Hallo,
Laatst heb ik van mijn S60 D5 de versnellingsbak moeten laten reviseren, en direct de koppelingsplaten met drukgroep laten vervangen. Hij maakte ineens een vreemd gierend geluid in de 5, en bij iets gas geven vloog hij eruit. Na wat informeren bij een specialist voor bakrevisie's laten doen bij mij in de buurt (ik woon in Arnhem). Heel schappelijke prijs denk ik (1421 euro, jaar garantie).
Ik ben gaan rijden na de revisie en heb wat problemen nu.
- De motor trilt zeer merkbaar als de wagen stationair loopt.
- Ik hoor een soort van zachte gierende fluittoon bij het rijden die er niet eerder was (bij gas geven met name)
- Ik krijg al snel na wegrijden een melding 'motor service vereist', en tegelijkertijd vliegt de cruisecontrol eraf. Dit elke keer opnieuw.
Superbalen natuurlijk. Ik ben terug gegaan en hij bevestigde het geluid en de trilling. We hebben een afspraak gemaakt, en hij verzekerde me dat het goed komt. Ik kon er mee door rijden zei hij, geen probleem. Ik moest sowieso terug na 1000 km, dit voor een of alles ok was. Maar ik ben er toch wat ongerust over, dus wat wezen zoeken op het internet.
Ik moet erbij zeggen dat mijn luchtfilterhuis ook los zat na de reparatie. Die was op de plek gehouden door een soort kunststof spie, omdat het lijkt alsof er een soort tussenstuk mist wat normaal tussen de carrosserie en het luchtfilterhuis zit mist. Ik heb hem weer opgehoogd met een soortgelijke oplossing, maar denk nu dat ie door bewegen misschien ergens los is gaan zitten en misschien lucht aanzuigt buiten het filter om nu.
Ik heb op het internet ook wat mogelijke oorzaken / oplossingen gevonden en vraag me af of iemand misschien iets weet over wat het waarschijnlijkst is en wat ik het best kan doen. Maandag a.s. ga ik naar de beste man terug, en omdat het geen Volvo specialist zou ik graag toch iets meer weten dus.
Op het internet vond ik de volgende info:
1** De software moet opnieuw worden ingeleerd, het is een probleem met de 'waste-gate'.
link naar forum over waste-gate probleem
Dit verhaal lijkt best veel op het mijne, geluid en stationair herken ik.
(Het rubber dat in dit verhaal wordt genoemd heb ik nog niet gecontroleerd, maar kan met trillen en de melding niets te maken hebben denk ik)
2** De motorsteun(en) is iets mee aan de hand.
Ik heb de link helaas zo even niet meer, maar daarin werd gesproken over vacuumslangetjes die lek zouden kunnen zijn. De man van de revisie had het zelf ook al over de motorsteunen en dat dit een klein beetje bijstellen ook de oplossing zou kunnen zijn.
Ik zei hem dat ik de Volvo garage al had gebeld ivm de melding. Daar kunnen zo uitlezen, en misschien is het idd de waste-gate. Hij vertelde me dat ik eerst even naar hem moest, want anders moet ie misschien twee maal naar de Volvo. Het zou goed komen zei ie, maar ik heb dus zelf liever ook wat inzicht in wat er aan de hand is. Vandaar deze post.
Weet iemand misschien iets meer mbt tot dit verhaal? Ik ben ook benieuwd wat zo'n uitlezing kost, en natuurlijk wat zo'n opnieuw inleren van de waste-gate zou kosten. Hopelijk wordt het netjes door het revisie bedrijf(je) in orde gemaakt. Ik wil ze nog niet noemen, maar als het allemaal prima wordt opgelost zal ik ze met een pluim vermelden. Prima prijs dan denk ik, en dan ook prima service. Maar voorlopig dus nog wat ongerust aan het informeren.
Alvast bedankt,
Mario
Laatst heb ik van mijn S60 D5 de versnellingsbak moeten laten reviseren, en direct de koppelingsplaten met drukgroep laten vervangen. Hij maakte ineens een vreemd gierend geluid in de 5, en bij iets gas geven vloog hij eruit. Na wat informeren bij een specialist voor bakrevisie's laten doen bij mij in de buurt (ik woon in Arnhem). Heel schappelijke prijs denk ik (1421 euro, jaar garantie).
Ik ben gaan rijden na de revisie en heb wat problemen nu.
- De motor trilt zeer merkbaar als de wagen stationair loopt.
- Ik hoor een soort van zachte gierende fluittoon bij het rijden die er niet eerder was (bij gas geven met name)
- Ik krijg al snel na wegrijden een melding 'motor service vereist', en tegelijkertijd vliegt de cruisecontrol eraf. Dit elke keer opnieuw.
Superbalen natuurlijk. Ik ben terug gegaan en hij bevestigde het geluid en de trilling. We hebben een afspraak gemaakt, en hij verzekerde me dat het goed komt. Ik kon er mee door rijden zei hij, geen probleem. Ik moest sowieso terug na 1000 km, dit voor een of alles ok was. Maar ik ben er toch wat ongerust over, dus wat wezen zoeken op het internet.
Ik moet erbij zeggen dat mijn luchtfilterhuis ook los zat na de reparatie. Die was op de plek gehouden door een soort kunststof spie, omdat het lijkt alsof er een soort tussenstuk mist wat normaal tussen de carrosserie en het luchtfilterhuis zit mist. Ik heb hem weer opgehoogd met een soortgelijke oplossing, maar denk nu dat ie door bewegen misschien ergens los is gaan zitten en misschien lucht aanzuigt buiten het filter om nu.
Ik heb op het internet ook wat mogelijke oorzaken / oplossingen gevonden en vraag me af of iemand misschien iets weet over wat het waarschijnlijkst is en wat ik het best kan doen. Maandag a.s. ga ik naar de beste man terug, en omdat het geen Volvo specialist zou ik graag toch iets meer weten dus.
Op het internet vond ik de volgende info:
1** De software moet opnieuw worden ingeleerd, het is een probleem met de 'waste-gate'.
link naar forum over waste-gate probleem
Dit verhaal lijkt best veel op het mijne, geluid en stationair herken ik.
(Het rubber dat in dit verhaal wordt genoemd heb ik nog niet gecontroleerd, maar kan met trillen en de melding niets te maken hebben denk ik)
2** De motorsteun(en) is iets mee aan de hand.
Ik heb de link helaas zo even niet meer, maar daarin werd gesproken over vacuumslangetjes die lek zouden kunnen zijn. De man van de revisie had het zelf ook al over de motorsteunen en dat dit een klein beetje bijstellen ook de oplossing zou kunnen zijn.
Ik zei hem dat ik de Volvo garage al had gebeld ivm de melding. Daar kunnen zo uitlezen, en misschien is het idd de waste-gate. Hij vertelde me dat ik eerst even naar hem moest, want anders moet ie misschien twee maal naar de Volvo. Het zou goed komen zei ie, maar ik heb dus zelf liever ook wat inzicht in wat er aan de hand is. Vandaar deze post.
Weet iemand misschien iets meer mbt tot dit verhaal? Ik ben ook benieuwd wat zo'n uitlezing kost, en natuurlijk wat zo'n opnieuw inleren van de waste-gate zou kosten. Hopelijk wordt het netjes door het revisie bedrijf(je) in orde gemaakt. Ik wil ze nog niet noemen, maar als het allemaal prima wordt opgelost zal ik ze met een pluim vermelden. Prima prijs dan denk ik, en dan ook prima service. Maar voorlopig dus nog wat ongerust aan het informeren.
Alvast bedankt,
Mario