Plaatsing zwaardere accu aan ECU doorgeven?

brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Plaatsing zwaardere accu aan ECU doorgeven?

· 
Posted: 26.04.2016 - 14:36  ·  #1
Standaard heb ik een 60 AH accu, maar al een paar keer gehad dat bij een kwartiertje Vida de accu leeg was. Terwijl de accu zich prima weer helemaal laat opladen (De oplader geeft aan dat de huidige accu in goede conditie zou zijn).
Ik denk dan aan plaatsing van een 74 AH accu. Ik ga er vanuit dat die dan wel een wat zwaardere laadstroom trekt van de dynamo.
Moet ik de ECU dit nog op een of andere manier via Vida laten weten?
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

Re: Plaatsing zwaardere accu aan ECU doorgeven?

· 
Posted: 26.04.2016 - 14:44  ·  #2
Nee hoor dat moet geen probleem zijn.

Wat je dynamo betreft , is ook geen probleem , hij heeft alleen wat langer nodig om de accu volledig op te laden , maar hoeft er verder niet harder voor te werken .

Ik heb een diesel en standkachel die hebben fabriek af een wat zwaardere accu , maar als je accu nog goed is waarom hang je de lader er niet aan als je wat langer met vida aan de gang gaat , zonde om een goeie accu te vervangen .
DIt geeft vida ook aan als je bv een kaartupdate op je nav instaleerd .
meijer
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 77
Subject:

· 
Posted: 26.04.2016 - 14:56  ·  #3
Hallo Brulkjaer

Wanneer je de nieuwe accu installeert, deze eerst netjes opladen, dan zal daarna de laad stroom van de dynamo gelijk blijven, het opgenomen vermogen bij het starten is gelijk DUS geen probleem. (zie de formule P= I xU)

Vermogen = stroom X spanning

Vermogen = gelijk
Spanning = gelijk
Stroom is hier door gelijk

Groeten BUM
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.04.2016 - 15:04  ·  #4
@ Olaf: ja beter de lader er vooraf ophangen, dan na die tijd :-) Scheelt heel veel tijd.
En mijn radio Hu 1205 heb ik al van de constante voedingsdraad afgehaald, die vrat zoveel stroom (iets van 1,5 A in rust en 1,8A in bedrijf).
@Meijer: Inderdaad eerst opladen ja. Mijn gedachte was dat als de ECU registreert dat de dynamo bovengemiddeld veel stroom moet leveren, deze een foutmelding gaat geven.

Selected quotes for multi-quoting:   0