Preventieve oliedrukherstel reparatie l

Dit is een echte sluipmodenaar !

 
 
 
 
 
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 02.01.2018 - 23:12  ·  #331
Quote door Doeke Dobma

Oliedrukmeter, mooie optie voor de CFE plus??


Hele mooie optie, maar dan moet die sensor er wel in zitten om mee te beginnen. Anders valt er niet zo veel uit te lezen.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1974
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 03.01.2018 - 09:25  ·  #332
Die sensor is wel te plaatsen. Alleen een mooie uitlezing in het interieur is lastiger.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4325
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 03.01.2018 - 10:01  ·  #333
Quote door brulkjaer

Ik wil niets af doen aan de acties om preventief de ringen bij de olieaanzuigpomp te vervangen.
Maar ik probeer te volgen waarom oliedrukmeting niet zou helpen.
Als de druk ergens in de oliekanalen lager wordt, dan is dat toch overal in het oliesysteem merkbaar?
Dat is toch de wet van Pascal:
"Druk, uitgeoefend op een deel van een vloeistof, plant zich in alle richtingen voort met dezelfde grootte".

Of zie ik iets over het hoofd?


Ik twijfel eraan of dat hier opgaat. Als er ergens een verstopping zit, bijv. door een O-ring die naar binnen is geklapt, dan zal in het achterliggende kanaal minder olie circuleren, maar zolang de olie in de rest van het circuit wel vrijelijk kan stromen, zal dat gewoon doorgaan, dan valt niet de druk weg in het hele systeem. De oliepomp blijft gewoon dezelfde druk geven en de olie stroomt waar het gaan kan. Het oliesysteem is niet een volledig gesloten systeem van oliekanalen. Denk aan de kop, daar stroomt het uit gaatjes naar de nokken, tuimelaars etc. en dan daaruit drupt / stroomt het via openingen terug naar het carter waar het weer terug opgezogen wordt richting oliepomp.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1974
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 03.01.2018 - 13:24  ·  #334
@Bolbo,
M.b.t. de redenatie: Daar zit wat in, ja.
Anderzijds: het probleem zit toch in de rubberringen van de aanzuiging? Dan levert 'valse lucht' trekken toch een drukverlaging op in het hele systeem?
WoltervanDam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 35
Berichten: 36
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Ook voor V70 D5

 · 
Posted: 03.01.2018 - 14:44  ·  #335
In een ander draadje wordt gerefereerd aan deze reparatie en wordt gesproken over "Alle benzine motoren met warmtewisselaar aan de pan lopen gevaar...
Dus v.a. 1999.....


Nu vraag ik me af of ik deze reparatie ook uit zou moeten voeren bij mijn V70 D5 uit 2002. Daarnaast ben ik in het algemeen benieuwd of iemand een goede garage weet in de buurt van Leerdam / Culemborg?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4325
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 03.01.2018 - 15:37  ·  #336
Quote door brulkjaer

@Bolbo,
M.b.t. de redenatie: Daar zit wat in, ja.
Anderzijds: het probleem zit toch in de rubberringen van de aanzuiging? Dan levert 'valse lucht' trekken toch een drukverlaging op in het hele systeem?


OK, nu begrijp ik je. Er zit een verschil in de druk ná de pomp (dus die door de pomp wordt geleverd indien er voldoende kan worden aangezogen, dat is wat ik beschreef maar is dus wellicht niet van toepassing hier als er geen O-ringen ná de pomp problemen geven - excuseer).
Wat betreft de aanzuiging vanuit het carter naar de pomp toe: Als de pomp niet genoeg olie kan aanzuigen dan zal er inderdaad minder druk na de pomp geleverd worden (het effect van aanzuigen door een buis of door een rietje). De oliepomp levert een bepaalde druk die bepaald wordt door de capaciteit van de pomp bij bepaalde toerentallen van de motor en de oliedruk en die is berekend uitgaande van een open instroombuis, hopelijk met enige marge... maar dus niet zoveel marge dat het dubbelgevouwen O-ringen kan opvangen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4325
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 03.01.2018 - 15:39  ·  #337
Quote door WoltervanDam

In een ander draadje wordt gerefereerd aan deze reparatie en wordt gesproken over "Alle benzine motoren met warmtewisselaar aan de pan lopen gevaar...
Dus v.a. 1999.....


Nu vraag ik me af of ik deze reparatie ook uit zou moeten voeren bij mijn V70 D5 uit 2002. Daarnaast ben ik in het algemeen benieuwd of iemand een goede garage weet in de buurt van Leerdam / Culemborg?


