wij zijn zelf voor het stoten terug gegaan naar de dealer. de hoofdmonteur heeft verteld dat hij dit al meerdere malen heeft gedaan zn b4 vervangen. hij zegt het is een verkeerd klus, dus als je het laat doen, veel arbeidskosten. en het heeft 9/10 keer niet geholpen. hij adviseerde ons een keer het kleppenhuis te vervangen of te reviseren. wellicht laten wij dit nog een keer doen.
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39895 Geregistreerd: 07 / 2009
Je zou eens contact op kunnen nemen met onze forumsponsor, Varioclean.
Zij hebben erg veel ervaring met Volvo automaten en kunnen je vast adviseren indeze.
Succes.
De vraag is, wil je er iets aan doen.
Mijn olie zag er ook ongeveer zo uit.
Toen de olie in de spoelmachine kwam zag het er wel even anders uit.
Pas dan zie je hoe erg de olie al heen is.
Het nadeel is dat de werkende functie niet meer aanwezig is.
Was het noodzaak ?
Misschien niet, maar als je eenmaal een probleem met een bak hebt gehad, dan word je wel voorzichtiger.
Voorkomen is goedkoper als genezen.
De kleur oogt nog rood, bij mij was deze grijs dus zou je kunnen denken dat de olie nog redelijk zou kunnen zijn. Preventief laten spoelen kan altijd, gewoon even contact opnemen met een bedrijf (GS, Vario) en daar de vraag voorleggen.
Ik weet echter wel waar ik over praat met dat preventieve flushen.
Ik was samen met een groep mensen van het andere forum een van de eersten die dat lieten doen.
Mijn V70 had toen zo`n 210.000km gereden. De bak had nergens kast van. Schakelde super en met de caravan erachter ook niets aan de hand.
Laten flushen met de welbekende synthetische olie.
Dat heb ik geweten met de caravan erachter. Warm lopen, heel lang nablazen en het ergste was dat de bak last kreeg van het zogenaamde shudder effect.
Dat heeft te maken met een al wat versleten koppelomvormer en de combinatie van de veel gladdere synthetische olie.
Als ik dus met de caravan heuvel op reed dan ging de koppelomvormer klappen. Hij slipte er gewoon door.
Toen direct na de vakantie de originele olie er weer in laten doen en ik was direct af van dat gedoe. Echter was het kwaad al geschied.
Door dat geintje heb ik dus afgelopen zomer een nieuwe koppelomvormer erin moeten laten zetten. Door al dat getril en geslip is hij kapot gegaan.
Varioclean weet ook dat je met de synthetische olie een zachter schakelende bak krijgt maar dat de noodzakelijke additieven in de minerale olie zitten.
Met andere woorden. Het is op eigen risico.
Het is prima om preventief te flushen, alleen moet je dat niet gaan doen met een hoge kilometerstand, is mijn mening nu. Doe dat dan vanaf het begin, net zoals je oliewissels.
Ik weet dat GS en Varioclean de geijkte namen zijn voor flushen, maar heeft er ook iemand ervaring met dealers die dit ook kunnen?
Bangarage in Amstelveen flusht ook en aangezien ik binnenkort toch voor onderhoud moet....
Varioclean weet ook dat je met de synthetische olie een zachter schakelende bak krijgt maar dat de noodzakelijke additieven in de minerale olie zitten.
De synthetische olie zorgt idd voor zachter schakelen. Maar additieven en aard van de olie maken het dat het niet geheel zonder risico is om synthetische olie te gebruiken, doen wij dus ook niet meer sedert geruime tijd.
Er zijn er vast nog wel die nog wel synthetische olie gebruiken.
Zolang er oliemerken zijn die aangeven synthetische ATF olie te hebben die geschikt is voor de AW versnellingsbakken, zal er ook best een firma te vinden zijn die hier gebruik van maakt.