Zoals MTE schrijft heeft wielspin een negatief effect.
Tuning heeft dan ook geen effect als je nu al wielspin kunt genereren.
Je krijgt namelijk niet meer grip door tuning.
Bij het omhoog trekken van hogere gewichten vanuit stilstand kun je niet meer doen dan vlak tegen wielspin aan gaan zitten.
Dat is je maximale grip.
Goede banden maakt dus een wereld aan verschil.
Ook kun je de bandenspanning wat verlagen of zelfs tijdelijk meer gewicht op de voorkant kunnen aanbrengen voor meer grip.
Vrachtwagens hebben super korte eerste versnellingen om met relatief weinig vermogen toch een hoog gewicht omhoog te kunnen trekken.
Vertrekken ze op een vlakke weg met hetzelfde gewicht dan slaan ze die eerste versnellingen doodleuk over.
Een auto heeft die keuze niet en moet het dan veel meer van de koppeling hebben.
Een voorwaardse beweging is genoeg, vlot accelereren is niet een vereiste.
Geduld is een schone zaak.
1 van de oefeningen die ik als rij-instructeur met mijn leerlingen deed was op een helling de auto met stationaire motor balanceren op de koppeling.
En dan zonder gas te geven de auto laten klimmen.
Dan leer je echt met de koppeling omgaan.
In de praktijk geef je natuurlijk wel wat gas om vlotter weg te trekken, immers zit je stationair nog niet tegen wielspin aan.
Het is vooral een kwestie van een beetje gas geven en heeeeeeel gevoelig met de koppeling omgaan.
Op het aangrijpingspunt brengen en dan net verder dat je voelt dat de auto naar voor wil.
Daar de koppeling tegen houden dat is echt millimeter werk met je voet.
Deste meer snelheid erin komt deste meer kracht kun je op je wielen loslaten.
Zie het maar overdreven, het is bij 100km/u een heel stuk moeilijker de wielen nog te laten spinnen tov bij stilstand.
En dus kun je dan de koppeling iets verder op laten komen en evt wat meer gas geven.
Waarschijnlijk weet je dit allemaal al maar het zal je verbazen hoeveel mensen geen idee hebben over de bediening van de koppeling.
Net als wanneer men vast staat op drassige ondergrond, geven ze vaak volle bak gas en graven zich vervolgens alleen maar verder in.
Terwijl als ze rustig aan doen en net voor de wielspin blijven dat ze zo weg kunnen rijden.
Tuning heeft dan ook geen effect als je nu al wielspin kunt genereren.
Je krijgt namelijk niet meer grip door tuning.
Bij het omhoog trekken van hogere gewichten vanuit stilstand kun je niet meer doen dan vlak tegen wielspin aan gaan zitten.
Dat is je maximale grip.
Goede banden maakt dus een wereld aan verschil.
Ook kun je de bandenspanning wat verlagen of zelfs tijdelijk meer gewicht op de voorkant kunnen aanbrengen voor meer grip.
Vrachtwagens hebben super korte eerste versnellingen om met relatief weinig vermogen toch een hoog gewicht omhoog te kunnen trekken.
Vertrekken ze op een vlakke weg met hetzelfde gewicht dan slaan ze die eerste versnellingen doodleuk over.
Een auto heeft die keuze niet en moet het dan veel meer van de koppeling hebben.
Een voorwaardse beweging is genoeg, vlot accelereren is niet een vereiste.
Geduld is een schone zaak.
1 van de oefeningen die ik als rij-instructeur met mijn leerlingen deed was op een helling de auto met stationaire motor balanceren op de koppeling.
En dan zonder gas te geven de auto laten klimmen.
Dan leer je echt met de koppeling omgaan.
In de praktijk geef je natuurlijk wel wat gas om vlotter weg te trekken, immers zit je stationair nog niet tegen wielspin aan.
Het is vooral een kwestie van een beetje gas geven en heeeeeeel gevoelig met de koppeling omgaan.
Op het aangrijpingspunt brengen en dan net verder dat je voelt dat de auto naar voor wil.
Daar de koppeling tegen houden dat is echt millimeter werk met je voet.
Deste meer snelheid erin komt deste meer kracht kun je op je wielen loslaten.
Zie het maar overdreven, het is bij 100km/u een heel stuk moeilijker de wielen nog te laten spinnen tov bij stilstand.
En dus kun je dan de koppeling iets verder op laten komen en evt wat meer gas geven.
Waarschijnlijk weet je dit allemaal al maar het zal je verbazen hoeveel mensen geen idee hebben over de bediening van de koppeling.
Net als wanneer men vast staat op drassige ondergrond, geven ze vaak volle bak gas en graven zich vervolgens alleen maar verder in.
Terwijl als ze rustig aan doen en net voor de wielspin blijven dat ze zo weg kunnen rijden.