Plakkend stuur

Hoe kan dit, maar vooral wat kan je er tegen doen?

PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

Plakkend stuur

· 
Posted: 22.12.2015 - 19:38  ·  #1
Ook met mijn huidige stuur heb ik het weer, en anderen neem ik aan ook: Een plakkend stuur. Behoorlijk irritant vind ik zelf. Maar hoe komt dit nou (ouderdom/vocht?), en wat kan je er aan doen?
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

Re: Plakkend stuur

· 
Posted: 22.12.2015 - 19:59  ·  #2
Ik heb het nog nooit gehad bij een stuur van mijzelf , maar ik weet wel wat je bedoeld .

Ik had bij de ex v70 een plek op de deur ter grote van een euro die plakkerig was , zat er al toen ik hem kocht , niks hielp daar tegen

Ik heb dus geen oplossing .

Maar zou het kunnen , we zweten/transpireren allemaal en dat bij bepaalde personen leer plakkend maakt ?
Of bepaalde schoonmaakmiddelen ?
Ander troep om je autote laten glimmen beschermen etc
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.12.2015 - 20:05  ·  #3
Het lijkt bij mij wel alleen te gebeuren als het lekker vochtig is buiten, dat vind ik het vreemde. Ik heb het met mn huidige stuur, maar ook met mn oude. Het lijkt alsof er "korreltjes" aan mn handen blijven plakken.
wannahaveV70
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 22.12.2015 - 20:25  ·  #4
Volgens mij zijn het ophoping vuil en huidvet icm een reactie van het leder, iets in die richting.

Anyway, mijn stuur had dat ook in redelijke mate, de oplossing die bij mij goed werkte: intensief poetsen met de voor velen welbekende Snoetenpoetser-doekjes, te koop bij elke supermarkt. Deze doekjes reinigen en ontvetten goed, maar zijn niet agressief. Je zult ervaren dat 1 of 2 dagen na behandeling je stuur wat 'nattig' voelt, maar dit gaat vanzelf voorbij. Ik heb mijn stuur met denk ik 2 keer intensief gepoetst, met een week er tussen zodat het eerst weer even goed droog kon worden. Omdat het leer oud is, lijkt het alsof je wat verf of materiaal er af poetst (doekjes worden heul, heul vies!!!), maar dat is echt minimaal tot niets.

Vervolgens maandelijks even met een handdoek en behoorlijk heet water je stuur reinigen, en het blijft netjes. Ook probeer ik vaak voordat ik ga rijden, mijn handen te wassen; zo komt er toch minder vuil en huidvet op (ok ok, dit lijkt een tick, maar dat valt mee)

Als experiment heb ik ooit van een heel ranzig stuur eerst het leder met Dasty gedaan (killing natuurlijk..), alle dikke ranzigheid ging er af, zó ontzettend goor! Daarna met water gespoeld en 2x met ledervet het materiaal weer gevoed, en zeer goed uitgepoetst. Het was uiteraard niet een gemonteerd stuur. Na een week was dat stuur beter en netter dan je met regelmaat gemonteerd ziet..!
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.12.2015 - 23:13  ·  #5
Goed ontvetten en daarna bijhouden met Nivea (tip van het forum hier. Werkt echt).
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 23.12.2015 - 12:28  ·  #6
waar zitten jullie toch allemaal aan met jullie handen? :sick: Nee ik wil t ook niet weten ook.... =)
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.12.2015 - 12:33  ·  #7
Aan die smerige Volvo's van medeforummers. Smeerkezen.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 23.12.2015 - 15:39  ·  #8
Maken jullie het stuur nooit schoon ? :'(
TeunEbb
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Leeftijd: 31
Subject:

· 
Posted: 23.12.2015 - 15:47  ·  #9
De xc70 van ons heeft het bij de knopjes voor de ramen van alle deuren, dus niet alleen bestuurders kant, lijkt wel of net als de sleutels het rubber een keer vergaat en gaat rotten ofzo.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.12.2015 - 17:47  ·  #10
Quote door Bigdog

Jawel maar als de lak van het leer is zoals bij mij en veel andere oude volvo's komt na schoonmaken het ingetrokken vuil/leerlak/lijm juist naar buiten. Daardoor plakt het zo. Beste resultaten om schoon te maken heb ik gehaald met stoom of met remmenreiniger en dan nabehandelen met nivea. Remmenreiniger alleen doen als je helemaal geen lak meer hebt op je stuur.
kwandor
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 23.12.2015 - 18:25  ·  #11
tis gewoon neuspeuter hoor mja snoetenpoetsers helpen idd vooral die van de hema zijn goed zitten geen parabenen in of hoe dat ook heet =)
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 23.12.2015 - 18:28  ·  #12
He internet in Belgie is weer aangezet. Wie loopt even naar de schakelkast? :bandit:

Quote door kwandor

tis gewoon neuspeuter hoor mja snoetenpoetsers helpen idd vooral die van de hema zijn goed zitten geen parabenen inof hoer dat ook heet =)
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 23.12.2015 - 18:30  ·  #13
Quote door grrroovedude

Quote door Bigdog

Jawel maar als de lak van het leer is zoals bij mij en veel andere oude volvo's komt na schoonmaken het ingetrokken vuil/leerlak/lijm juist naar buiten. Daardoor plakt het zo. Beste resultaten om schoon te maken heb ik gehaald met stoom of met remmenreiniger en dan nabehandelen met nivea. Remmenreiniger alleen doen als je helemaal geen lak meer hebt op je stuur.

Als ik dit zo lees, dan denk ik dat het weer terug komt ?
Misschien eens voor een donorstuur kijken als het te erg wordt.
Jammer dat je de verkeerde kleur hebt, anders had je de mijne erin kunnen zetten.
Die is nog als nieuw, zo ook de airbag.
kwandor
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 23.12.2015 - 18:38  ·  #14
Zal de overheid vragen in nl of ze 3 keer zoveel gas willen oppompen in greens hotterdikke blixtjinder :devil:

maar had mijn auto al 3 maanden en in ene plakte mn stuur en idd leer is in ruime mate versleten

Quote door GRUNNS60

He internet in Belgie is weer aangezet. Wie loopt even naar de schakelkast? :bandit:

Quote door kwandor

tis gewoon neuspeuter hoor mja snoetenpoetsers helpen idd vooral die van de hema zijn goed zitten geen parabenen inof hoer dat ook heet =)

PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.12.2015 - 19:53  ·  #15
Gewone nivea handcreme gebruiken?
wel apart ;-)

Selected quotes for multi-quoting:   0