Auto
Volvo V70 (model 3), MY2012, 2.0 D3 (5-pitter). KM stand 209k. De auto is gechipt door Volvotune.
Probleem
Gisteren tijdens het naar huis rijden van de wintersport begon de verlichting achter de snelheid/toerenteller te flikkeren (hard/zacht). Ook viel het scherm van de navigatie kortstondig weg. De storingsmelding "DSTC tijdelijk uit" kwam een keer of 5 zeer kort in beeld. De auto reed verder gewoon goed. Dit hele verhaal duurde ca. 5 minuten en trad in de uren daarna niet meer op. Wel heel vreemd: de GPS was een kwartier compleet de weg kwijt.
Diagnose
Direct de bijrijder opdracht gegeven dokter Google te raadplegen. Dit probleem schijnt veroorzaakt te kunnen worden door een dynamo die aan het overlijden is. Meer specifiek de spanningsregelaar. Dit zou ook de "Oeps up" van de GPS kunnen verklaren.
Uitlezen
Ik beschik over een DiCE en heb de auto vanmorgen even uitgelezen. Het resultaat staat hier onder.
Ik heb de accu net doorgemeten: 12,4V (motor uit), motor aan 13,4V.
Mijn vragen
1. Zou het inderdaad de dynamo kunnen zijn of denken jullie aan iets anders?
2. Weten jullie een betrouwbare leverancier voor een gereviseerde?
3. Is dit een klus die je zelf kan uitvoeren?
Volvo V70 (model 3), MY2012, 2.0 D3 (5-pitter). KM stand 209k. De auto is gechipt door Volvotune.
Probleem
Gisteren tijdens het naar huis rijden van de wintersport begon de verlichting achter de snelheid/toerenteller te flikkeren (hard/zacht). Ook viel het scherm van de navigatie kortstondig weg. De storingsmelding "DSTC tijdelijk uit" kwam een keer of 5 zeer kort in beeld. De auto reed verder gewoon goed. Dit hele verhaal duurde ca. 5 minuten en trad in de uren daarna niet meer op. Wel heel vreemd: de GPS was een kwartier compleet de weg kwijt.
Diagnose
Direct de bijrijder opdracht gegeven dokter Google te raadplegen. Dit probleem schijnt veroorzaakt te kunnen worden door een dynamo die aan het overlijden is. Meer specifiek de spanningsregelaar. Dit zou ook de "Oeps up" van de GPS kunnen verklaren.
Uitlezen
Ik beschik over een DiCE en heb de auto vanmorgen even uitgelezen. Het resultaat staat hier onder.
Ik heb de accu net doorgemeten: 12,4V (motor uit), motor aan 13,4V.
Mijn vragen
1. Zou het inderdaad de dynamo kunnen zijn of denken jullie aan iets anders?
2. Weten jullie een betrouwbare leverancier voor een gereviseerde?
3. Is dit een klus die je zelf kan uitvoeren?