VDO is goed, Raid voldoet ook prima. Wel opletten dat de oliedruksensor bij de meter hoort. Wil je echt de dure topmeters dan kom je vaak uit in de Engelse meters (geven ook in bar aan) zoals Smiths en dergelijke. Maar in mijn ogen overdone.
Ik zou zelf 10 bar nemen want bij een echt koude start kan de oliedruk echt heel hoog zijn, 6 a 7 bar is geen uitzondering ! Als voorbeeld bedoeld en wat werkt zijn deze van VDO:
Het aansluiten kan heel makkelijk middels een Y of T-verloop op je originele drukzender, die je ook gewoon moet laten zitten. Je zult alleen wat verloopjes nodig hebben ivm de wisselende maten van de sensors.
€50,- is inderdaad te overzien, sensor zijn vrij makkelijk te matchen zo te zien, enkel kijken naar enkel- of dubbel-polig. Dan ga ik in Vadis even de originele drukzender opzoeken en daar eens kijken om wat moois van te maken.
Ik kwam zelf bij Biesheuvel het volgende tegen, even mixen en matchen en misschien gelijk het juiste schroefdraad aanwezig:
Display Sensor En eventueel ook nog een houder
Ik zou de sensor altijd dubbelpolig nemen en de originele drukzender gewoon erin zetten met dat T-stuk. Het voordeel van een dubbelpolige is dat je er ook een extra waarschuwingslampje op aan kunt sluiten (wat vaak al in sommige meters zit). De meest voorkomende sensor maat voor die extra sensor is of 1/8NPT of M10*1.0, beide is uiteraard fijn draad.
Een mooie plaats om de meter in te bouwen is in het linkse middelste ventilatierooster, of op de A-stijl (vind ik persoonlijk niets bij een Volvo), onder de radio als je een enkel-dins radio hebt. Er zijn mogelijkheden zat hier voor. Ik heb zelf, onder de radio de extra oliedrukmeter zitten, een olietempmeter en de turbodrukmeter. Daar weer onder de AFR meter en in het linkse onderste ventilatierooster de IWAW meter van Yits (die echt perfect werkt en waar ik heel blij mee ben !) De IWAW geeft bij mij de turbodruk aan, de lambdawaarde, de echte KVStemp en de batterij- cq laadspanning.
Ik heb de oliedruk inderdaad al eens een keer op bijna 8 Bar! zien staan. Was wel bij tering koud weer en de auto stond buiten op de volle wind. De druk zakt vrij vlot naar 6 á 7 bar bij koude motor. Zolang de oliedruk zo hoog is, ga ik geen vermogen vragen van de motor. Ik weet intussen dat vanaf 1500 toeren de oliedruk oploopt naar een Bar of 4 maximaal bij warme motor. De olietemperatuur moet dusdanig hoog zijn dat hij nabij de 4 Bar zit bij rijden en pas dan ga ik zo zachtes an vermogen vragen.
De meter zelf is van VDO en gaat tot 10 Bar en de sensor is ook VDO en gaat ook tot 10 Bar. Er zijn zat sensoren verkrijgbaar die een hogere druk kunnen hebben, maar ik wilde perse een op elkaar afgestemd setje hebben.
Ja klopt, max 4,8 bar bij warme motor volgens Vadis. Ik zit ook te denken aan een kloppend setje, werkt meestal wel het makkelijkst. Waar heb jij de meter gemonteerd? Ik heb een dubbeldin radio en wil die graag behouden wegens navigatie en achteruitrijcamera. Rooster vind ik zonde dus zat zelf aan de asbak te denken, gebruik hem toch nooit, iemand nog een andere slimme plek in een classic?
Ik heb hem in een kuda steun gezet en die naast het dashboard gemaakt samen met Dirk.
Daar zit ook mijn AFR meter boven, el-cheapo metertje is dat maar hij doet wat ie doen moet. Afr weergeven en om de paar minuten laat ie de accuspanning zien.
Foto:
bovenste meter is de AFR en de onderste is de oliedruk meter.
Idd of Kudasteun bij de classic op in de hoek van het dashboardkastje, als de klep dicht is zie je er niets meer van. Dit als je geen roosters oid wilt opofferen.
Ik heb alleen wel een hoekje uit het dashboard zelf moeten halen om de meters een beetje ruimte te geven.
Wel een voordeel; de Parrot carkit kan mooi nog onder de oliedruk meter komen te zitten.....
Dan is die ook weer uit het zicht verdwenen
Ik heb alleen wel een hoekje uit het dashboard zelf moeten halen om de meters een beetje ruimte te geven.
Wel een voordeel; de Parrot carkit kan mooi nog onder de oliedruk meter komen te zitten.....
Dan is die ook weer uit het zicht verdwenen
Ah duidelijk, ik ga het wel zien als ik het bestel. In ieder geval een oliedrukmeter en kijk wel of er nog iets anders bij komt. Carkit zit bij mij gelukkig in de radio ingebouwd.
Vandaag ben ik wel een extreem slechte ring tegen gekomen. Kmstand 220k. 2.0T 2007.
Mag ik een vraag stellen Blade?
Als ik in Vida naar het oliesysteem van mijn 2.5T mj. 2011 kijkt dan lijkt het er op dat het "olieringen" gebeuren anders is dan bij de oudere modeljaren. (aangepast?)
Ook lijkt het er op dat het carterventilatiesysteem anders is. Ik kan geen filter tankje onder het inlaatspruitstuk vinden wat af en toe vervangen moet worden.
Dat klopt! Is compleet anders geworden. Oliefilterhuis en carterventilatie zijn 1 geheel geworden bij jouw model. Ook die geven soms problemen helaas. Een rare fluittoon komt dan naar voren met draaiende motor, en een extreme vacuum word er dan gecreeerd. Er zijn mensen die alleen een klepje vernieuwen, die van een diesel afkomt. Op het www staat er het een en ander over geschreven.
Is overigens niet aangepast, het model motor wat in jouw auto ligt, stamt al uit de tijd vd V50's (2004) toen ford zich er mee ging bemoeien is jou versie uitgekomen van de 5cil benzine motoren. In sommige ford's hangen ze ook. De hoe en waarom werkelijk geen idee, wellicht gewicht/emissie of vorm van motor die anders moest. Hij is iniedergeval een heel stuk compacter dan de conventionele 5cil die we gewend zijn.