Powerfilter voor traileren?

 
 
 
 
 
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 138
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Powerfilter voor traileren?

 · 
Posted: 25.07.2024 - 00:14  ·  #1
Hallo mede Volvo eigenaren,

Ik ben een tijdje niet online geweest en dat komt omdat we een boot hebben gekocht. Deze staat lekker op de kant en die doen we steeds traileren. Nu heb ik de 2.4i, wel al door Obbe aangepakt. De boot weegt met trailer en al ongeveer 1400 kg.

Dit is onze eerste ervaring met traileren en ik merk dat de Volvo soms wel wat moeite heeft om hem uit het water te trekken. Half op de koppeling lukt het redelijk, als ik hem te ver op laat komen valt deze stil. Hij moet flink aan de bak. Is het een idee om hiervoor een powerfilter te monteren zodat hij onderin zijn toeren wat sterker wordt?

Is er iemand die ervaringen heeft met deze motor en het trekken van zware lasten?

Hoor het graag.

Groet,
Johan
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1038
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Powerfilter voor traileren?

 · 
Posted: 25.07.2024 - 08:44  ·  #2
Lijkt mij vrij zinloos. Een powerfilter levert vooral meer geluid op, maar qua vermogen ga je hiermee echt geen verschil maken.
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Powerfilter voor traileren?

 · 
Posted: 25.07.2024 - 08:49  ·  #3
Geen ervaring met powerfilters, ik neem aan dat je zoiets als een KN filter bedoelt.
Maar die zorgen ervoor, althans dat is de intentie, dat de motor makkelijker lucht kan aanzuigen. Dat resulteert niet in veel extra power.
Hoeveel toeren maak je als je met je koppeling aan het spelen bent? Is dat op het toerental waar de motor het meeste koppel levert?
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 138
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Powerfilter voor traileren?

 · 
Posted: 25.07.2024 - 09:05  ·  #4
Quote door Gimle

Geen ervaring met powerfilters, ik neem aan dat je zoiets als een KN filter bedoelt.
Maar die zorgen ervoor, althans dat is de intentie, dat de motor makkelijker lucht kan aanzuigen. Dat resulteert niet in veel extra power.
Hoeveel toeren maak je als je met je koppeling aan het spelen bent? Is dat op het toerental waar de motor het meeste koppel levert?



Ja zoiets bedoel ik inderdaad. Dat zit inderdaad rond het maximum koppel toerental, rond de 3500.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1677
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Powerfilter voor traileren?

 · 
Posted: 25.07.2024 - 09:08  ·  #5
Een 2.4i is een motor die zuinig kan zijn en redelijk hufterproof is.
Voor kracht is het echter niet de beste keus. Het koppel krijg je pas bij zo’n 33-3400 rpm.

De schuinte van de boot helling en of de boel lekker nat is zal zeker een nadelige rol spelen.

Ga je wel zonder spinnende wielen omhoog ?
Steven
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 205
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Powerfilter voor traileren?

 · 
Posted: 25.07.2024 - 09:21  ·  #6
Ik had deze motor vorig jaar in de tijdelijke auto en uitgeprobeerd met de caravan (1.700kg). We hadden de caravan niet afgeladen maar toch had de auto er de grootste moeite mee in de heuveltjes van Limburg.
Ik ervaarde het dan ook niet als de beste trekauto. De 2.4t (200pk) vond ik wat dat betreft geschikter.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3823
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Powerfilter voor traileren?

 · 
Posted: 25.07.2024 - 09:35  ·  #7
Heeft geen zin behalve meer lawaai.
Als je veel en zwaar moet trekken kun je beter een turbo model kopen, die hebben al hun koppel al beschikbaar bij lage toeren
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 671
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Powerfilter voor traileren?

 · 
Posted: 25.07.2024 - 10:09  ·  #8
Automaat compenseert dit probleem bij deze motoren, trek met alle gemak een aanhanger van 2000kg een heuvel op uit stilstand. Met handbak moet je proberen de wielen te laten spinnen, ander filter zal niet veel uitmaken. Halve koppeling ben je snel toe aan een nieuwe. 1400kg zou niet echt een probleem moeten zijn.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5933
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Powerfilter voor traileren?

 · 
Posted: 25.07.2024 - 10:26  ·  #9
De koppelopbouw is bij deze motoren niet heel erg afhankelijk van het toerental.
het is dan vooral afhankelijk van versnellingsratio(niets aan te doen) en samenspel linker en rechter voet.
je kunt met tuning wat meer koppel regelen, ook bij lagere toeren.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 65
Berichten: 2446
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Powerfilter voor traileren?

