Hoi,
zojuist lid geworden (zie leden sectie), en zal maar meteen met een vraag komen.
Betreft hier een volvo v70 classic met 2.5D (audi motor). Hier zit MSA15.8 op en kan uitgelezen worden met vida. Dit heb ik, en heb van de week mijn dieselpomp riem vervange.
Voor het vervangen de timing uitgelezen met Vida, en deze stond rond de 5 graden.
Riem vervangen, spanners bijgesteld maar kwam niet verder dan 10 graden.
Auto loopt verder goed, verbruik netjes 1:17.5.
Nu ben ik gisteravond hier mee bezig geweest door middel van het nokkenaswiel te verstellen.
Eerste pogingen niet zo succesvol dus flink stuk verdraaid. Kwam ik volgens Vida op 40graden / -5 uit. Deze -5 zal wel een overflow of iets dergelijks zijn van het programma.
Dus andere kant opdraaien, om nu bij ongeveer 2 graden uit te komen.
En nu komt het: ga ik verder vervroegen (minimaal) loopt de auto meteen beroerd: matig starten en overmatig veel roken. Ook met kort stukje rijden. Tevens zag ik weer de -5 melding van de timing voorbijkomen.
Dit snap ik dus niet. Ik zie op diverse fora voorbijkomen dat mensen de timing op -10 graden hebben staan en de auto nog gewoon rijdt.
Wat ik wel zie op youtube, is dat met VOL-FCR (geloof dat het programma zo heet) je ook de pomp afstelling kan uitlezen.
Je start hiervoor een programma waarbij de auto 1200 RPM gaat lopen. Vida rept hier niks over.
Iemand een idee hierover wat ik fout doe?
Distributie heb ik niet gecontroleerd want heb geen audi blokkeertool voor de nokkenastiming.
Weet iemand waar hij zijn referentie voor de pomptiming vandaan haalt? Sensor in pomp en op vliegwiel/starterkrans? Iets anders?
Dus waarom loopt hij zo beroerd als ik rond de 0 graden ga zitten?
Moet ik een verhoogd stationair toerental hebben?
Zie ik iets anders over het hoofd?
Alvast bedankt.
Gr Gub
zojuist lid geworden (zie leden sectie), en zal maar meteen met een vraag komen.
Betreft hier een volvo v70 classic met 2.5D (audi motor). Hier zit MSA15.8 op en kan uitgelezen worden met vida. Dit heb ik, en heb van de week mijn dieselpomp riem vervange.
Voor het vervangen de timing uitgelezen met Vida, en deze stond rond de 5 graden.
Riem vervangen, spanners bijgesteld maar kwam niet verder dan 10 graden.
Auto loopt verder goed, verbruik netjes 1:17.5.
Nu ben ik gisteravond hier mee bezig geweest door middel van het nokkenaswiel te verstellen.
Eerste pogingen niet zo succesvol dus flink stuk verdraaid. Kwam ik volgens Vida op 40graden / -5 uit. Deze -5 zal wel een overflow of iets dergelijks zijn van het programma.
Dus andere kant opdraaien, om nu bij ongeveer 2 graden uit te komen.
En nu komt het: ga ik verder vervroegen (minimaal) loopt de auto meteen beroerd: matig starten en overmatig veel roken. Ook met kort stukje rijden. Tevens zag ik weer de -5 melding van de timing voorbijkomen.
Dit snap ik dus niet. Ik zie op diverse fora voorbijkomen dat mensen de timing op -10 graden hebben staan en de auto nog gewoon rijdt.
Wat ik wel zie op youtube, is dat met VOL-FCR (geloof dat het programma zo heet) je ook de pomp afstelling kan uitlezen.
Je start hiervoor een programma waarbij de auto 1200 RPM gaat lopen. Vida rept hier niks over.
Iemand een idee hierover wat ik fout doe?
Distributie heb ik niet gecontroleerd want heb geen audi blokkeertool voor de nokkenastiming.
Weet iemand waar hij zijn referentie voor de pomptiming vandaan haalt? Sensor in pomp en op vliegwiel/starterkrans? Iets anders?
Dus waarom loopt hij zo beroerd als ik rond de 0 graden ga zitten?
Moet ik een verhoogd stationair toerental hebben?
Zie ik iets anders over het hoofd?
Alvast bedankt.
Gr Gub