Preventief onderhoud ja of nee

 
 
 
 
 
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

morgen XC90

 · 
Posted: 17.07.2024 - 09:20  ·  #31
De aankoopkeuring in Westerbroek.
Dankzij mijn ervaringen met de V70XC, youtube en heel veel leeswerk hier (waar ik niets mee kán, maar wel veel van geleerd heb, ook twee van die linkerhanden) heb ik een lijstje wat ze voor me moeten bekijken.
120.000 km onderhoud in bonnen, ik miste de multir-riem in het overzicht maar er zit wel een andere dynamo in. Op zo'n momnet vervang je toch ook die multi-riem? Deynam kapot, dan slijt je riem toch ook veel sneller?

Alarm heeft kuren ("ja, moet aleen een nieuw batterijtje in....") Inmiddels weet ik dat ik daarvoor meer dan 400 euro kwijt ben, dus die nemen we mee in de prijsbepaling. Hoop eigenlijk wel dat dit 'm gaat worden vanwege die instap, anders is de kans groot dat er een ander merk gaatr komen.

En ja, op zoek naar een auto voor mij vonden we een andere voor mijn Lief. Bijna opgehaald, app van de verkoper. De koppakking was vervangen maar de kop was niet gevlakt. Wordt gerepareerd, neem aan dat hij dan ook even kijkt of de D-riem en zo goed zijn vervangen :)
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 100
Berichten: 1543
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Preventief onderhoud ja of nee

 · 
Posted: 17.07.2024 - 10:35  ·  #32
Quote door brinkie

De waterpomp, geleiderollen en spanners (ook van de multiriem) waren 25 jaar oud met bijna 3 ton Ik wilde de stuurkogel laten vervangen omdat het een adviespunt was van de APK, maar ze kregen de moer niet los. Dus hupla compleet vervangen en een rekening van 400 euro inclusief uitlijnen. Een uitlijnrapport gaven ze er niet bij.


Tja...25jaar oud,dat is geen achterstallig onderhoud maar verwaarlozing.😆
Had je geen bezwaar gemaakt bij die rekening? Op zijn minst hadden ze kunnen bellen om accoord te vragen voor zo,n bedrag....maar ja,mijn vertrouwen in garage,s was toch bijna 0....als ze niet willen dat je erbij in de buurt blijf hebben ze wat te verbergen.
En dan nog het garage uurloon,lijkt soms of je aandeelhouder word...€80,- per uur...
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1752
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Preventief onderhoud ja of nee

 · 
Posted: 17.07.2024 - 11:29  ·  #33
Quote door Barre gaander
.
En dan nog het garage uurloon,lijkt soms of je aandeelhouder word...€80,- per uur...


😄 ws ex btw en het kan zonder probleem hoger hoor 😄

Maar dat bedrag is relatief, als ze voor dat geld ook daadwerkelijk je probleem oplossen, soi, dan vergeet je die nota snel.
Ding is dat garage zich juist verschuilen achter “ eerst dit en dan dat je n Tsja , misschien ook nog ff ..” achteraf heb je dan EN een tetter van een nota en je hebt nog steeds dat ene waar je juist vanaf wilde…

Ben benieuwd wanneer een garage het no cure no pay systeem aan durft.
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 100
Berichten: 1543
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Preventief onderhoud ja of nee

 · 
Posted: 17.07.2024 - 11:43  ·  #34
Quote door MTE

Quote door Barre gaander
.
En dan nog het garage uurloon,lijkt soms of je aandeelhouder word...€80,- per uur...


😄 ws ex btw en het kan zonder probleem hoger hoor 😄

Maar dat bedrag is relatief, als ze voor dat geld ook daadwerkelijk je probleem oplossen, soi, dan vergeet je die nota snel.
Ding is dat garage zich juist verschuilen achter “ eerst dit en dan dat je n Tsja , misschien ook nog ff ..” achteraf heb je dan EN een tetter van een nota en je hebt nog steeds dat ene waar je juist vanaf wilde…

Ben benieuwd wanneer een garage het no cure no pay systeem aan durft.


