Problemen met raam en spiegel bediening

Stern
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Problemen met raam en spiegel bediening

· 
Posted: 04.01.2016 - 13:56  ·  #1
Mijn elektrische ramen gaan niet altijd meer open / dicht als ik ze met de console op de bestuurdersdeur bedien. Het gaat om alle ramen, voor en achter. Vanaf de andere consoles zijn die nog wel prima te bedienen. De zijspiegels kan ik nog wel prima instellen vanaf de bestuurders kant. Die hebben weer een ander probleem: die reageren niet altijd meer op de inklap-knop op de middenconsole. Daarom verdenk ik niet direct de console op de bestuurders kant. De problemen zijn plots en tegelijkertijd ontstaan... Zijn er dingen die ik zelf kan onderzoeken voordat ik de auto naar een garage breng?
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

Re: Problemen met raam en spiegel bediening

· 
Posted: 04.01.2016 - 18:35  ·  #2
Uitlezen zou een mogelijkheid zijn.
Dan weet je in iedergeval waar de boosdoener zit.
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.01.2016 - 18:55  ·  #3
"niet meer altijd reageren" ; dus soms wel en soms niet ->

Klinkt als een electrisch probleem ergens in de aansturing van de ramen/spiegels. Check de connectoren van schakelaars/consoles: een keer loshalen en weer in elkaar. Ik ken de V70N/V70NN niet, maar er zal vast een aansturing vanuit een relaiskast zijn: relais en connectoren: ook eens los en vast. En je kan de betreffende zekering(en) doormeten of gewoon vervangen.

Het zou kunnen dat de aansturing van het inklappen van de spiegels via de console van de bestuurder loopt als daar ook de verstelling op zit. Ook omdat je aangeeft dat beide problemen tegelijkertijd zijn ontstaan, lijkt me het waarschijnlijk dat het ergens in 1 component zit. Dan is de bestuurdersconsole toch voor mij de 1e verdachte.

Draadbreuk? (dan weer wel, dan weer niet). Mwoa, ook niet echt waarschijnlijk.
Hopelijk kan uitlezen richting geven.
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 04.01.2016 - 19:43  ·  #4
Als belangrijkste vraag heb ik: is er wat gebeurd? Heb je gesleuteld, iets losgehaald of iets gerepareerd?

De DDM en PDM (Driver Door Module en Passenger Door Module) zijn aparte wezens. De DDM praat, via de klimaatmodule over CANBUS met de PDM, de overige spreken de raammotoren "direct" aan.

Spiegels stellen is afhankelijk van je uitvoering (met geheugen of zonder geheugen?)

Uitgaande van je verhaal nu, zou ik dus een CANBUS storing vermoeden, misschien te wijten aan losgeraakte stekkers achterop je radio/klimaatmodule
Stern
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 08.01.2016 - 07:29  ·  #5
Dank! Nou ik ga hem toch maar naar de garage brengen, sinds gisteren doet niets het meer op de bestuurders portier; de hele module is uitgevallen, tot aan de verlichting van de module toe, en de centrale deurvergrendeling werkt plots ook niet meer.
Ik heb overigens nergens aan gezeten, ook voor de problemen niet. Enige wat er recent is gebeurd is het vervangen van de dynamo vrijloop poulie.
Stern
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 14.01.2016 - 12:17  ·  #6
Dure grap... 500 euro voor een nieuwe module bij de Volvo garage, inclusief plaatsen. Ik vermoed dat er toch iets intern in de module niet goed zat vanwege het soms wel, soms niet werken er van. Maar goed, ik ben geen handige Harry en daar hoort soms een hoge rekening bij :( Met het gevaar dat ik het onjuist heb: ik had her-en der wel gelezen dat e.e.a. gerepareerd / schoongemaakt kan worden, maar ook dat een 2e hands module qua serie nummer moet overeenkomen en opnieuw ingelezen moet worden door de Volvo garage.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.01.2016 - 18:58  ·  #7
Ik zou de boel eerst eens goed nalopen.
Stekkers aan de module, deur etc.
Tevens de kabels nakijken.
Spanningen controleren d.m.v. een lampje, niet met een Mulitmeter,mtenzij je de computers afgekoppeld hebt.
Zoiets dus;

maxb747
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.01.2016 - 22:51  ·  #8
@Bigdog
Niet met een multimeter, dat begrijp ik niet?
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.01.2016 - 23:15  ·  #9
Nee, er zit een kans in dat de electronica dit niet fijn vindt.
Een multimeter zet spanning op de circuits en dat kan ook verkeerd uitpakken.
Een kennis van mij heeft ooit geprobeerd met een multimeter een ECC paneel door te meten en dat ging fout.
Zou niet graag zien dat een ander dit ook overkomt.

Selected quotes for multi-quoting:   0