Probleem!!

grommend geluid.

John uit Drenthe
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

Probleem!!

· 
Posted: 02.02.2014 - 17:57  ·  #1
Luitjes.

Ik kwam donderdag uit Amsterdam rijden (tot 140km/pu) en de laaste 30 km gaat over provinciale weg (spits, 80-90km/pu). Na ong 20km gereden te hebben werd het motorgeluid donkerder, wat grommend. Het wijkte echt af van wat ik gewend ben.
Ik ben direct doorgereden naar de garage, uitgestapt en gevraagd of ze naar de auto wilde luisteren. Monteur start en wil met mij stukje gaan rijden, maar het geluid is weg.
We hebben 10km gereden maar niets afwijkends.
Met lood in de schoenen ging ik zaterdag opnieuw naar Amsterdam, vroeg weg om 3.00u s'morgens want dat gaf me wat speling indien ik de ANWB nodig zou hebben.
Exact hetzelfde traject gereden en niets aan de hand.
Vandaag zondag weer naar Amsterdam (440km uit en thuis) en het ging de hele tijd goed totdat ik bij de zelfde weg kwam, ong zelfde plek als donderdag en daar was opeens dat geluid weer.
Er komt geen melding in de BC. Ben morgen vrij dus kan ik naar de garage.

Wat kan ik de monteur vertellen wat er aan de hand zou kunnen zijn. Ik heb vanaf dinsdag de auto weer nodig voor 6 van die ritten dus wil hem graag tot mijn beschikking hebben.

Ik hoop dat jullie mij hiermee op weg kunnen helpen. Dank alvast daarvoor!
John uit Drenthe
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Probleem!!

· 
Posted: 02.02.2014 - 18:47  ·  #2
oeps... probleem te lastig??
Petrus64

Subject:

· 
Posted: 02.02.2014 - 18:54  ·  #3
Misschien iets met het spruitstuk/uitlaat? Dat zou het verschil in geluid kunnen verklaren :-/
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 02.02.2014 - 18:57  ·  #4
Probeer het geluid op te wekken zodat je duidelijker uitleg kunt geven aan een garagist...
Valt niet mee om het op deze manier hier te beoordelen.......
Of maak een filmpje met geluid erbij en post het...
Succes...
Baksteen
VolvoV70forum member
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Subject:

· 
Posted: 02.02.2014 - 18:59  ·  #5
Andere ondergrond/wegbedekking waardoor je een ander afrolgeluid hebt....aangezien het op precies hetzelfde stukje weg weer naar voren kwam ?
Petrus64

Subject:

· 
Posted: 02.02.2014 - 19:05  ·  #6
ik denk dat je dat verschil toch wel hoort of het je banden zijn of je motor, maar is idd wel raar dat het op hetzelfde stukje weg weer terug kwam.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 02.02.2014 - 19:16  ·  #7
Hoeft niet speciaal.
John hoort duidelijk een geluid wat hij niet kent.
Zou dus wel degelijk aan het wegdek kunnen liggen.
Hoe vaak komt het niet voor dat iemand zijn wiellagers denkt te horen, terwijl het het cuppen van de banden is.
Petrus64

Subject:

· 
Posted: 02.02.2014 - 19:20  ·  #8
Ja dat is wel zo, maar omdat er specifiek "werd het motorgeluid donkerder" geschreven werd, ging ik er vanuit dat we het daar moesten zoeken in eerste instantie.
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.02.2014 - 19:34  ·  #9
Quote door Baksteen

Andere ondergrond/wegbedekking waardoor je een ander afrolgeluid hebt....aangezien het op precies hetzelfde stukje weg weer naar voren kwam ?

Dat dacht ik ook direct toen ik het probleem las, zeker omdat dit zich voordoet op dezelfde plek.
Maar idd lastig. Succes hiermee gewenst.
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.02.2014 - 19:52  ·  #10
Kan het ook zijn dat je uitlaat ergens wat los hangt en dat die door een hobbelige weg of drempels plots contact maakt met je auto waardoor de resonantie in het interieur doordringt.

