Probleem S80 2.5TD 1999

Krank
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Probleem S80 2.5TD 1999

· 
Posted: 10.01.2021 - 14:43  ·  #1
Hallo O/

Ik heb een *probleem* met mijn S80!

Dit speelt eigenlijk al een poosje maar ik kan er de vinger niet opleggen, ook bij de garage na uitlezen weten ze niet zonder de auto te moeten onderzoeken wat er nou precies mee is! ( dit laat ik doen na van de forum experts misschien iets wat meer informatie te hebben en zo hopelijk wat onderzoek kosten te kunnen besparen )

Er komt niks uit het uitlezen- universele garage
ANWB monteur gaf aan vlotter/diesel meter probleem

Bij snel optrekken van 0 tot 140 of van 100 naar 140 krijg ik de melding * motor manegment bij onderhoud * dan geeft de auto een schokje en kruipt de snelheid erg langzaam omhoog. ( volle tank diesel ) na een minuut reageert de auto weer zo als normaal.

Bij hoge snelheid rustig optrekken tussen de 180 en 200 zelfde probleem als bovenstaand ( volle tank diesel )

Bij normaal rijden en optrekken tot aan diesel meter stand 40 ( dus 40 liter in tank ) geen problemen

Bij normaal rijden en optrekken onder de 40 liter, auto schokt heftig gaspedaal reactie valt weg ( motor slaat wel in toeren) maar versnelt niet, tot een punt dat de auto helemaal stil komt de vallen. Na een minuut of twee wachten en doorstarten komt de auto weer op gang, tot het weer mis gaat .

Stond van de week geheel stil midden op de snelweg, door de anwb afgesleept naar tankstation.
Uitlezen gaf geen melding.
Volgens anwb kreeg de auto geen diesel meer ( er zou volgens de meter nog 37 liter in moeten zitten ook gaf de boordcomputer nog ruim 550KM bereik aan tot lege tank.
Ter plaatse 20 liter diesel getankt en probleemloos naar huis kunnen rijden.
Conclusie anwb monteur auto krijgt geen diesel toevoer meer naar motor ( deffecte meter/vlotter ) Volgende dag heb ik hem tot pomp afsloeg nog +- 16 liter bij kunnen tanken.
Wat mij zelf doet vermoeden dat de tank dus niet leeg was bij stilvallen auto.

Sorry voor misschien het iets wat onduidelijk beschreven verhaal :)
Ergens is het niet een probleem zo lang ik maar boven de 40 liter blijf en dan weer ga tanken, ergens zakt mijn vertrouwen in de auto wel als die plotseling tijdens een inhaal actie geen vermogen meer heeft.

Ik hoop dat iemand misschien een idee heeft in welke richting ik het zou moeten zoeken alvorens ik hem bij de garage zet.

Bedankt voor het lezen,

Krank
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

Re: Probleem S80 2.5TD 1999

· 
Posted: 10.01.2021 - 14:55  ·  #2
Ik zou beginnen met het uitlezen dmv VIDA. Die ziet meer dan universele uitlees apparatuur.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.01.2021 - 15:05  ·  #3
Ik zou sowieso het brandstoffilter verdenken
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.01.2021 - 15:13  ·  #4
De diesel wordt niet meer naar de andere helft van je brandstoftank gepompt?
M95
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 10.01.2021 - 16:10  ·  #5
Ik zou ook beginnen bij het brandstoffilter.

Wat ik wel raar vind is dat je motor wel toeren maakt maar niet versnelt.

Zie je wanneer de problemen zich voordoen een oranje pijltje onder je tellers?
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 10.01.2021 - 17:32  ·  #6
Denk als eerste aan de hevelfunctie tussen de twee tankhelften, zeker gezien de leeftijd van de auto.
Brandstoffilter zou ook kunnen.
Krank
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.01.2021 - 00:20  ·  #7
Bedankt voor het meedenken, de hevel functie zou wel het één en ander kunnen verklaren.

@M95 nee, alleen Motor management bij onderhoud.

Maar ook bij een volle tank is het soms net als er geen diesel genoeg is voor het blok, denk toch dat de auto eens uitgelezen dient te worden met volvo software.

Nog een ps, onder de kap zit een doorzichtige slag waar diesel door loopt, soms zijn hier ook luchtbellen zichtbaar?

Mocht ik zelf een update hebben dan post ik hem.

Thanks
M95
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 11.01.2021 - 00:36  ·  #8
Wellicht dat je even een foto van de betreffende slang kunt maken.

Die luchtbellen zijn sowiezo niet goed en is een probleem.

Check even of je brandstoffilter niet bij de aftapplug lekt, dit heb ik namelijk zelf een keer gehad.
Uit mijn hoofd zit deze linksboven als je voor de auto staat.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.01.2021 - 10:02  ·  #9
Klinkt inderdaad als een diesel toevoer probleem. Filter en pomp zijn al genoemd, maar de tank zelf nog niet. Die kan in de loop der jaren ook dermate veel vuil of zelfs dieselalg / bacterieaanslag hebben verzameld, dat ook een nieuw filter op den duur weer verstopt raakt. Ik had dat bij mijn oude Benz, daar heb ik tot 3x de tank moeten uitbouwen (ging makkelijk bij die auto) om het filter IN de tank te kunnen verwijderen en de tank schoon te maken.
Foto van filter bij uitbouw (image links werken niet dus maar hyperlinks van gemaakt) en het nylon filter na schoonmaak. En dit kwam er uit de tank na de 1e spoelbeurt.

