Bij een tweede poging is de installatie van de software modules eindelijk gelukt (eerste keer lagen de servers in Zweden heel de dag plat).
De volgende software modules zijn geladen:
30677014 Upgrade AUM (niet meer beschikbaar)
8633572 Amplifier Application Software (PA-300)
9488840 HU-803 (EU)
8645436 AUM Reload
De reload kostte zo'n 40 euro, de 2 andere 20 euro elk. De modules zijn amper 32 kb in grootte.
Maar veel verschil merk ik er niet van
Wat me wel opvalt met de software:
- de (knoppen)verlichting van de HU-803 radio brandt mee (vroeger bleef deze donker)
- de audiobediening aan het stuur werkt (die had ik zelf geplaatst maar werkte eerst niet)
- VIDA klaagt niet meer over foute audioconfiguratie en een onbekend apparaat
- De Dolby Surround mode klinkt heel anders (vroeger gaf dit ook een verschil maar klonk anders)
Maar het belangrijkste - de verbetering in geluidskwaliteit - valt tegen:
- Ondanks de speakers in de hoedenplank nu ook bastonen produceren (hoewel ik nu begin te twijfelen of deze dit ervoor ook deden), klinken deze bastonen al bij gemiddelde volumes erg vervormd, alsof het goedkope kleine speakers zijn die het vermogen niet aankunnen. Hier zorgen ze dus voor een verslechtering i.p.v. verbetering, vooral als je achteraan zit. Midden en hoge tonen klinken OK, maar ook niet dat je omver geblazen wordt (zoals de voorste speakers dit wel doen).
- Idem voor de speakers in de achterdeuren. Klinken niet slecht, maar het verschil met de speakers vooraan is enorm.
- De balans (fader/bal) moet redelijk naar links worden gedraaid om de achterste speakers te kunnen horen. Bij de standaardstand hoor je deze niet omdat de voorste speakers deze camoufleren (doordat deze dan veel luider gaan).
Ter info:
- alle speakers (vooraan, achteraan, hoedenplank) zijn premium speakers (gele sticker). Center speaker heeft blauwe sticker.
- ook versterker heeft een gele sticker (PA-300).
- de speakers vooraan klinken
fan-tas-tisch , maar deden ze al voor de software installatie.
Kortom: het geluidsysteem klinkt uitermate goed en vol, maar het zijn de voorste speakers die hiervoor zorgen (inclusief de diepe bastonen), ook als je achteraan zit. Alle andere speakers kan ik evengoed uitzetten. Zeker als je vooraan zit moet je goed horen om het verschil te merken als de fader/bal van de uiterst rechtse naar de middelste stand wordt gedraaid.
Of het nu met de software te maken heeft of niet, dit lijkt me toch niet de bedoeling?
Het enige wat ik voorlopig ga doen is nog wat in het hidden equalizer menu zitten prutsen (misschien dat de software dit gereset heeft).
Is dit bij jullie zo dat zonder de speakers vooraan er niets "premium" meer overblijft? Dit kun je gemakkelijk testen door de fader/bal knop helemaal naar rechts te draaien (speakers vooraan) en vervolgens naar links (achterste speakers).