Quote door Appie
Mijn olielampje brandt na het starten 2 of 3 seconde langer dan de rest, maar gaat verder tijdens het rijden niet meer aan. Ik dacht dat het zo hoort, maar dankzij dit topic ga ik me toch een beetje zorgen maken. Is het te doen om de ringetjes tijdens een klusmeeting te vervangen?
Dennis geeft eerder in dit topic aan dat deze preventieve ingreep alleen voor de benzineversies van toepassing is. Ik dacht wel in Vida te zien dat dezelfde aanzuigbuis in de diesel gebruikt wordt, maar misschien tast alleen benzine het rubber aan.
Ik heb de o ringen in september door Volvoservice laten vervangen (148.000km).
Tijden de eerste keer starten met nieuwe olie instrueerde Kuba me de motor bij aanslaan direct weer uit te zetten om de olie de kans te geven in het (nog lege) nieuwe filter te lopen, waarna bij een 2e keer starten het lampje meteen uit zou gaan.
Bij de eerste keer starten kwam direct de melding “geen oliedruk” en je kon dit ook aan de motor horen. 2e keer starten niet meer.
Sindsdien let ik bij het starten speciaal op het olielampje. Dat gaat bij mij ook als laatste uit. De melding geen oliedruk verschijnt nooit, en behalve bij starten brand het olielampje ook nooit. Ik heb er voorheen nooit op gelet. Als ik hem uitzet en direct nog eens start gaat ie sneller uit. Ik ging er vanuit dat dit normaal is. Gebruikte olie is de Castrol 0W30 A5/B5 (Edge professional met Volvo logo) zoals in mijn auto op de sticker aangegeven.
De o ringen waren bij mij nog niet slecht. De motor was niet zo schoon als op de foto’s hierboven, waarschijnlijk doordat de 1e eigenaar de verversingstermijn van 30K wat overschreden heeft en de dealer niet de voorgeschreven kwaliteit olie gebruikte.
Sinds ik de auto heb (88.000km) wordt de olie om 10-12K vervangen door de voorgeschreven kwaliteit.