Hallo Fred,
Het zelf doen is natuurlijk veel leuker!
Het zal vast niet veel goedkoper voor je zijn aangezien je al het materiaal nog aan dient te schaffen. Echter kun je hier natuurlijk erg lang gebruik van maken. We hebben het nu over basismateriaal voor een goede start, waar ik mijn ervaringen over deel.
De machine.
Ik heb zelf de
No Swirls! Xtreme S08 DA Polisher. Een DA Polisher. DA = Dual Action, zie afbeelding.
Met een DA is het zo goed als onmogelijk om je lak te verbranden, of om defecten in de lak aan te brengen. Bij normaal en goed gebruik zal je dit niet gebeuren.
Een fijne machine, als je er een aantal keren mee gaat werken kun je er goed mee over weg. De diverse standen (6) zijn genoeg. Tot op heden ben ik zeer tevreden met deze machine. Hij is krachtig genoeg om zijn rotatiesnelheid te behouden, ook als je moet 'boenderen' bij zware defecten.
Polijstmiddelen
De ene lak is de andere niet. In veel gevallen is het zo dat ;
De Zweedse lakken (Saab/Volvo) hard zijn.
De Duitse lakken hard zijn.
De Japanse lakken redelijk zacht zijn.
De Franse lakken redelijk zacht zijn.
Dit wil niet zeggen dat het altijd zo is!
Een harde lak is moeilijker te corrigeren. Een zachte lak in makkelijker te corrigeren.
Om bij een hardere lak krassen te verwijderden zul je een grovere polijstpad (later meer) en een grovere polijstpasta moeten gebruiken. Zelf gebruik ik ;
- 3M Fast Cut Polish, stoft heel erg maar zet serieus zoden aan de dijk!
Enkel bedoelt voor heel erg harde lakken of zware lakdefecten.
- Chemical Guys
V32
- Chemical Guys
V34
- Chemical Guys
V36
Fijne, makkelijk te verwerken producten.
Polijstpads
De polijstpads heb ik van Monello. Hierover kan ik nog geen uitspraak doen aangezien ik hiermee te weinig mee gewerkt heb. Eerste indruk ; fijne, stevige pads. \
Polijstpads heb je, net als polijstpasta, in diverse "grofheden". De één heeft een hogere cuttingfactor (des te hoger, des te meer je polijst) dan een ander. Op de site van Driven2shine staat wel aangegeven welke pad waarvoor is.
Autowax
Ben groot van het merk Collinite.
Gebruik zelf Collinite 915. Lange standtijd, en zeer mooie glans!
Microfiber doeken.
De blauwe doeken van Driven2shine vind ik er fijn werken!
Neem echter ook microfiber doeken met korte vezels, deze werken fijner om de Collinite uit te buffen.
Als ik wat vergeten ben, of je vragen hebt hoor ik het wel.
Steve van
www.driven2shine.nl kan je ook verder helpen met
eerlijke adviezen!