Probleem - Motor na de start vrijwel direct af

wimg
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Probleem - Motor na de start vrijwel direct af

· 
Posted: 06.08.2024 - 18:38  ·  #1
Mijn XC90 uit 2006 met V8 motor (enkel benzine) geeft de afgelopen periode af en toe wat problemen. Vrijwel direct na het starten:
- Wisselt het toerental
- Soms gaat dat even op en neer
- En vervolgens slaat de motor af

Uitlezen van VIDA geeft GEEN foutmelding.

Na enkele malen proberen, start hij en is alles normaal en rijdt hij prima. Heeft iemand een idee?

Groet,
Wim
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

Re: Probleem - Motor na de start vrijwel direct af

· 
Posted: 06.08.2024 - 18:41  ·  #2
Ja paar dingen die me te binnenschieten.

Brandstofdruk te laag.
Gasklephuis vervuild.
Yamaha
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.08.2024 - 18:48  ·  #3
Is het alleen bij koude start of ook/juist bij warme start?
wimg
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.08.2024 - 19:07  ·  #4
Quote door Yamaha

Is het alleen bij koude start of ook/juist bij warme start?

Auto heeft na het rijden vanmorgen 3 uur stil gestaan en daarna deed zich het probleem weer voor (echt afgekoeld) was de motor met deze temperatuur niet.
wimg
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.08.2024 - 19:25  ·  #5
Quote door wimg

Mijn XC90 uit 2006 met V8 motor (enkel benzine) geeft de afgelopen periode af en toe wat problemen. Vrijwel direct na het starten:
- Wisselt het toerental
- Soms gaat dat even op en neer
- En vervolgens slaat de motor af

Uitlezen van VIDA geeft GEEN foutmelding.

Na enkele malen proberen, start hij en is alles normaal en rijdt hij prima. Heeft iemand een idee?

Groet,
Wim

Gasklephuis is schoon, brandstofdruk zou inderdaad kunnen. Eens kijken hoe ik dat kan checken.
Sanders V70
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 07.08.2024 - 13:51  ·  #6
Wim,

Check dan ook meteen de vacuumslang van het brandstofsysteem, ik weet niet waar deze zit maar ik heb het een keer gehad met een andere auto, geen Volvo.
Een oude Jaguar/Daimler V8 uit 1999. Draaide rond maar slaat niet aan, vacuumslang zat los. Bij een lekkage in de slang kan het al problemen geven.

Verder heb ik al veel rare dingen meegemaakt, oude benzine, geen ontluchting in de benzinetank door een verstopte dop, luchtmassameter, en inderdaad een haperende brandstofpomp.
Ik weet niet of er voor de Yamaha motor 1 of 2 pompen inzitten maar voor mijn Daimler Supercharger zitten er 2 pompen in.
1 pomp zou genoeg moeten zijn om te starten.

Dan heb je nog een systeem(weet niet meer hoe je het noemt) die zorgt dat je goed kan starten.

Gr. Sander
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.08.2024 - 15:08  ·  #7
wimg
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.08.2024 - 21:53  ·  #8
Quote door Sanders V70

Wim,

Check dan ook meteen de vacuumslang van het brandstofsysteem, ik weet niet waar deze zit maar ik heb het een keer gehad met een andere auto, geen Volvo.
Een oude Jaguar/Daimler V8 uit 1999. Draaide rond maar slaat niet aan, vacuumslang zat los. Bij een lekkage in de slang kan het al problemen geven.

Verder heb ik al veel rare dingen meegemaakt, oude benzine, geen ontluchting in de benzinetank door een verstopte dop, luchtmassameter, en inderdaad een haperende brandstofpomp.
Ik weet niet of er voor de Yamaha motor 1 of 2 pompen inzitten maar voor mijn Daimler Supercharger zitten er 2 pompen in.
1 pomp zou genoeg moeten zijn om te starten.

Dan heb je nog een systeem(weet niet meer hoe je het noemt) die zorgt dat je goed kan starten.

Gr. Sander

Quote door Bolbo

En een schoon brandstoffilter

Dank heren voor de reacties. Ik ga er volgende week mee aan de slag! De afgelopen dagen is het slechts 1 keer voorgevallen maar je wilt het voorkomen. Wordt vervolgd!
Nox95
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 29
Subject:

· 
Posted: 12.08.2024 - 12:53  ·  #9
Check ook even je MAF, de stekker en alle vacuumslangen.

