Portierraam rechtsachter V70 MY02 doet niks

Oceanracer
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Portierraam rechtsachter V70 MY02 doet niks

· 
Posted: 27.05.2018 - 17:25  ·  #1
Beste mensen,

Al enige tijd (ik weet al niet eens meer hóe lang) werkt van mijn '02 V70 de raambediening rechtsachter niet meer.

- Het groene lampje in het knopje in de deur brandt wel
- Als ik linksvoor de knop bedien, klikt het relais onder het stuur wel (zowel bij knop omhoog als naar beneden)
- Als ik rechtsachter de knop bedien, klikt het relais onder het stuur niet (zowel bij knop omhoog als naar beneden)
- Het slot van het portier werkt gewoon naar behoren
- Het raam links achter werkt wel gewoon

Ik heb de portierschakelaars links- en rechtsachter al een keer omgedraaid, dat hielp niks.
Ik heb de raamschakelaar linksvoor al gereinigd, zonder resultaat.
Ik heb beide relais onder het stuur al omgewisseld, hielp niks.
Ik heb de verbinding tussen de deur en de auto zelf al losgehaald en gecontroleerd. Was in orde.

Zelf loop ik nu een beetje vast. Ik denk aan nog 2 mogelijke oplossingen:
- bedieningspaneel linksvoor vervangen
- motor elektrische raam vervangen

Iemand tips hoe ik kan controleren waar het aan ligt?
M95
VolvoV70forum fan
Subject:

Re: Portierraam rechtsachter V70 MY02 doet niks

· 
Posted: 27.05.2018 - 22:11  ·  #2
Even kijken met VIDA, dan kan je de knop simuleren en de motor aansturen.

Ik had zelf pas dat mijn raam rechtsvoor een paar keer haperde en kennelijk was er een storing opgeslagen want een aantal dagen later kon ik deze met VIDA uitlezen.
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 28.05.2018 - 13:15  ·  #3
Het systeem in de achterdeuren is erg eenvoudig en heeft geen speciale module's o.i.d. bij dit type V70. InEr gaat vanuit de CEM een plus en min naar de achterdeuren en middels een dubbelpolige wissel schakelaar wordt die plus en min afhankelijk van welke kant de motor op moet draaien doorgevoerd naar de motor.

Echter om de bediening ook mogelijk te maken via de CEM cq knoppen in de bestuurdersdeur lopen er drie draden vanaf de CEM naar de beide achterdeuren. Een gele draad waar constant 12V op staat en een Groen/bruine en ook nog een Blauwe. Op die twee draden staat normaal gesproken geen spanning (zijn verbonden met de min) Echter wanneer je als bestuurder de achterramen gaat bedienen worden afhankelijk van de draairichting 1 van deze draden een plus. Ik heb het schema bijgevoegd zodat je eventueel ook wat zaken kan nameten.

Mijn gevoel zegt dat het probleem in de achterdeur zit, bijvoorbeeld een draadbreuk of een defecte motor. Maar heel erg ingewikkeld kan het niet zijn volgens mij.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 28.05.2018 - 13:55  ·  #4
en als je (met een dubbele draad vanaf de accu of een externe accu) stroom direct op de motor zet?
recentelijk ook voor nood moeten doen toen schakelaar RA van mijn Classic het begaf met raam wijd open, motor werkte gelukkig dus nog wel!
Oceanracer
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 11.06.2018 - 23:16  ·  #5
Dank voor de reacties!

Ik heb een (caravan)accu, maar is dat niet link om die rechtstreeks op de motor aan te sluiten dan? Straks brandt de motor door of zo...

Het lijkt mij ergens in of naar de deur mis te gaan met de aansturing, maar ja... Hoe kom ik daar verder achter? Met spanningzoeker aan het werk, begrijp ik?
Oceanracer
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 15.07.2018 - 21:12  ·  #6
Vandaag deurpaneel nogmaals verwijderd en ook de motor eruit gehaald. Dat laatste is nogal een rotklus, dus doe dit niet als het niet nodig is/lijkt!

Conclusie: De motor kan gewoon 2 kanten op draaien, dus die is nog goed.

Opvallend: De polariteit op de stekker wisselt wel bij het bedienen van de schakelaar, maar als je de motor erop aansluit, draait hij nog steeds maar 1 kant op. Dicht!