Ik had ook een deels doorzichtige dieselleiding in die auto, waar luchtbelletjes in te zien waren. Ik had niet echt een lek, maar door het verstopte filter zoog de motor zo hard aan de leiding dat er waarschijnlijk door verouderd rubber of langs de verbindingspunten / slangklemmen lucht werd binnengezogen.

Als laatste, mocht het een kwestie zijn van vervuiling in de tank (zou je moeten kunnen zien aan je dieselfilter), dan heeft LiquiMoly een goed product om dat op te lossen. Komt in een fles van een liter, is genoeg voor vele tanken diesel en is niet goedkoop, maar dat is gemaakt voor voertuigmotoren die langdurig stil staan, zoals campers en buitenboordmotoren. Nieuw filter, product toevoegen op een volle tank en rijden maar. Wellicht te herhalen... zie instructies op de fles.
Krank
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.01.2021 - 10:23  ·  #10
Great!

Ga het filter laten vervangen en zal een fles van dat spul aanschaffen.

Keep you posted.
Bedankt voor het meedenken!

Krank
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.01.2021 - 16:28  ·  #11
Dat heeft wel alleen zin als je zeker weet dat dat het is... een kapotte pomp ga je daar niet mee fixen ;-) Wat ik maar wil zeggen is dat een goede diagnose belangrijk is, maar afgaand op je beschrijving klinkt het dus inderdaad dat er wel diesel in de tank zit, maar dat het niet bij de motor komt en zeker niet voldoende als er veel gevraagd wordt. Dat kan dus liggen aan onvoldoende opbrengst van de pomp... wat weer kan komen door de pomp zelf of een verstopt filter, of een lekkende leiding oid. In ieder geval lijkt het wel veel op de problemen die ik had met mijn Benz. Weinig diesel in de tank bij de vervuiling die ik had staat gelijk aan een hoge concentratie troep (die dus ook sneller je filter verstopt) en het afzetten van de motor zorgt voor het stoppen van de zuigwerking, waardoor de troep in het filter eventjes niet wordt vastgezogen en dus mogelijk een andere positie aanneemt / naar de bodem van de tank zakt, waardoor het weer even kan goedgaan na een herstart...tot er weer vermogen gevraagd wordt.
Het kan echter bij de Volvo ook komen door die hevelpomp. De tank is een zgn zadeltank (vorm gelijkvormig aan een zadeltas van een paard: dikke zijden en een smaller middenstuk waarbij de diesel van de ene helft naar de andere gepompt wordt, en dan richting de motor. Dat slangetje of de pomp kan ook kapotgaan / verstopt raken.
Wellicht is er geen foutmelding, maar als je vida/dice uitleesapparatuur hebt of kan regelen / bij iemand anders doen (zie link in mijn signature voor forumleden die dat hebben) dan kan je wel de actuele brandstofdruk uitlezen (vs de gewenste, denk ik) en dan zien of het daar inderdaad aan ligt.

Om nog eens iets anders te roepen, je zou bijv. ook een kapotte verstuiver kunnen hebben die te weinig inspuit en teveel diesel retour doorlaat terug naar de tank, dan krijg je ook dit soort verschijnselen. Dat is ook te meten met een huis-tuin-en-keuken oplossing met wat injectiespuiten en slangetjes, maar dan moet je wel een beetje weten waar je naar moet kijken.
M95
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 11.01.2021 - 19:36  ·  #12
Quote door Bolbo
Om nog eens iets anders te roepen, je zou bijv. ook een kapotte verstuiver kunnen hebben die te weinig inspuit en teveel diesel retour doorlaat terug naar de tank, dan krijg je ook dit soort verschijnselen. Dat is ook te meten met een huis-tuin-en-keuken oplossing met wat injectiespuiten en slangetjes, maar dan moet je wel een beetje weten waar je naar moet kijken.

Naar mijn weten kan dat niet bij de TDI (2.5D) omdat deze een pompverstuiver heeft?
Krank
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.01.2021 - 19:42  ·  #13
Filter vervangen, probleem lijkt verholpen ☺ net even vol op de snelweg vam de buren en geen problemen, morgen de rest van de tank er doorpompen en kijken als het weg blijft!

Bedankt voor de support!!

Krank
Klaasw
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.01.2021 - 20:44  ·  #14
Goed te horen dat het opgelost lijkt. Toevallig de datum op het oude filter gecheckt?
Krank
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.01.2021 - 15:26  ·  #15
@klaasw

Nee die is afgevoerd inmiddels, maar zag er bijna uit als die nog uit 1999 kwam haha

Selected quotes for multi-quoting:   0