Zelf heb ik dit vorig winter meegemaakt: Ik reed 's avonds in de sneeuw weg, op een plaats waar meer sneeuw lag had ik niet gezien dat er daar plaatselijk een verhoging zat en hoorde en voelde dat ik met de bodem iets geraakt had :'( . Daarna was er een duidelijke brom in de auto hoorbaar. Ik vreesde het ergste maar toen ik de volgende dag naar de plaatselijke uitlatenzaak ging bleek dat er een ronde beugel in het middel van de wagen (volgens mij ter bescherming van de uitlaat) krom was en continue de uitlaat raakte, waardoor dus de '"brom" in de auto. Even rechtbuigen en het probleem was weer verholpen :D
John uit Drenthe
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.02.2014 - 20:09  ·  #11
Quote door ProVolvo

Kan het ook zijn dat je uitlaat ergens wat los hangt en dat die door een hobbelige weg of drempels plots contact maakt met je auto waardoor de resonantie in het interieur doordringt.

Zelf heb ik dit vorig winter meegemaakt: Ik reed 's avonds in de sneeuw weg, op een plaats waar meer sneeuw lag had ik niet gezien dat er daar plaatselijk een verhoging zat en hoorde en voelde dat ik met de bodem iets geraakt had :'( . Daarna was er een duidelijke brom in de auto hoorbaar. Ik vreesde het ergste maar toen ik de volgende dag naar de plaatselijke uitlatenzaak ging bleek dat er een ronde beugel in het middel van de wagen (volgens mij ter bescherming van de uitlaat) krom was en continue de uitlaat raakte, waardoor dus de '"brom" in de auto. Even rechtbuigen en het probleem was weer verholpen :D

Ik ga dit zeer zeker onder ogen brengen!
Dank
John uit Drenthe
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.02.2014 - 20:16  ·  #12
Petrus, 1-wiel , baksteen en Hans, dank voor jullie meedenken. Ik rij tussen Lelystad en Emmeloord een stuk wegdek waar echt drempels in liggen als een dilletatievoeg. Dat heb ik op de N34 bij Annen niet gevoeld of iets wat daar op lijkt!
Ik werk zelfstandig en op mijn website staat oa betrouwbaar. Ik dien als eerste en enige een opening te verrichten iedere dag ( niet spectaculair hoor) en dien aanwezig te zijn. Daar word ik al jaren voor ingehuurd als dat zo uitkomt. Ik wil dus dinsdag niet op m'n mond gaan! Ondanks overmacht of whatever wil ik mijn oopdracht naar behoren kunnen uitvoeren en niet 300 man er de dupe van laten zijn!
Baksteen
VolvoV70forum member
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Subject:

· 
Posted: 02.02.2014 - 20:22  ·  #13
Quote door John uit Drenthe

Petrus, 1-wiel , baksteen en Hans, dank voor jullie meedenken. Ik rij tussen Lelystad en Emmeloord een stuk wegdek waar echt drempels in liggen als een dilletatievoeg. Dat heb ik op de N34 bij Annen niet gevoeld of iets wat daar op lijkt!
Ik werk zelfstandig en op mijn website staat oa betrouwbaar. Ik dien als eerste en enige een opening te verrichten iedere dag ( niet spectaculair hoor) en dien aanwezig te zijn. Daar word ik al jaren voor ingehuurd als dat zo uitkomt. Ik wil dus dinsdag niet op m'n mond gaan! Ondanks overmacht of whatever wil ik mijn oopdracht naar behoren kunnen uitvoeren en niet 300 man er de dupe van laten zijn!

Ik ben ook vreselijk belangrijk op mijn werk, kunnen mensenlevens vanaf hangen.... of in het ergste geval kan degene die ik aflos niet op tijd naar huis zelfs, maar .... het probleem wat je met je auto hebt houdt daar toch echt geen rekening mee hoor :P
John uit Drenthe
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.02.2014 - 20:24  ·  #14
Quote door Baksteen

Quote door John uit Drenthe

Ik ben ook vreselijk belangrijk op mijn werk, kunnen mensenlevens vanaf hangen.... of in het ergste geval kan degene die ik aflos niet op tijd naar huis zelfs, maar .... het probleem wat je met je auto hebt houdt daar toch echt geen rekening mee hoor :P

Ben niet belangrijk, probeer betrouwbaar te zijn!
Petrus64

Subject:

· 
Posted: 02.02.2014 - 20:34  ·  #15
Je ben morgen vrij schreef je, dus naar de garage en nalaten kijken maar. :-|

Selected quotes for multi-quoting:   0