Piepend en schurend geluid

WillemV
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Piepend en schurend geluid

· 
Posted: 04.02.2022 - 18:04  ·  #16
Was het maar waar, dit geluid was er begin december al. Wat natuurlijk wel kan dat bijvoorbeeld de homokineet defect is, hoewel ik in december ook de ashoezen gecheckt heb op scheuren.

Door de omstandigheden heb ik niet eerder tijd gehad om hierop te acteren.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 04.02.2022 - 18:14  ·  #17
Verwarrend. Normaal spreek je van links of rechts bekeken vanuit de bestuurderspositie.

Blijkbaar bedoelt TS “links naar de motor kijkend als de kap openstaat en ik voor de auto sta” 🤣🤣

Maar de klacht is: piepend geluid bij droog weer, net na het starten en bij aanstalten maken om weg te rijden.

Klinkt als een lager, maar welke?
WillemV
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 04.02.2022 - 18:26  ·  #18
Quote door martijn-a

Verwarrend. Normaal spreek je van links of rechts bekeken vanuit de bestuurderspositie.

Blijkbaar bedoelt TS “links naar de motor kijkend als de kap openstaat en ik voor de auto sta” 🤣🤣

Maar de klacht is: piepend geluid bij droog weer, net na het starten en bij aanstalten maken om weg te rijden.

Klinkt als een lager, maar welke?

Ik geef toe dat ik verwarring schep. De klacht komt met name bij vochtig weer. De klacht is in ieder geval in de buurt van de multiriem, Dynamo etc.

Het geluid is er op het moment dat ik optrek.
Daarna is het geluid de rest van de dag weg.
Bergman
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 34
Subject:

· 
Posted: 05.02.2022 - 11:07  ·  #19
Ik ben helemaal niet zo'n techneut, maar als ik het geluid zo hoor en je hebt het over het feit dat als je wegrijd je het hoort, maar daarna niet meer. Denk ik als eerste dat iets door centrifugale krachten aanloopt of droog is en daardoor schuurt, en zich daarna mogelijk kan zetten, zodat je het niet meer hoort?

Loopt een van de draaiende onderdelen van de multiriem vrij voor hij op gang komt? (da's meer een algemene vraag, dan aan TS)
WillemV
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 05.02.2022 - 12:11  ·  #20
Het eerste wat de garagist zei in eerste aanleg; het lijkt op de toplager bij de pri-as van de koppeling

Voor de zekerheid gaat de multiriem er nog af om de spanner etc. te checken.
WillemV
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 07.02.2022 - 11:49  ·  #21
Vanmorgen 06:30 uur ging ik met de S60 opweg naar kantoor en bij het wegrijden geen enkel geluid. Dus zeg het maar……

Volgende week gaat de multiriem eraf om de daaraan gekoppelde elementen te checken.
WillemV
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 24.04.2022 - 18:10  ·  #22
Het schurende geluid is bij het wegrijden nog steeds aanwezig, maar na een ritje van een half uur toch eens gekeken en gevoeld of er iets vreemd was bij de homokineet aan de rechterkant, immers aan die kant hoorde ik het voor het eerst.

Zaklamp erbij en kijken, nu zag ik dat de as bij de homokineet vettig was, maar geen scheur in het rubber. Daarna voelen en de as was warm. Daarna aan de andere kan van de homokineet gevoeld , daar waar het tussenlager zit en die was heet. Aanstaande vrijdag maar eens op de brug zetten en verder onderzoek plegen.

Het is niet leuk dat het mogelijk het lager is, maar ik hoop wel dat ik de oorzaak van het schurende geluid gevonden heb…..
WillemV
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 29.04.2022 - 16:43  ·  #23
Het schurende geluid heeft toch met de koppeling te maken, dus die wordt op termijn vervangen.

Het is vooral te onderkennen als je vanuit stilstand tegen een schuine stoeprand rijdt om de auto te parkeren, voor of achter uit inparkeren maakt niet uit.

Daarnaast is de tussen lager bij de rechter homokineet op zijn eind. Die ga ik z.s.m. vervangen.

Hoewel het niet leuk is, ben ik wel blij dat mijn klachten onderkend zijn.
WillemV
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 12.06.2022 - 08:23  ·  #24
Aan de rechterzijde (passagierszijde) wordt de aandrijflijn ondersteund door het tussenlager. Deze lager heeft wat roest aan de buitenkant en moet m.i. worden vervangen.

Nu heb ik al her en der gezocht naar een losse lager, zodat de oude er uitgeperst kan worden en de nieuwe erin.

Maar is het tussenlager überhaupt los te verkrijgen of dien ik een complete rechter aandrijfas aan te schaffen?

Graag advies.
ravado
VolvoV70forum core member
Subject:

· 
Posted: 12.06.2022 - 11:48  ·  #25
Roest aan de buitenkant maakt niet uit. De as draait in het binnenste gedeelte van het lager . De buitenkant staat stil in houder.

Het is belangrijker dat het lager stil loopt zonder lawaai en speling.
Volgens mij zijn die lagers lastig te krijgen maar je kan ze opmeten en dan met een bedrijf bellen die alleen in lagers doen.
WillemV
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 12.06.2022 - 16:08  ·  #26
Mag ik dus concluderen dat de lager eruit te persen is, maar Een ander lager vinden is wat anders. Nu hebben we volgens mij een skf dealer in Zaandam, dus moet ik daar mijn licht eens opsteken.
WillemV
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 12.06.2022 - 18:15  ·  #27
Volgens mij heb ik het over de as met nr.1. Deze staat niet in de onderdelenlijst.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
WillemV
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 12.06.2022 - 18:46  ·  #28
Nu ben ik altijd blij met SKF, maar weet niet of de aandrijfas ook correct is.

SKF Aandrijfas op de AUTODOC-app https://m.autodoc.nl/skf/7885915.

Of kijk naar een van de vier foto’s van de AUTODOC. (Deze zijn allemaal gelijk)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).

Selected quotes for multi-quoting:   0