Ik ben begonnen bij Volvotune met een Eco-tuning. Dit is te lezen in dit draadje: topic.php?t=5172
Na twee verschillende Eco-tunings in de auto te hebben gehad en ik absoluut niet kon wennen aan het vermogensgat in het begin, heb ik Obbe gevraagd het omgekeerde te maken.
In dit geval een Stage-2 tuning, met veel trekkracht onderin.
Wat is nu eigenlijk een stage-2 tuning? het is een uitgebreide stage-1 tuning die iedereen wel kent.
Neem bijvoorbeeld zo`n dure Polestar tuning. Dat is dus een hele simpele stage-1 tuning waarbij twee mapjes zijn aangepast. Waarvan 1 de turbodruk is. Er worden dus heel simpel twee waarden wat opgehoogd om wat meer power te krijgen.
Wil je meer en wil je dat de auto heel soepel gaat lopen en dat de rest van de mappen op elkaar afgestemd worden dan kom je aan bij een stage-2 tuning. Bij mij zijn er hiervoor 24 mappen aangepast. Dit kost de nodige uren van de tuner om dit aan te passen.
Het is nu wel zo dat alle mappen op elkaar zijn aangepast. Tot aan bijvoorbeeld de common rail druk, lambda waarden, luchtmassameter enz enz..
Ik heb nu een totaal andere wagen gekregen die vanaf een 1200 toeren heerlijk gretig oppakt, beter opschakelt, rustiger reageert als er meer vermogen wordt gevraagd. Hij zoeft nu echt.
De tuning is te vergelijken met een stage-2 van Rica qua vermogen.
Vermogen origineel 185 pk @ 4000 rpm, NU 240 pk @ 4000 rpm
Koppel origineel 400 Nm @ 2000 rpm, NU 480 Nm @ 2250 rpm
Het roetfilter en egr zijn weg geprogrammeerd dus in theorie is er nog meer vermogen omdat de uitlaatgassen veel makkelijker weg kunnen.
Dit is alleen op een vermogenstestbank te meten.
Plaatjes zijn altijd leuk.
Als eerste de Torq map. Hier zie je de NM waarden ten opzichte van de RPM. Als je dit wil terug rekenen dan kan dit op deze website: http://wentec.com/unipower/calculators/power_torque.asp
Wat in het rood staat zijn de aangepaste waarden. Dit geld ook in de 3D weergaven. Als je op de foto`s klikt dan kan je ze groter krijgen.
Dit is dezelfde Torq map, maar dan in 3D weergave.
En dan ook een mooie map in 3D weergave, is de Drivers Wish map.
Kortom, ik ben zeer tevreden over Volvotune.
Je kan met Obbe alles bespreken. Al je wensen zijn bespreekbaar.
Hij is zeer bevlogen en weet echt heel erg veel.
Obbe gaat net zo lang door totdat je helemaal tevreden bent. Een tussenweg is er niet.
Na twee verschillende Eco-tunings in de auto te hebben gehad en ik absoluut niet kon wennen aan het vermogensgat in het begin, heb ik Obbe gevraagd het omgekeerde te maken.
In dit geval een Stage-2 tuning, met veel trekkracht onderin.
Wat is nu eigenlijk een stage-2 tuning? het is een uitgebreide stage-1 tuning die iedereen wel kent.
Neem bijvoorbeeld zo`n dure Polestar tuning. Dat is dus een hele simpele stage-1 tuning waarbij twee mapjes zijn aangepast. Waarvan 1 de turbodruk is. Er worden dus heel simpel twee waarden wat opgehoogd om wat meer power te krijgen.
Wil je meer en wil je dat de auto heel soepel gaat lopen en dat de rest van de mappen op elkaar afgestemd worden dan kom je aan bij een stage-2 tuning. Bij mij zijn er hiervoor 24 mappen aangepast. Dit kost de nodige uren van de tuner om dit aan te passen.
Het is nu wel zo dat alle mappen op elkaar zijn aangepast. Tot aan bijvoorbeeld de common rail druk, lambda waarden, luchtmassameter enz enz..
Ik heb nu een totaal andere wagen gekregen die vanaf een 1200 toeren heerlijk gretig oppakt, beter opschakelt, rustiger reageert als er meer vermogen wordt gevraagd. Hij zoeft nu echt.
De tuning is te vergelijken met een stage-2 van Rica qua vermogen.
Vermogen origineel 185 pk @ 4000 rpm, NU 240 pk @ 4000 rpm
Koppel origineel 400 Nm @ 2000 rpm, NU 480 Nm @ 2250 rpm
Het roetfilter en egr zijn weg geprogrammeerd dus in theorie is er nog meer vermogen omdat de uitlaatgassen veel makkelijker weg kunnen.
Dit is alleen op een vermogenstestbank te meten.
Plaatjes zijn altijd leuk.
Als eerste de Torq map. Hier zie je de NM waarden ten opzichte van de RPM. Als je dit wil terug rekenen dan kan dit op deze website: http://wentec.com/unipower/calculators/power_torque.asp
Wat in het rood staat zijn de aangepaste waarden. Dit geld ook in de 3D weergaven. Als je op de foto`s klikt dan kan je ze groter krijgen.
Dit is dezelfde Torq map, maar dan in 3D weergave.
En dan ook een mooie map in 3D weergave, is de Drivers Wish map.
Kortom, ik ben zeer tevreden over Volvotune.
Je kan met Obbe alles bespreken. Al je wensen zijn bespreekbaar.
Hij is zeer bevlogen en weet echt heel erg veel.
Obbe gaat net zo lang door totdat je helemaal tevreden bent. Een tussenweg is er niet.