Powerfilter voor traileren?

 
 
 
 
 
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Powerfilter voor traileren?

 · 
Posted: 01.08.2024 - 15:20  ·  #16
Zoals MTE schrijft heeft wielspin een negatief effect.
Tuning heeft dan ook geen effect als je nu al wielspin kunt genereren.
Je krijgt namelijk niet meer grip door tuning.
Bij het omhoog trekken van hogere gewichten vanuit stilstand kun je niet meer doen dan vlak tegen wielspin aan gaan zitten.
Dat is je maximale grip.
Goede banden maakt dus een wereld aan verschil.
Ook kun je de bandenspanning wat verlagen of zelfs tijdelijk meer gewicht op de voorkant kunnen aanbrengen voor meer grip.



Vrachtwagens hebben super korte eerste versnellingen om met relatief weinig vermogen toch een hoog gewicht omhoog te kunnen trekken.
Vertrekken ze op een vlakke weg met hetzelfde gewicht dan slaan ze die eerste versnellingen doodleuk over.
Een auto heeft die keuze niet en moet het dan veel meer van de koppeling hebben.

Een voorwaardse beweging is genoeg, vlot accelereren is niet een vereiste.
Geduld is een schone zaak. 😉

1 van de oefeningen die ik als rij-instructeur met mijn leerlingen deed was op een helling de auto met stationaire motor balanceren op de koppeling.
En dan zonder gas te geven de auto laten klimmen.
Dan leer je echt met de koppeling omgaan.
In de praktijk geef je natuurlijk wel wat gas om vlotter weg te trekken, immers zit je stationair nog niet tegen wielspin aan.

Het is vooral een kwestie van een beetje gas geven en heeeeeeel gevoelig met de koppeling omgaan.
Op het aangrijpingspunt brengen en dan net verder dat je voelt dat de auto naar voor wil.
Daar de koppeling tegen houden dat is echt millimeter werk met je voet.
Deste meer snelheid erin komt deste meer kracht kun je op je wielen loslaten.
Zie het maar overdreven, het is bij 100km/u een heel stuk moeilijker de wielen nog te laten spinnen tov bij stilstand.
En dus kun je dan de koppeling iets verder op laten komen en evt wat meer gas geven.

Waarschijnlijk weet je dit allemaal al maar het zal je verbazen hoeveel mensen geen idee hebben over de bediening van de koppeling.

Net als wanneer men vast staat op drassige ondergrond, geven ze vaak volle bak gas en graven zich vervolgens alleen maar verder in.
Terwijl als ze rustig aan doen en net voor de wielspin blijven dat ze zo weg kunnen rijden.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Powerfilter voor traileren?

 · 
Posted: 01.08.2024 - 15:45  ·  #17
Das idd een goed advies, verlaag je bandenspanning. Goedkoop en zonder risico. Probeer een 1.8-2.0 atmosfeer en idd even goed aanvoelen waar je koppeling pakt.

Desnoods … het is toch maar alleen op de helling ( maar niet zonder risico!) motorkap open en gewicht op de neus van iemand of iets, beter iets.

Heb het in in Winterberg wel eens gehad dat ik niet genoeg grip had om de laatste 100 meter omhoog te komen. Dat was een Xm v6 met genoeg koppel en pk maar ik kreeg het niet meer op de weg.

Wagen omgedraaid en achteruit omhoog gereden, dat ging perfect omdat het wagen gewicht nu op de voorwielen lag .
Voordeel was dat als het fout zou gaan mijn neus al omlaag gericht was 😄
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Powerfilter voor traileren?

 · 
Posted: 01.08.2024 - 15:50  ·  #18
Genoeg havens waar ze inderdaad voor onder een simpele auto een trekhaak hebben om achteruit boten omhoog te slepen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5939
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Powerfilter voor traileren?

 · 
Posted: 01.08.2024 - 18:12  ·  #19
Dat met die trekhaak aan de voorkant ken ik ook. vroeger met een fiatje 127 trokken ze zo best zware boten een hellling op. achteruit heeft denk ik ook vaak een lage overbrenging (of hoog nou ja) en het gewicht van de trailer helpt om de voorwielen op de grond te drukken.. maar ja daar heeft ons forumlid allemaal weinig aan...
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4248
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Powerfilter voor traileren?

