Pomp timing v70 2.5D 2000 MSA15.8

 
 
 
 
 
gub
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Pomp timing v70 2.5D 2000 MSA15.8

 · 
Posted: 19.10.2018 - 19:15  ·  #1
Hoi,

zojuist lid geworden (zie leden sectie), en zal maar meteen met een vraag komen.

Betreft hier een volvo v70 classic met 2.5D (audi motor). Hier zit MSA15.8 op en kan uitgelezen worden met vida. Dit heb ik, en heb van de week mijn dieselpomp riem vervange.

Voor het vervangen de timing uitgelezen met Vida, en deze stond rond de 5 graden.
Riem vervangen, spanners bijgesteld maar kwam niet verder dan 10 graden.
Auto loopt verder goed, verbruik netjes 1:17.5.

Nu ben ik gisteravond hier mee bezig geweest door middel van het nokkenaswiel te verstellen.

Eerste pogingen niet zo succesvol dus flink stuk verdraaid. Kwam ik volgens Vida op 40graden / -5 uit. Deze -5 zal wel een overflow of iets dergelijks zijn van het programma.

Dus andere kant opdraaien, om nu bij ongeveer 2 graden uit te komen.

En nu komt het: ga ik verder vervroegen (minimaal) loopt de auto meteen beroerd: matig starten en overmatig veel roken. Ook met kort stukje rijden. Tevens zag ik weer de -5 melding van de timing voorbijkomen.

Dit snap ik dus niet. Ik zie op diverse fora voorbijkomen dat mensen de timing op -10 graden hebben staan en de auto nog gewoon rijdt.
Wat ik wel zie op youtube, is dat met VOL-FCR (geloof dat het programma zo heet) je ook de pomp afstelling kan uitlezen.
Je start hiervoor een programma waarbij de auto 1200 RPM gaat lopen. Vida rept hier niks over.

Iemand een idee hierover wat ik fout doe?
Distributie heb ik niet gecontroleerd want heb geen audi blokkeertool voor de nokkenastiming.


Weet iemand waar hij zijn referentie voor de pomptiming vandaan haalt? Sensor in pomp en op vliegwiel/starterkrans? Iets anders?
Dus waarom loopt hij zo beroerd als ik rond de 0 graden ga zitten?
Moet ik een verhoogd stationair toerental hebben?
Zie ik iets anders over het hoofd?

Alvast bedankt.

Gr Gub
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Pomp timing v70 2.5D 2000 MSA15.8

 · 
Posted: 19.10.2018 - 20:00  ·  #2
Deze auto's moet/kun je op 2 manieren afstellen; allereerst statisch afstellen met een klok op de juiste manier, daarna dynamisch (dus met lopende motor). Jaap Pul in Urk is de aangewezen man hiervoor. Ik heb het een aantal keer gedaan en heb het altijd een schijtklus gevonden..... J hebt dus een microklok nodig en het nokkenastooltje voor de nokkenas maar is zelf te maken van een 2mm plaatje (wel even een geklungel).

Vida is een hulpmiddel maar ook niet alles zeggend, zeker niet bij deze motoren.
gub
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Pomp timing v70 2.5D 2000 MSA15.8

 · 
Posted: 20.10.2018 - 12:51  ·  #3
Zou zelf toch ook moeten lukken lijkt mij. Hobby wel vaker aan auto's. Nokkenas timing lijkt mij niet direct relevant maar kan er langs zitten.

Moet het toerental verhoogd zijn net als met Volvo fcr, weet je dat?
gub
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Pomp timing v70 2.5D 2000 MSA15.8

 · 
Posted: 20.10.2018 - 13:49  ·  #4
Zat nog wat verder te zoeken. Ik schat in dat de pomp zijn inspuitmoment bepaald aan de hand van de 4e injector. Kan zijn dat deze er paar graden langs meet? Lijkt me sterk maar toch..
gub
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Pomp timing v70 2.5D 2000 MSA15.8

 · 
Posted: 20.10.2018 - 16:22  ·  #5
En oplossing gevonden na flink wat zoekwerk.

Timing staat nu op ongeveer -0.5 graden bij 35 graden brandstof temperatuur.

Voor degene die tegen hetzelfde aanlopen:

- als je via het advanced menu de timing wilt stellen, moet je op dat plaatje drukken wat eruit ziet als een computer. Het afstel menu wordt dan geopend.
- ik las daar de hoek uit, ongeveer +2 graden. Indien ik deze naar 0 wou stellen dmv poelie of adjust rol, begon de auto extreem beroerd te lopen
- ik vond het al vreemd, de youtube films met VOL-FCR laten zien dat het toerental verhoogd. Ik had dit niet
- Opeens zag ik linksonder het 'start' knopje. Dit was grijs en dus niet beschikbaar. Niet eerder opgemerkt dus ook niet van bewust geweest.
- Deze start knop kon ik niet indrukken. Zitten zoeken, en uiteindelijk 2 DTC's gewist. Van de EGR die ik afgedopt heb, en van de needle van de 4e injector. Ik had deze losgehaald om te kijken wat het effect was (en te controleren of deze wat deed).
- DTC's gewist, knop beschikbaar
- Druk op start en de motor begint verhoogd te lopen, zoals verwacht.
- Het getal wat ik bij de actual waarde zag (+2 graden) verloopt nu naar -10 graden. Dit is veel te vroeg, en matched met een eerdere DTC dat de pomp timing te vroeg stond. Dit matched ook met hoe de auto liep,
- pomp op tijd gezet via poelie en voila: pomp staat goed.
- menu sluiten en klaar.

Ook wordt volgens mij de 'start' knop niet beschikbaar als de watertemperatuur nog niet op de gevraagde 80 graden is.

Hoop dat iemand hier iets aan heeft als hij tegen hetelfde euvel met VIDA aanloopt...

Update: je hebt dus geen special tool nodig voor de nokkenas te op tijd te zetten (mits distributie op tijd staat).
Je hebt alleen een tool nodig om je nokkenastandwiel aan de pomp zijde te blokkeren. Dit is een soort haak waarmee je het wiel vast kan houden als je de bout vast/los zet. Heb deze met 160Nm vastgezet wat best behoorlijk is.

Gr Gub
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Pomp timing v70 2.5D 2000 MSA15.8

 · 
Posted: 21.10.2018 - 07:00  ·  #6
Als je de riem vervangt bij zo'n Audi diesel kun je dus beter dat stripje wel gebruiken om de nokkenas in positie te krijgen. Het tandwiel kun je standaard laten zitten dus die blokkeertool heb heb je alleen nodig als het tandwiel eraf moet. de pomp kun je basis afstellen met de merktekens maar beter en nauwkeuriger is het om de pomp met een microklok af te stellen (zodra je in de buurt van deze standaard aangegeven merktekens bent). Vervolgens stel je de pomp idd dynamisch af met lopende motor...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0