En toen: lampje gepakt en aangesloten op de schakelaar. Wat blijkt? Lampje brandt wel als de schakelaar op omhoog wordt zet, maar niet op de stand omlaag.

Het rare is dat je wel het relais onder de stuurkolom hoort klikken.

Toch maar een nieuw deurmodule plaatsen?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 15.07.2018 - 21:17  ·  #7
Ik weet het niet zo uit mijn hoofd, maar kan je de module uit de linker niet even uitwisselen? Weer zo niet of ze hetzelfde zijn hoor....

Bij een v50 lukte dit wel een keer. Ook al waren de nrs iets anders.
Oceanracer
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 19.07.2018 - 16:53  ·  #8
Die van de achterste deuren heb ik al eens getest door links en rechts om te draaien. Maakte helaas niks uit, dus schakelaars achter zijn goed. Schakelaars voorin zijn niet om te wisselen, dus kan ik die hooguit met die van een andere V70/S60 omwisselen.
Oceanracer
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 21.07.2018 - 16:42  ·  #9
Vandaag andere deurmodule geplaatst met gelijke nummer. Helaas loste dat het probleem niet op. Plus dat met die andere module het raam linksvoor ook niet meer naar beneden wilde. Terug bij af dus...
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.07.2018 - 16:45  ·  #10
Ik weet niet waar je vandaan komt? Anders mag je altijd even langs rijden.

In omgeving Elst zit volvo service.

Oldenzaal mmts.

Nijmegen Dirk342.
Oceanracer
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 21.07.2018 - 19:55  ·  #11
Dank voor je aanbod! Ik woon in Groningen, maar had het er zeker voor over gehad om het op te lossen.

MAAAAAAR: Ik heb het gevonden. Er blijken dus in totaal 4 (VIER!!!!) relais nodig te zijn om slechts 2 ramen te openen én te sluiten!

Met dank aan VolvoJoop die een 4 tal nummers opsomde in een ander topic toen hij ook problemen had met een raam, ben ik gaan speuren op het net. Daardoor wist ik waar ik moest zoeken en testen. Voor nu heb ik even geen werkende mistlampen omdat ik dat relais even benut voor de ramen, maar het werkt dus weer.

ZO BLIJ!!!

Fijn om de conclusie te kunnen trekken dat met dank aan het forum mijn probleem is opgelost.
Asterix
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 21.07.2018 - 20:02  ·  #12
Ten oosten van Groningen zit de Combigarage. Daar kunnen ze je zeker helpen.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.07.2018 - 20:05  ·  #13
Dus een defect relais?

Goed opgelost!
Oceanracer
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 21.07.2018 - 21:00  ·  #14
Ja, simpel eigenlijk he? Maar omdat ik wel steeds een klik hoorde dacht ik dat die goed moesten zijn. Vervolgens op gevoel al eens gecontroleerd welke het moesten zijn en er toen 2 gewisseld, die achteraf van de brandstofpomp en mistlampen voor bleken te zijn.

De goede zaten veel hoger en kon je zo 1 2 3 niet even bij. Daar moest dat hele relaisblok voor worden losgehaald. Daarna kon ik boven met onder wisselen en bleek het raam ineens naar beneden te willen en niet meer omhoog. Eureka! Toen nog even testen welke van de 2 kapot was en klaar... Maar we zijn wel een paar weken en een deurmodule verder. Die maar retour doen dan.
gvz
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 71
Subject:

· 
Posted: 16.12.2020 - 17:55  ·  #15
dag beste mensen, v70 99 2.5 144 pk 10v, classic

interessant onderwerp, ik heb sinds kort ook een dergelijk probleem bij het rechter voorraam, gaat vanaf de bestuurdersdeurmodule wel open maar niet meer dicht.
rechts achter ging het al een tijdje zo hetzelfde, maar ik gebruik rechtsachter nooit, dus vond ik niet zo erg, maar rechtsvoor is irritant, vooral als je iemand te woord moet staan of zo. de ramen rechtsvoor en achter gaan trouwens wel open en dicht met de schakelaar in de betreffende rechtsvoor -en achterdeur.

ik wil ook wel eens naar die relais kijken, waar zitten die precies?

alvast bedankt.
gvz

Selected quotes for multi-quoting:   0