 · 
Posted: 25.07.2024 - 19:33  ·  #10
Zo ‘n open luchtfilter levert je geen enkele vermogenswinst op, heb een keer een test gezien waarbij het vermogen met zo ‘n filter zelfs 1 of 2 pk minder was dan met het standaard luchtfilter.
Helaas heb je de auto eerder aangeschaft dan de boot met trailer. Je zou hiervoor het beste uit zijn met de 2.5T omdat die al bij 1500 toeren zijn maximale koppel van 310 Nm behaalt.
Ik spreek uit ervaring, reed met de 2.5T AWD Geartronic regelmatig met een aanhanger van ca. 2000 kg en daar had de motor geen enkele moeite mee. Nadeel is wel een aardig dorstige auto 😳.
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 138
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Powerfilter voor traileren?

 · 
Posted: 25.07.2024 - 20:03  ·  #11
Quote door MTE

Een 2.4i is een motor die zuinig kan zijn en redelijk hufterproof is.
Voor kracht is het echter niet de beste keus. Het koppel krijg je pas bij zo’n 33-3400 rpm.

De schuinte van de boot helling en of de boel lekker nat is zal zeker een nadelige rol spelen.

Ga je wel zonder spinnende wielen omhoog ?


Ja wel zonder spinnende wielen. Als ik de koppeling te ver op laat komen valt ie stil. Het is gelukkig meestal droog op de trailerhelling, en anders niet dermate nat dat het heel veel invloed heeft op de grip (ben een mooi weer schipper).
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 138
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Powerfilter voor traileren?

 · 
Posted: 25.07.2024 - 20:09  ·  #12
Bedankt voor alle tips en ervaringen. Ik ga hier van het weekend wat mee doen. Met name het stukje spinnende wielen maar eens proberen. Ik wil ook niet te hard er aan trekken want ik moet over een drempeltje heen met de trailer+boot. Ik probeer het zo gecontroleerd mogelijk te doen.

We willen vanaf volgend jaar ook graag eens met de boot op vakantie. Italie, Oostenrijk, daar de meren opzoeken. Alleen durf ik dat met deze auto (of met mijn gebrek aan ervaring) nog niet aan. En ik baal hier wel van, los van het feit dat er dan misschien maar een turbomodel XC70 moet komen, want ik vind het een heerlijke auto en ik geniet er enorm van.
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 138
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Powerfilter voor traileren?

 · 
Posted: 25.07.2024 - 20:12  ·  #13
Quote door ProVolvo

Zo ‘n open luchtfilter levert je geen enkele vermogenswinst op, heb een keer een test gezien waarbij het vermogen met zo ‘n filter zelfs 1 of 2 pk minder was dan met het standaard luchtfilter.
Helaas heb je de auto eerder aangeschaft dan de boot met trailer. Je zou hiervoor het beste uit zijn met de 2.5T omdat die al bij 1500 toeren zijn maximale koppel van 310 Nm behaalt.
Ik spreek uit ervaring, reed met de 2.5T AWD Geartronic regelmatig met een aanhanger van ca. 2000 kg en daar had de motor geen enkele moeite mee. Nadeel is wel een aardig dorstige auto 😳.


Ik dacht eigenlijk, aan de hand van wat Obbe me had verteld, dat het grote probleem met deze motoren de luchttoevoer is. Dat er meer potentie in zit maar dat ze gewoon te weinig lucht krijgen. Dus daarom dacht ik als ik voor het trekken van de trailer de auto meer lucht kan geven dat ie misschien net wat eerder aan de kar trekt.

Dorstig maakt me (nog) niet zo heel veel uit, ik rij 10-12k km per jaar er mee.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1677
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Powerfilter voor traileren?

 · 
Posted: 25.07.2024 - 20:35  ·  #14
Wat je poging met spinnende wielen betreft….
Beter spinnende wielen dan een rokende en slippende koppeling…

Maar… wielen die spinnen zijn wielen die geen grip hebben…
Ja het is ( veel!) goedkoper dan het oproken van je koppeling maar het zal je weinig tot niets brengen en belangrijker…
Spinnende wielen is geen controle…. En dat is niet wat je wilt met je boot eraan vast…
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 138
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Powerfilter voor traileren?

 · 
Posted: 26.07.2024 - 11:48  ·  #15
Quote door MTE

Wat je poging met spinnende wielen betreft….
Beter spinnende wielen dan een rokende en slippende koppeling…

Maar… wielen die spinnen zijn wielen die geen grip hebben…
Ja het is ( veel!) goedkoper dan het oproken van je koppeling maar het zal je weinig tot niets brengen en belangrijker…
Spinnende wielen is geen controle…. En dat is niet wat je wilt met je boot eraan vast…


Ja daar zit ook wat in. Het gaat op zo'n kort stukje al snel hard met een boot erachter.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0