 · 
Posted: 02.08.2024 - 09:22  ·  #20
Goede banden is wel echt een ding. Ik ging (bij normaal gebruik, ik ben echt geen rallycoureur) met mijn V70 van Kumho Ecowing (zat erop bij aankoop) naar Michelin Primacy 4 en ik kon voor mijn gevoel ineens zowat haaks de bocht om terwijl die Kumho's al slipten / onderstuur hadden als er iemand op de weg gespuugd had. Dat zal met grip bij rechtuit rijden niet heel anders zijn.

En als je echt grip tekort komt, zou je kunnen proberen om het trekoog in de voorbumper te draaien en daar iemand op te laten staan. Wel een beetje link als je voet eraf schiet, maar het proberen waard. Ik heb wel eens op de voorbumper van een 4x4 gehangen om de voorwielen beter op de grond te krijgen...het helpt wel.

Het kan ook helpen om de boot zo licht mogelijk te maken voor je hem de helling op sleept... eerst de bagage eruit enzo... tanken nadat je de boot in het water gelegd hebt ipv voordat je hem op de trailer trekt, etc.
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 142
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Powerfilter voor traileren?

 · 
Posted: 10.08.2024 - 13:00  ·  #21
Daar ben ik weer, bedankt voor jullie reacties! Ik heb ze zorgvuldig gelezen.

Afgelopen periode een viertal keer getrailerd en ik kan gewoon de koppeling op laten komen bij ongeveer 3000 toeren. Voelt heel onwennig maar het lukt. Één keer te snel op laten komen waardoor hij wel flink protesteerde met kraken en metaal op metaal achtig geluid + stinkende koppeling als gevolg. De keren daarna ging het al beter. Zelfs volbeladen met twee volwassenen erin. Geen wielspin gehad of iets dergelijks.

Ik ben ooit een keer uit de bocht gevlogen met goedkope bandjes onder een auto (jong, weinig geld, uiteindelijk dure les geweest) en sindsdien rijden we altijd A merken. Heb er nu Goodyear Eagle F1 onder liggen.

Ik ga die met de lagere bandenspanning ook eens proberen, gewoon om het eens te ervaren. Kost inderdaad niets.

En voor wat betreft mijn koppeling, die gaat relatief zwaar. Met normaal gebruik heb ik daar geen last van met wegrijden maar met traileren des te meer. Hij heeft al bewezen dat de koppelingsplaten niet versleten zijn. Ik denk dat ik het ergens in de drukgroep moet gaan zoeken.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Powerfilter voor traileren?

 · 
Posted: 10.08.2024 - 14:14  ·  #22
Overleg met je garage eens eea mbt je koppelings vloeistof verversen. Het is exact hetzelfde als de remvloeistof, komt uit zelfde reservoir , maar word vaak niet ververst.

Of daar een specifieke procedure voor is, dat verversen voor je koppeling, weet ik niet maar daar begint vanzelf hier wel iemand over.
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 142
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Powerfilter voor traileren?

 · 
Posted: 10.08.2024 - 21:55  ·  #23
Quote door MTE

Overleg met je garage eens eea mbt je koppelings vloeistof verversen. Het is exact hetzelfde als de remvloeistof, komt uit zelfde reservoir , maar word vaak niet ververst.

Of daar een specifieke procedure voor is, dat verversen voor je koppeling, weet ik niet maar daar begint vanzelf hier wel iemand over.


Daar heb ik nog nooit van gehoord. Bedankt voor je tip! Is er iemand die hier iets aanvullends over kan zeggen? Over 2 maanden gaat ie voor APK en beurt naar de garage dus dan kan ik dit meteen mee laten nemen.
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 142
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Powerfilter voor traileren?

 · 
Posted: 10.08.2024 - 22:09  ·  #24
Ik heb inmiddels even gegoogeld en kwam onder andere bij dit forum en ander Volvo forum uit. Lijkt me prima zelf te doen. Ga ik na mijn vakantie eens een poging aan wagen.

Nogmaals dank voor de tip.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4248
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Powerfilter voor traileren?