Ik heb jaren terug nog een lange tijd computers gerapareerd en op verzoek met A merk onderdelen desktops gebouwd...mijn loon toen: doe maar een paar pakkies vannelle zware shag😆😆
Soms nog een verzoek met een laptop...noem ik een prijs,rennen ze hard weg😂 kheb d,r geen zin meer in.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3359
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Preventief onderhoud ja of nee

 · 
Posted: 17.07.2024 - 12:33  ·  #35
Quote door MTE
Quote door Barre gaander
.En dan nog het garage uurloon,lijkt soms of je aandeelhouder word...€80,- per uur...


😄 ws ex btw en het kan zonder probleem hoger hoor 😄


Haha aandeelhouder, ja Jos weet het mooi te brengen :D

Laatste keer bij de dealer was 80 ex per uur, en dat is zeker al een jaar of 8 terug.
Ik denk dat je daar nu wel 125 inc mag neerleggen.
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Tweedehands handelaar

 · 
Posted: 17.07.2024 - 12:41  ·  #36
Op zoek naar een XC90 vond ik een pluriel, niet ver van hier. De huidige heeft wat moeite met ouder worden, bijna 260.000 voor een C3 is begrijpelijk. Occassion met nieuwe D-riem en koppakking. Werkende airco. Bij de proefrit begon er na een paar km een lampje te branden. Handelaar ging uit van een thermostaat, die heeft hij besteld en vervangen maar helaas: De slangen werden snel weer hard. Hij bood aan om de betaalde 150 euro terug te betalen of om de kop te laten vlakken, meteen nieuwe riem en waterpomp, want hij wil het goed hebben.

Vraagprijs 3450, nu 3500 euro. De meesten van ons weten wat deze ongein kost aan materialen en tijd, dus ik ben best tevreden. Volgende week klaar.

Eerdere ervaringen met een 142, een 940 na 6 ton, de V70XC en dit: Morgen CO2 testen :) bij de aankoopkeuring!

Wierenga in Oude Pekela, staan volgens mij geen volvo's
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 100
Berichten: 1543
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Preventief onderhoud ja of nee

 · 
Posted: 17.07.2024 - 15:30  ·  #37
Quote door Jeroen

Quote door MTE
Quote door Barre gaander
.En dan nog het garage uurloon,lijkt soms of je aandeelhouder word...€80,- per uur...


😄 ws ex btw en het kan zonder probleem hoger hoor 😄


Haha aandeelhouder, ja Jos weet het mooi te brengen :D

Laatste keer bij de dealer was 80 ex per uur, en dat is zeker al een jaar of 8 terug.
Ik denk dat je daar nu wel 125 inc mag neerleggen.


Ja hehe...bij de dealer,ik ben nog nooit bij een dealer binnen geweest,althans weleens een plastic onderdeeltje van n paar euro gekocht maar voor reparaties noway.
De garage waar dit topic overging vraagt 79,50 ex per uur.
Zo had ik met de s60 een dure uren rekening ontvangen omdat ze uren lang naar een sluiting in een remlicht zochten...had dat ff gevraagd dan had ik nee gezegd...link,rechts en boven in t midden zitten remlichten dus eentje minder....
Kortom...bij auto,s komt er altijd emotie,wanhoop en stress bijkijken als er wat mankeert.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1526
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Preventief onderhoud ja of nee

 · 
Posted: 17.07.2024 - 21:37  ·  #38
Quote door brinkie

Ik wilde de stuurkogel laten vervangen omdat het een adviespunt was van de APK, maar ze kregen de moer niet los. Dus hupla compleet vervangen en een rekening van 400 euro inclusief uitlijnen.


Niet dat het uitmaakt, maar ik ben wel benieuwd wat ze dan compleet vervangen hebben. Ik zat vandaag zelf ook met een moer van de stuurkogel die niet los wilde komen en heb hem maar doorgeslepen met een haakse slijper. Daarna een nieuwe stuurstang geplaatst. Was wel even zweten, maar als me dat zoveel geld zou besparen is dat het wel waard....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0