, nietwaar?
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 30.10.2017 - 21:12  ·  #9
Dat zou moeten. maar ja zou moeten en... dus idd je kunt m laten lopen zonder multiriem en of je dan nog steeds geluid hebt.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 30.10.2017 - 22:56  ·  #10
Moeten ja...., bij mijn V70 was hij bij 110.000 km aan puin.
Destijds de hele boel vervangen, dus ja, het kan wel degelijk.
Met dit soort zaken kun je niet voorzichtig genoeg zijn.
Wil niet zeggen dat jij het nu ook hebt, maar neem geen risico en controleer dit.
Voorkomen is hier beter dan genezen.
MarkF
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.10.2017 - 08:16  ·  #11
De auto is altijd dealeronderhouden (of iig grotendeels). Dat zie je er ook aan af onder de kap. Dus ik heb ergens wel vertrouwen, maar wat je zegt: voorzichtigheid is hier op zijn plaats ...
Ik ga de riem loshalen en de motor laten lopen. Even tijd vinden (en licht ;-) ). Ik laat het resultaat weten!
MarkF
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.10.2017 - 17:55  ·  #12
Tijd kan je ook maken :-) Vanmiddag de riem eraf en motor starten. Geluid helaas nog luid en duidelijk aanwezig. Niet van de multiriem aangedreven componenten dus. Voltec heeft in 2016 onderhoud aan de auto gedaan. Da's in de buurt van de distributieriem vernieuwing. Die ga ik morgen eens bellen om te vragen of ze de auto nog herkennen en de rollen ook vervangen hebben.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 31.10.2017 - 18:14  ·  #13
Quote door MarkF

Tijd kan je ook maken :-) Vanmiddag de riem eraf en motor starten. Geluid helaas nog luid en duidelijk aanwezig. Niet van de multiriem aangedreven componenten dus. Voltec heeft in 2016 onderhoud aan de auto gedaan. Da's in de buurt van de distributieriem vernieuwing. Die ga ik morgen eens bellen om te vragen of ze de auto nog herkennen en de rollen ook vervangen hebben.

Moet toch wel op de factuur staan, mits je die nog hebt natuurlijk.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 31.10.2017 - 18:47  ·  #14
Ik zou er toch niet al teveel meer mee rijden. Als het de waterpomp of een rol is dan kan het snel gedaan zijn.

Waar ergens kom je vandaan?
MarkF
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.10.2017 - 18:52  ·  #15
Ik heb de auto niet naar Voltec gebracht; toen had ik hem nog niet. Hij is nu 8 maand in bezit. Anders had ik idd de factuur kunnen checken.
De Volvo woont in Oosterwolde (Fr).

Selected quotes for multi-quoting:   0