powerflush

wel of niet

 
 
 
 
 
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: powerflush

 · 
Posted: 10.01.2014 - 16:53  ·  #61
Quote door Turbodesk

GS powerflush


Goed, heb ik dan nu een reden om me zorgen te maken? Maand geleden preventief bij hen laten flushen, juist vanwege de vermeende ervaring met Volvo. Kmstand is ong 150k km en dit is de 2e flush.
dukcer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Leeftijd: 53
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: powerflush

 · 
Posted: 10.01.2014 - 17:02  ·  #62
Mijn auto is ook geflushed (GS), staat nu 182500 km op en schakelt nog steeds goed. Vorig jaar door Zwitserland met caravan gereden en geen problemen ondervonden. Maar ik denk dat de discussie over olie nu onderhand wel uitgemolken is.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: powerflush

 · 
Posted: 10.01.2014 - 17:35  ·  #63
Quote door dukcer

Mijn auto is ook geflushed (GS), staat nu 182500 km op en schakelt nog steeds goed. Vorig jaar door Zwitserland met caravan gereden en geen problemen ondervonden. Maar ik denk dat de discussie over olie nu onderhand wel uitgemolken is.


Dat mag je natuurlijk denken maar daar heb ik niet zo heel veel aan. Net zo min als dat het mij iets zegt dat jouw automaat na 185k km nog goed schakelt, ik mag hopen dat dat eerder regel dan uitzondering is. Mijn Volvo heeft nog wel eens een zware paardentrailer te trekken (ong 1800kg) en het laatste waar ik op zit te wachten is te stranden door een oververhitte GT. Als Trissy of Turbodesk (bijv) zo stellig beweren dat de door Gery gebruikte olie niet of mogelijk niet geschikt is, zou ik daar graag meer van weten, mits fatsoenlijk onderbouwd natuurlijk. Anders maak ik per ommegaande een afspraak om de olie weer te laten wisselen voor de juiste.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: powerflush

 · 
Posted: 10.01.2014 - 17:36  ·  #64
Quote door davyv70

nee een echte vertraging merk je niet echt.hij pakt wel gelijk op na mij gevoel.en verder voelt de automaat ook goed aan.alleen hij slipt tussen 3 en 4 maar niet altijd.


In principe is wel vast te stellen wat er aan de hand is qua schakelgedrag inwendig in de bak bij onze Volvo's. Met de Volvo aan de computer tot +/- MY 2004 is aan de hand van real-time data uit VIDA vast te stellen wat de schakeltijden zijn inwendig in de bak. Het kost wat tijd & moeite, maar is in principe wel te doen. Ik heb een half jaar geleden hier bij een aantal auto's bij wijze van proef wat metingen voor gedaan. Dit is uit te voeren bij 2.4, 2.4t, D5 en T5-jes met AW55 versnellingsbakken.

Het gaat hierbij om de metingen waarbij de slip en de lengte van de slip inwendig in de bak in kaart kan worden gebracht. Slip in de koppelomvormer is ook inzichtelijk te maken. Waaronder het "shudder" gedragg. Hoe minder goed de bak wordt aangestuurd (kleppenhuis door o.a. drukverliezen) en/of hoe gladder de olie hoe groter de slip in de bak op de diverse koppelingen met alle gevolgen van dien.

Een moderne ZF-bak met 9 versnellingen schijnt te schakelen in miliseconden. Hoe lang ie dat blijft doen, heb ik geen idee van. Lage toeren en snel schakelen botst naar mijn idee namelijk enigszins. Een goed werkende AW55 5-bak schakelt in ongeveer .3 seconden op naar de volgende versnelling. Oudere olie, verkeerde olie of een slechter wordende bak / kleppenhuis zorgen er voor dat die schakeltijden verdubbelen, met alle risico's van dien.