Ik had een enorm lek op de aanzuigslang na de MAF, waardoor de MAF veel minder lucht zag dan de motor binnenkreeg. Gaf exact hetzelfde gedrag. Starten doet de auto vzv ik weet closedloop (op basis van een tabel in het motormanagement) en pas na een paar seconden gaat de auto over op openloop (op basis van de MAF, MAP, Lambda en welke sensor verder dan ook). Maar dan wijkt de waarde zover af dat hij afslaat. Ik kreeg er ook geen foutmeldingen op, geen idee waarom niet.
wimg
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.08.2024 - 19:23  ·  #10
Quote door Nox95

Check ook even je MAF, de stekker en alle vacuumslangen.

Ik had een enorm lek op de aanzuigslang na de MAF, waardoor de MAF veel minder lucht zag dan de motor binnenkreeg. Gaf exact hetzelfde gedrag. Starten doet de auto vzv ik weet closedloop (op basis van een tabel in het motormanagement) en pas na een paar seconden gaat de auto over op openloop (op basis van de MAF, MAP, Lambda en welke sensor verder dan ook). Maar dan wijkt de waarde zover af dat hij afslaat. Ik kreeg er ook geen foutmeldingen op, geen idee waarom niet.

Dank voor de tip! Ben net terug van vakantie en bij het starten is hij slechts 1 keer een keer afgeslagen. Zal dit weekend alles eens goed nalopen.

Afgelopen weekend ook de 250.000 grens aangetikt. Net warmgelopen dus.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
wimg
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Update

· 
Posted: 31.08.2024 - 08:50  ·  #11
Kleine update nav dit ‘relaas’. In de afgelopen weken is het niet voorgekomen dat de motor is afgeslagen bij het starten.

Ik heb geen schuren in slangen kunnen ontdekken en enige wat ik tot op heden heb gedaan is olie(filter) wissel, luchtfilters en ook het brandstoffilter. Deze laatste was 4 jaar oud.

Hopen dat het zo blijft. Wordt (wellicht) vervolgd.
Vee70
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 02.09.2024 - 11:59  ·  #12
Dag allemaal,

Ik wil graag even aanhaken op dit onderwerp.

Vandaag de auto met een koude motor gestart, geen probleem.

Eenmaal wanneer ik van bestemming terug naar huis wil rijden slaat de motor af na het starten.

Ik kreeg de auto draaiende door de sleutel in het contact geduwd te houden.

Thuis aangekomen probeer ik nog een keer te kijken of de motor normaal wilt starten maar deze sloeg weer af.

Ook merkte ik op dat wanneer ik bijna stil sta na het afremmen dat de motor even “rammelt” om vervolgens weer netjes stationair te draaien.

Afgelopen week was wel de turboslang los gekomen, deze heb ik terug gezet en stevig aangedraaid met de slangklem. Ik weet niet of dit verband houdt met de klacht of dat het puur toeval is.
Nox95
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 29
Subject:

· 
Posted: 02.09.2024 - 12:11  ·  #13
Quote door Vee70

Vandaag de auto met een koude motor gestart, geen probleem.
Eenmaal wanneer ik van bestemming terug naar huis wil rijden slaat de motor af na het starten.
Thuis aangekomen probeer ik nog een keer te kijken of de motor normaal wilt starten maar deze sloeg weer af.
Ook merkte ik op dat wanneer ik bijna stil sta na het afremmen dat de motor even “rammelt” om vervolgens weer netjes stationair te draaien.

Ik heb hetzelfde probleem (inmiddels 2e keer) met mijn V40 classic. Bij mij is het het startmotorrelais. Deze doet het oké wanneer de motor koud is, maar geeft een flinke spanningspiek wanneer je warm start. Hierdoor raakt alle elektronica in de auto ontregeld, waaronder ook de ECU. Bij mij is het inmiddels dusdanig erg dat hij laatst maar op 2 cilinders wilde lopen en de airbag computer inmiddels niet meer werkt. De eerste keer was het vervangen van de startmotor de oplossing. Deze tweede keer ben ik er nog niet aan toegekomen om hem te vervangen.
Vee70
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 09.10.2024 - 22:11  ·  #14
Inmiddels is de auto weer gerepareerd.

Het betrof slechts een kapotte magneetklep voor de turbo.

Blijkbaar kan een soortgelijke klacht meerdere veroorzakers hebben...
wimg
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.10.2024 - 09:14  ·  #15
Gelukkig maar. Het probleem is bij mij ook niet opgetreden.

Selected quotes for multi-quoting:   0