Hallo Karin,
Ik ga helemaal in het verhaal van Bas (Volvomonteurtje) mee,
ook ik heb en 2.4t en ik zag vorige week ook een kleine donkere vlek onder het gaspedaal, daar waar je hak op de vloer rust. Nadere inspectie wees uit dat het door de druk van de hak door de mat was gekomen vanuit de vloerbekleding. Deze was ook wat nattig, maar niet geheel doordrenkt (onderzijde vloerbekleding en metaal droog). Toen ik de schopplaat onder aan de middenconsole en de onderzijde van hjet dashboard verwijderde, zag ik een druppel bij de kachelradiator zitten. Deze was dus lek. Omdat ik er erg op tijd bij was, viel de lekkage nog erg mee.
Als je een beetje handig bent is het zelf te doen.
-Koelvloeistof aftappen.
-schopplaat en onderzijde dashboard verwijderen.
-Stuurstang loshalen (en bekleding om stuukolom en stuur omhoog trekken, anders krijg je de
radiator er niet uit, die ruimte heb je nodig.
-kachelradiator losschroeven (1 torx boutje)
-Leidingen loshalen van kachelradiator (wel oude handdoeken rondom op de vloer leggen, komt
nog redelijk wat koelvloeistof uit).
-Radiator verwijderen en nieuwe plaatsen
-leidingen aansluiten (wel nieuwe O-ringen plaatsen)
-koelvloeistof (bij)vullen. (ik heb het gelijk maar allemaal ververst).
Alles bij elkaar zo'n 2,5 a 3 uur werk, op m'n gemakje, kosten; 78,- Euro voor de radiator (ex BTW
en met wat korting, prijsopgave was 159,- Euro ex BTW, zonder korting) en 2 O-ringetjes van de dealer 4,50 Euro.
Ik heb geen originele kachelradiator geplaatst (258,- Euro ex BTW bij de dealer) maar wel een exemplaar van aluminium met kunstof zijkappen, dus gelijk aan het origineel. Je kunt ze ook geodkoper krijgen van koper, maar daar had ik niet zo'n zin in. De originele wordt gemaakt door BEHR-Hella, dus dan heb je originele kwaliteit, zonder Volvo-logo. Scheelt toch aanzienlijk.
Kijk wel even of het vocht ook echt koelvloeistof is, kun je ruiken of anders proeven (wel uitspugen) smaakt wat zoetig. Het zou ook de condens-afvoer van je airco kunnen zijn (schoon helder water), die zit ook ongeveer op dezelfde plek, achter de schopplaat, in je middenconsole, in rijrichting gezien voor je kachelradiator (een wit-transparant leidinkje). Die kan verstopt zitten of lek zijn. Is wel aanzienlijk goedkoper als een kachelradiator en makkelijker te vervangen. Echter, gezien het feit dat je de kleur van het vocht omschrijft als 'geel' ben ik bang dat het toch koelvloeistof is.
Succes!