Probleem schijnt niet op te gaan voor de dieselmotoren (zo is eerder gezegd in de vele pagina's over dit onderwerp), al ben ik niet bekend met de constructieverschillen waardoor ik dat zeker weet. Wellicht kan een ervaren monteur die beide motoren kent in detail uitleggen waarom dit wel opgaat bij de benzines en niet bij de diesels.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Berichten: 1633
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 03.01.2018 - 18:25  ·  #338
Ik heb vandaag de preventieve reparatie laten doen bij autobedrijf Polter in Nieuweveen (Blade hier op het forum).
Het is grondig uitgevoerd inclusief de olieaanzuigbuis, daarin zat in een hoek wat troep maar niet zoveel als die T5 van Jeroen..
(Die loopt nu weer als een zonnetje)
De ringen waren nog in aardig goede staat, maar zoals gezegd ik heb het preventief laten doen. Ik zou de auto graag nog een jaar of 3 willen rijden, dus af en toe iets preventief laten doen kies ik dan voor.
De km stand is nu 283 dkm, zo te zien zijn veel snelweg kilometers niet echt slecht voor een auto :-)

Ook zijn de waistgate instellingen nog even nagelopen, die is 2 jaar geleden goed gezet door Dennis van Volvo-service, deze was nog steeds OK.


Hier wat foto's
DJ
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6007
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 03.01.2018 - 19:31  ·  #339
he bij jou zit die nieuwe aanzuigbuis (plastic) al in? wat je nu goed kunt zien is dat de twee grotere ringen vooral op retourstromen zitten. vanuit de kop en retour oliepomp volgens mij. De echte problemen ontstaan bij de oude metalen aanzuigbuis en de ring die de aanzuigbuis op het pomphuis aansluit. deze ring wordt plat er onstaat ruimte tussen de aanzuigbuis en de aansluiting op pomphuis. Dat zorgt dan voor een slechte aanzuigende werking met als gevolg wegvallen oliedruk.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 10.01.2018 - 17:34  ·  #340
Hey mede groninger!

Volgens mij is de grote inderdaad de retour stroom, maar de kleine ingang de pers zijde. De kleine geeft altijd problemen. De grote niet. Hier zat inderdaad de plastic buis al in. Bij Jeroen zijn auto zat die vol black sludge door de ventilatie. Bij Flevo-D viel dit mee.

De modellen met de ijzeren aanzuigbuis, daar kunnen deze plastic aanzuigbuizen ook in, aansluiting in het blok blijft hetzelfde, en de ring ook volgens mij.

Ik ben overigens groot voorstander van die aanzuigbuis altijd mee te vernieuwen. je weet nooit wat je aantreft, en het carter is toch los.
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 10.01.2018 - 18:58  ·  #341
Ik zie wel erg veel vloeibare pakking op die deksel. Vlgs Haynes met kortharige roller dun aanbrengen. Dit geeft nu een zooitje in het blok, want er blijft bijna niks tussen de pasvlakken zitten. Die draden vindt je straks terug in de aanzuigbuis als je pech hebt.

Ff ter verduidelijking tav de oliedruk. De druk valt weg doordat er lucht in de aangezogen olie zit, en die is samendrukbaar. Daardoor krijgt de pomp geen druk opgebouwd. Vergelijk het met lucht in je remsysteem. Een belletje lucht erin, en je hebt een spons gevoel en nauwelijks druk.
Daarom snap ik ook niet hoe de motorconstructeurs dit zo hebben kunnen bedenken. Ontwerpfoutje op het gebied van O-ring toepassing.

Correctie....Ik moet mezelf ff corrigeren. Ben met een blok wissel bezig en nu bezig om het nieuwe blok klaar te maken voor inbouw. Heb nu ff de loop van het oliecircuit bestudeerd. En zie nu dat ik op het verkeerde been ben gezet door de foto's en de eerdere verklaringen over lucht aanzuigen. Die twee O-ringen op het deelvlak zijn onderdeel van het druk systeem. Dat wil dus zeggen dat die vreemde kronkel een lek is als gevolg van oliedruk ipv lek als gevolg van aanzuig onderdruk.
Lucht aanzuigen kan alleen gebeuren als de O-ring die om de aansluiting van de aanzuigbuis zit lekt. Logisch eigenlijk. Maar die zit goed opgesloten. Zal niet zo snel gebeuren...
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 10.01.2018 - 19:26  ·  #342
Klopt wat je zegt. Foto vd pakking klopt ook niet helemaal. Ik smeer het daarna voorzichtig nog uit en overtollige komt in een poetsdoek terecht 😉 dj was wat snel met fotos maken.... ik verzeker je dat er bijna geen pakking in of uit komt. Is ook een heel ander soort pakking dan conventionele vloeibare pakking.

Goede tip voor de mensen die dit zelf gaan of willen doen.

Mensen die een brug hebben of kunnen lenen, en die al wat sleutel ervaring hebben is dit prima te doen. Gezond verstand en alle pakkingen/delen aanwezig met gereedschap en je kan aan de gang!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3819
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 11.01.2018 - 07:35  ·  #343
Interessant, sleutelen is geen probleem. Maar waar vind ik een goede handleiding?
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 11.01.2018 - 08:53  ·  #344
Als sleutelen geen probleem is, dan haal je het carter er toch zo onder vandaan ? Zeker bij de S60, V70N en NN en S80's want je hebt geen last van de stuurleidingen zoals bij een 850 / x70 classic....
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Preventieve oliedrukherstel reparatie l

 · 
Posted: 11.01.2018 - 08:54  ·  #345
Morgen doe ik er 1. Mits het tijd technisch kan, zal ik een stap voor stap maken!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0