 · 
Posted: 12.08.2024 - 09:57  ·  #25
Stelt inderdaad niets voor, zeker niet als je een setje hebt waarmee de vloeistof onder druk of vacuum wordt doorge'pompt'. Wel oppassen met die nippel als die heel lang niet is los geweest, want dan kan die aardig vast zitten. Die aan de bak / koppeling zit niet zo in de drek als die aan de remklauwen, dus zou iets minder vastgerot moeten zijn, maar je weet nooit. Indien toch flink roestig dan zou ik die voortijds eens schoonboenen met een staalborsteltje en dan regelmatig inspuiten met een kruipolie (IMAL is men hier doorgaans heel positief over), dan heb je minder kans dat je 'm kapot draait. Bij mij gingen ze overigens heel makkelijk los zonder inspuiten... wel draai ik ze meestal met een zeskant dopje even een tikje los en weer vast, en daarna neem ik het ringsleuteltje met slangetje om het tappen te beginnen, dan heb je ook minder kans op doordraaien.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Powerfilter voor traileren?

 · 
Posted: 12.08.2024 - 10:54  ·  #26
Theoretisch kan je de koppeling puur op zwaartekracht ontluchten.
-Zorg dat het reservoir vol zit en blijf die tijdens de procedure in de gaten houden.
-steek een slangetje over het ontluchtings nippel.
-het andere eind van het slangetje in een opvangbakje(flesje), hoger geplaatst dan de nippel maar lager dan het reservoir.
Evt een laagje remvloeistof in het opvangbakje, dan kan er geen lucht het systeem in gezogen worden.
-de nippel een klein beetje open draaien en wachten.
De oude vloeistof en de lucht komen vanzelf eruit.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Powerfilter voor traileren?

 · 
Posted: 12.08.2024 - 12:40  ·  #27
Quote door Maartjinski

Theoretisch kan je de koppeling puur op zwaartekracht ontluchten.
-Zorg dat het reservoir vol zit en blijf die tijdens de procedure in de gaten houden.
-steek een slangetje over het ontluchtings nippel.
-het andere eind van het slangetje in een opvangbakje(flesje), hoger geplaatst dan de nippel maar lager dan het reservoir.
Evt een laagje remvloeistof in het opvangbakje, dan kan er geen lucht het systeem in gezogen worden.
-de nippel een klein beetje open draaien en wachten.
De oude vloeistof en de lucht komen vanzelf eruit.


Moet je nog ergens in die procedure op het koppelingspedaal trappen ?

Maakt het nog uit of je eerst je remmen doet en daarna de koppeling ?

Ben zelf hiermee wat huiverig om met een dood/ slechtwerkend koppelingspedaal te eindigen 🤔
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 142
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Powerfilter voor traileren?

 · 
Posted: 14.08.2024 - 17:58  ·  #28
Quote door Maartjinski

Theoretisch kan je de koppeling puur op zwaartekracht ontluchten.
-Zorg dat het reservoir vol zit en blijf die tijdens de procedure in de gaten houden.
-steek een slangetje over het ontluchtings nippel.
-het andere eind van het slangetje in een opvangbakje(flesje), hoger geplaatst dan de nippel maar lager dan het reservoir.
Evt een laagje remvloeistof in het opvangbakje, dan kan er geen lucht het systeem in gezogen worden.
-de nippel een klein beetje open draaien en wachten.
De oude vloeistof en de lucht komen vanzelf eruit.


Bedankt voor deze uitgebreide info. Ik denk hem gevonden te hebben, post hier later (als ik terug ben van vakantie) een foto ter bevestiging van.

Nog een brutale vraag; weet je misschien de diameter van de slang?😊
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Powerfilter voor traileren?

 · 
Posted: 14.08.2024 - 22:59  ·  #29
Quote door MTE

Moet je nog ergens in die procedure op het koppelingspedaal trappen ?

Maakt het nog uit of je eerst je remmen doet en daarna de koppeling ?

Ben zelf hiermee wat huiverig om met een dood/ slechtwerkend koppelingspedaal te eindigen 🤔



Er leiden meerdere wegen naar Rome merkte ik toen ik het alwijze internet gebruikte om te kijken of ik jullie van een enigszins gefundeerd antwoord kon voorzien.
Zelf heb ik een automaat en mijn beetje ervaring met koppelingscilinders komt van andere fabrikanten.
Tot ik bedacht dat ik de Bijbel gewoon in huis heb...

