V-Power is octaan 97 heb ik ooit gehoord. Wat ik ook begrepen is heb is hoe hoger het octaangetal, hoe meer gecontroleerd de verbranding is. Zo kan een motor de brandstofontbranding beter timen, de brandstof ontbrandt als het ware minder snel. Dus je zou alleen een hoger vermogen krijgen door een hoger octaangetal. V-Power is octaangetal 97, dit verschil is dus verwaarloosbaar. 102 wat ze bij Aral verkopen onder andere is dan wel een stuk beter. Hier merk ik dan zelf ook prestatieverschil in, met name dat trekkracht eerder beschikbaar is. Dit is wat ik ooit begrepen heb van iemandqua brandstoffen, correct me if I'm wrong.
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39894 Geregistreerd: 07 / 2009
Toen ik de Maserati kocht heb ik op de "Maserativriendensite" een hele discussie gezien, vervolgens belde ik zelf met wat maatschappijen om info op te halen. Aangezien Gulf hier (Nuenen) redelijk dichtbij zit, en het octaan getal behoorlijk hoog, heb ik de keus gemaakt daar "altijd" te tanken.
Er was ooit een test bij topgear, daar hebben ze een aantal high power auto s op de rollenbank gezet, met gewone en vpower achtige benzine. Uitkomst bij die auto s was iets meer vermogen. Bij een gewone auto: geen verschil in vermogen.
n.m.m. zijn er 2 soorten auto's/motoren die echt profijt kunnen trekken uit high-octane benzine:
- auto's/motorfietsen met motoren met een hoge statische compressie: 1:9,5 en hoger (tot 1:14!) denk aan Renault Clio RS, Honda VTEC Type-R, Honda S2000, BMW M3, Ferrari's, Porsche GT3RS, alles wat hoogtoerig is.
Ook veel supersport motorfietsen. (denk aan Yamaha R1, R6, BMW S1000RR met bijna 200pk zonder turbo uit 1000CC! compressieverhouding: 13:1 ! zo'n motorfiets moet wel ron98 of ron100 tanken om die prestaties te kunnen leveren)
- auto's met turbo-motoren die hoge boostniveau's gebruiken. denk aan Mitsubishi Evo, Subaru WRX STi, etc en vele getunede turbo auto's
er zijn ook omstandigheden waarbij je wellicht beter af bent met een hoger octane benzine:
- als de buitenlucht erg warm is (slechtere koeling werkt pingelen in de hand)
- als de auto langdurig zwaar moet presteren (autobahn, bergrijden, trekken zware aanhanger.)
meestal kunnen dit soort auto's probleemloos rijden op euro95 (en dat is voor rustig cruisen ook meer dan voldoende) maar het motermanagement regelt in dat geval wel de voorontsteking enkele graden terug om pingelen te voorkomen. Het resultaat is dan wel een lager piekvermogen.
een gewone simpele gezinsauto heeft een moter die 100% ontworpen is om op euro95 te draaien. Heeft dus al een wat lagere compressieverhouding. (tussen de 9:1 en 10:1)
In zo'n moter is het nut van ron98 of hoger tanken n.m.m. nihil.
n.m.m. zijn er 2 soorten auto's/motoren die echt profijt kunnen trekken uit high-octane benzine:
- auto's/motorfietsen met motoren met een hoge statische compressie: 1:9,5 en hoger (tot 1:14!) denk aan Renault Clio RS, Honda VTEC Type-R, Honda S2000, BMW M3, Ferrari's, Porsche GT3RS, alles wat hoogtoerig is.
Ook veel supersport motorfietsen. (denk aan Yamaha R1, R6, BMW S1000RR met bijna 200pk zonder turbo uit 1000CC! compressieverhouding: 13:1 ! zo'n motorfiets moet wel ron98 of ron100 tanken om die prestaties te kunnen leveren)
- auto's met turbo-motoren die hoge boostniveau's gebruiken. denk aan Mitsubishi Evo, Subaru WRX STi, etc en vele getunede turbo auto's
er zijn ook omstandigheden waarbij je wellicht beter af bent met een hoger octane benzine:
- als de buitenlucht erg warm is (slechtere koeling werkt pingelen in de hand)
- als de auto langdurig zwaar moet presteren (autobahn, bergrijden, trekken zware aanhanger.)
meestal kunnen dit soort auto's probleemloos rijden op euro95 (en dat is voor rustig cruisen ook meer dan voldoende) maar het motermanagement regelt in dat geval wel de voorontsteking enkele graden terug om pingelen te voorkomen. Het resultaat is dan wel een lager piekvermogen.
een gewone simpele gezinsauto heeft een moter die 100% ontworpen is om op euro95 te draaien. Heeft dus al een wat lagere compressieverhouding. (tussen de 9:1 en 10:1)
In zo'n moter is het nut van ron98 of hoger tanken n.m.m. nihil.
Je verhaal klopt helemaal! Ook oudere motoren die niet zelfstellend zijn, kunnen baat hebben bij 98 zodat de afstelling langer goed blijft.
Maar we moeten ook opmerken: V-power is geen RON98! Het is RON95 met additieven!
Alle motoren die kunnen gaan pingelen/detoneren , en op een hoog octaan getal zouden moeten rijden , hebben klopsensoren , die verlaat de ontsteking zodat dit de motor niet gaat vernielen .
Deze auto's en ander moderne agens kunne voordeel hebben en meer vermogen leveren of een beetje zuiniger rijden met v-power en andere soortgelijke brandstoffen .
Praktij je betaal veel meer centjes wat je bij lange na niet terug krijgt vanwege verminderd verbruik , dus dief van je eigen portomonee , dit hebben al meerdere testen uitgewezen .
Daarom is chippen ook een beetje onzin en niet helemaal 100% safe wat je ook doet , de motoren worden door de fabriek zo gemaakt dat er altijd een marge is was ook de omstandigheden ook zijn , daar ga je dan lekker aan rommelen , met eventueel gevolgen van dien , ook zijn de kosten van het chippen niet terug te verdienen , meestal is het verbruik gewoon hoger dus twee maal $$$ betalen .
Gewoon en auto kopen die pk's heeft als je dat zo belangrijk vind , en de rest lekker laten voor wat het is .