Quote door davyv70
nee een echte vertraging merk je niet echt.hij pakt wel gelijk op na mij gevoel.en verder voelt de automaat ook goed aan.alleen hij slipt tussen 3 en 4 maar niet altijd.
In principe is wel vast te stellen wat er aan de hand is qua schakelgedrag inwendig in de bak bij onze Volvo's. Met de Volvo aan de computer tot +/- MY 2004 is aan de hand van real-time data uit VIDA vast te stellen wat de schakeltijden zijn inwendig in de bak. Het kost wat tijd & moeite, maar is in principe wel te doen. Ik heb een half jaar geleden hier bij een aantal auto's bij wijze van proef wat metingen voor gedaan. Dit is uit te voeren bij 2.4, 2.4t, D5 en T5-jes met AW55 versnellingsbakken.
Het gaat hierbij om de metingen waarbij de slip en de lengte van de slip inwendig in de bak in kaart kan worden gebracht. Slip in de koppelomvormer is ook inzichtelijk te maken. Waaronder het "shudder" gedragg. Hoe minder goed de bak wordt aangestuurd (kleppenhuis door o.a. drukverliezen) en/of hoe gladder de olie hoe groter de slip in de bak op de diverse koppelingen met alle gevolgen van dien.
Een moderne ZF-bak met 9 versnellingen schijnt te schakelen in miliseconden. Hoe lang ie dat blijft doen, heb ik geen idee van. Lage toeren en snel schakelen botst naar mijn idee namelijk enigszins. Een goed werkende AW55 5-bak schakelt in ongeveer .3 seconden op naar de volgende versnelling. Oudere olie, verkeerde olie of een slechter wordende bak / kleppenhuis zorgen er voor dat die schakeltijden verdubbelen, met alle risico's van dien.
Ik heb het dan nog niet over de koppelomvormer. Drukverlies, te gladde olie en of verouderde ATF olie kunnen er voor zorgen dat ook de koppelomvormer vroeg of laat de geest geeft terwijl dit niet nodig was geweest.
Enno
VarioClean