Vanuit mijn Haynes werkplaats handboek (V70 2000-2007, S80 1998-2006) vertaal ik het volgende:

Eerst een preek over de gevaren van remvloeistof: dat je beschermde middelen moet dragen, dat het plastic en lak aanvreet en dat je alleen vloeistof uit een nieuwe verpakking moet gebruiken (dit omdat remvloeistof vocht aantrekt, dus het restje van de vorige klus kan -ondanks dat de dop er goed terug op is gedaan- toch al vocht bevatten).

1. Vul het hoofdremcilinder reservoir tot max. met Dot4+ (of Dot4).
2. Verwijder het stofkapje van de ontluchtingsnippel op de koppelingscilinder en plaats een doorzichtig slangetje over de nippel.
Het andere eind van het slangetje hang je in een schone pot of fles, met de opening ondergedompeld onder een laag verse remvloeistof.
3. Los de nippel met een leidingsleutel en laat een assistent het koppelingspedaal indrukken.
Wanneer het pedaal is ingedrukt draai je de nippel dicht. Dan kan de assistent het pedaal los laten.
Wanneer het pedaal helemaal gelost is open je de nippel weer.
4. Herhaal proces tot er schone, bubbelvrije vloeistof uit de ontluchtingsnippel blijft komen. Draai de nippel uiteindelijk dicht wanneer het koppelingspedaal is ingetrapt en verwijder de slang en het potje of de fles.
Plaats het stofkapje terug op de ontluchtingsnippel.
5. Vul het hoofremcilinder reservoir weer aan tot max.
6. Evt kan een druksysteem gebruikt worden, zie ander hoofdstuk.


Wanneer ze het hebben over het open draaien van de ontluchtingsnippel dan gaat dat over maximaal een kwartslag.
Zelf heb ik bijvoorbeeld geen leidingsleutel, ik plaats een ringsleutel voordat ik het slangetje over de nippel doe.
Rekening houdend dat ik een kwartslag moet kunnen draaien.


Quote door JMA1992"]
[quote="Maartjinski

Bedankt voor deze uitgebreide info. Ik denk hem gevonden te hebben, post hier later (als ik terug ben van vakantie) een foto ter bevestiging van.

Nog een brutale vraag; weet je misschien de diameter van de slang?😊



Over de diameter van het ontluchtingsslangetje heb ik geen echte specificaties kunnen vinden, ongeveer 5 a 6 mm, mocht je hem er niet op krijgen kun je het uiteinde even in warm water houden.
Dan wordt ie lekker zacht en glibbert zo over de nippel.... O-)




Ook heb ik diverse filmpjes gevonden die van waarde kunnen zijn.

Deze eerste legt heel uitgebreid uit hoe je een hydraulisch koppelingssysteem ontlucht dmv zwaartekracht, niet Volvo specifiek.
Ze beginnen met uitgebreide uitleg over de hoofd koppelingscilinder en hoe die te ontluchten wanneer ie nog gedemonteerd is.
Vanaf hier het zwaartekracht ontluchten "aan" het voertuig.

Bij dit filmpje ontlucht iemand op een goedkope manier een p2 S60R koppeling, achterstevoren!
Creatief en volgens zijn zeggen effectief.
Ook bewijst ie daarmee wat de heren in het eerste filmpje vertellen over een nieuw te plaatsen hoofd rem/koppelingcilinder.
Namelijk dat er een procedure is om de hoofdremcilinder te ontluchten na vervanging.

De bijbel meld het volgende:
De nieuwe hoofdremcilinder compleet monteren en aantrekken volgens specificatie behalve de remleidingen, deze niet geheel aandraaien!
Plaats doeken om de lekkende remvloeistof op te vangen.
Dan het reservoir vullen met verse remvloeistof.
Wanneer er remvloeistof langs de remleidingen loopt draai je de leidingen aan.
Hierna ontlucht je het remsysteem, daarna de koppeling.
Uiteindelijk test je de vervangen hoofdremcilinder door het rempedaal gedurende 30 sec krachtig ingedrukt te houden.
Waarna je visueel alles op lekkage kunt inspecteren.
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 142
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Powerfilter voor traileren?

 · 
Posted: 15.08.2024 - 09:52  ·  #30
Mijn dank voor deze uitgebreide uitleg is oneindig. Ik heb zelf wel ervaring met ontluchten/monteren van mountainbike remmen met DOT vloeistof dus de eigenschappen van deze vloeistof ken ik.

Ik ga er volgende week mee aan de slag en dan geef ik een update.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0