Ik heb het dan nog niet over de koppelomvormer. Drukverlies, te gladde olie en of verouderde ATF olie kunnen er voor zorgen dat ook de koppelomvormer vroeg of laat de geest geeft terwijl dit niet nodig was geweest.

Enno

VarioClean
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: powerflush

 · 
Posted: 10.01.2014 - 19:05  ·  #65
Zo moeilijk is het niet.
Ik heb destijds aangegeven dat er uitsluitend gespoeld mocht worden met originele olie.
Dat heeft met ook gedaan.
Tevens heb ik geen cleaner en toevoeging laten gebruiken.
Alternatieven ?
Je kunt het verhaal aanhoren en dan beslissen.
Jij bent de klant en jij bepaald.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: powerflush

 · 
Posted: 10.01.2014 - 20:07  ·  #66
als je vrij goed weet waarover het gaat, kan dat idd. Anders heb je het te doen met de info die gegeven wordt. Daarnaast verwacht ik van een bedrijf dat ergens in gespecialiseerd is/veel ervaring met iets heeft, dat men daar het juiste materiaal gebruikt of iig ongeschikt materiaal niet gebruikt.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: powerflush

 · 
Posted: 10.01.2014 - 20:55  ·  #67
Mee eens.
Nog beter is het dat ze je de info verschaffen met bijbehorende mogelijkheden en consequenties.
De mijne is gespoeld voor de grote oliediscussie.
Reden om originele olie etc. te gebruiken was te wijten aan de negatieve ervaringen bij de vorige automaat.
Met de huidige kennis had ik een hoop kosten kunnen besparen, maar ja, dat is achteraf.
Zou niet graag zien dat iemand anders hetzelfde overkomt.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: powerflush

 · 
Posted: 10.01.2014 - 21:56  ·  #68
Ok en nu terug naar mijn vraag, heb ik nu reden om me zorgen te maken
?
Frits Vleugelmoer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Terneuzen
Leeftijd: 61
Berichten: 56
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: powerflush

 · 
Posted: 10.01.2014 - 22:05  ·  #69
Nee,goed is goed. (punt)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: powerflush

 · 
Posted: 10.01.2014 - 22:16  ·  #70
Je zou Gery eens kunnen vragen welke olie hij erin heeft gedaan.
Bij twijfel zou je ook een afspraak met hem kunnen maken om e.e.a. na te kijken.
Vertrouw je het niet, dan is Varioclean ook nog een optie.
Zij kunnen een analyse van je olie maken, zodat je weet hoe de zaken er bij staan.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: powerflush

 · 
Posted: 10.01.2014 - 22:52  ·  #71
Vermoedelijk een synthetische olie. Dit terwijl de juiste olie de, JWS-3309, toch echt een minerale is. Zorgen maken... Nou ja, het vreet uiteindelijk je frictieplaten op. Ik denk niet dat dit is waar een ieder op zit te wachten. ;)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: powerflush

 · 
Posted: 10.01.2014 - 23:20  ·  #72
Volgens mij spoelt GS al een tijdje met Kroon oil, die is wel veilig.
dukcer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Leeftijd: 53
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: powerflush

 · 
Posted: 11.01.2014 - 11:00  ·  #73
Wat is het verschil dan tussen Kroon en BG?

@R-W, er staat al een hoop geschreven op het forum over olie. Ik bedoel alleen dat het weinig meerwaarde heeft om dit hier weer opnieuw bespreekbaar te maken.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: powerflush

 · 
Posted: 11.01.2014 - 11:38  ·  #74
Iedereen heeft nu de kennis en ook de keus.
Voor die paar tientjes extra zou ik geen gezeik willen hebben...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: powerflush

 · 
Posted: 11.01.2014 - 12:36  ·  #75
Quote door dukcer

Wat is het verschil dan tussen Kroon en BG?


BG is een volsyntheet.
Kroon is een minerale olie.
Als je geen problemen wilt, dan heeft minerale olie de voorkeur ( met de juiste spec's ).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0