Problemen Xenon verlichting

S60 D5 2006

Sjoemie_himself
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

Problemen Xenon verlichting

· 
Posted: 02.08.2022 - 22:55  ·  #1
Hallo allen,

Mijn S60 D5 uit 2006 geeft al ff aan dat m'n dimlicht linksvoor defect is.
Ik dacht dit te verhelpen door meteen maar twee nieuwe Xenon lampjes D1S te monteren. Rechts geen probleem, links iets meer maar na wat stoeien met de luchtfilter-box toch gelukt.
Sleutel op contact en.... niks.. €180 uitgegeven voor nop. Gezien ik de auto weinig gebruik de laatste tijd eerst geen aan dacht weer aan ge gegeven want elektronica is niet mijn vakgebied.
Afgelopen week de remmerij rondom vervangen (voor aanstaande apk) en toch ook maar weer naar de verlichting gekeken. En eureka, een defecte zekering (20A) gevonden! Die gewisseld maar helaas nog geen licht en zekering weer doorgebrand. Oftewel er zit ergens kortsluiting, maar waar?
Vandaag auto voor de apk weggebracht en men zou ook de verlichting aanpakken.
Helaas niet gelukt. "Waarschijnlijk" de ballast defect waarbij het hele front gedemonteerd moet worden en een nieuwe ballast á €480(!) geïnstalleerd moet worden.
Nou daar sloeg ik lichtelijk van achterover.
Komt bij dat:
-het onderdeel besteld moet worden
-de boel ge-(de)-monteerd moet worden
-het maar de vraag is of dat het probleem verhelpt
-betreffende garage alleen deze week nog geopend is, dan 3 wk vakantie

Mijn vraag is kortom: help!
Wie heeft verstand van dit soort zaken en/of waar kan ik terecht?

Groeten Mark
Sjoemie_himself
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: Problemen Xenon verlichting

· 
Posted: 03.08.2022 - 09:02  ·  #2
P.s. vergeten te melden. Ik woon in omgeving Stadskanaal. Iemand die mij kan helpen uit provincie Groningen of Drenthe zou ideaal zijn.

In ruil wil ik je uiteraard betalen maar ook een lasklusje (liefst geen plaatwerk) of draaiwerk behoort tot de mogelijkheden.
ries123
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 03.08.2022 - 09:11  ·  #3
Ik weet even niet precies hoe het bij jou lampen zit maar volgens mij zitten er bij de V70 aparte ballasten onder de lamp. Je zou die kunnen uitwisselen van de werkende naar niet werkende om uit te sluiten wat het probleem is. Het hele front er af? Volgens mij alleen de bumper er even af wat niet zoveel werk is en dan kan je de lamp units demonteren.

En wat betreft de ballast, geloof niet dat die zo duur zijn. Je kan eens kijken bij well done xenon, of anders via daparto met het juiste onderdeelnummer in Duitsland. Daar kan je ook vrij voordelig xenon lampen kopen, ben je zeker geen 180 euro kwijt.
flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 03.08.2022 - 09:42  ·  #4
Met de vraag wie kan je verder helpen? Dan is het antwoord toch een goede garage? :-)
Om goed bij de lampunits te komen/ ui te kunnen bouwen is het vaak handig om idd de bumper eraf te halen voor de P2 modellen. Ik vermoed dat de belast onder de units zitten, ik heb ze bij mijn auto wel gezien maar is ff geleden.. sorry. Maar die bumper eraf is niet erg moeilijk, heb ik zelfs tig keer gedaan.

Heb je de auto al met Vida uitgelezen? + dan kan je vaak met het exacte onderdeelnummer zoeken, scheelt veel stress.

Voor Volvo en goede service denk ik dan direct aan MMTS, je kan ze bellen en je probleem uitleggen + de kosten van een ballast vragen.

Qua xenon: ik heb alleen nieuwe xenon lampen gekocht en geplaatst, ballast nooit; maar bij Lichtex kan je zo’n beetje alles kopen voor goede prijzen. Vergeet ook de sloop niet, nieuw spul kan je ook bij Motointegrator bestellen, daar koopt dit halve forum (ik ook) hun spullen.

Maar voor verlichting denk ik en koop ik zelf bij Lichtex; is dit het onderdeel?? Kost daar 40 euro..(of is het wat anders.. wat zegt Vida trouwens qua onderdeelnummer?)
https://lichtex.de/xenon-steue…t/a-831950
Benno123
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.08.2022 - 09:56  ·  #5
Ballast kopen bij een andere winkel. In Breda zit

https://www.well-done-xenon.nl/

Meestal heel schappelijke prijzen
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.08.2022 - 13:37  ·  #6
Ik heb hier nog een Valeo ballast liggen. PM me anders maar, ligt toch stof te happen. Mag weg voor een mooie bos bloemen, is mijn vrouw ook weer blij ;)
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 03.08.2022 - 13:51  ·  #7
Haal je bij PvL de ballast, dan rij je naar mij in Leeuwarden en daar lossen we het dan voor weinig even op :)
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.08.2022 - 15:05  ·  #8
Dit is hem :
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Sjoemie_himself
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.08.2022 - 21:31  ·  #9
Heren bedankt voor jullie input.
Heb vanmiddag de stoute schoenen aangetrokken en het front gedemonteerd. Viel me alleszins mee. YouTube hielp me een handje.

Heb de ballast van de werkende lamp gewisseld met de vermoedelijk defecte (+ zekering vervangen) en zie daar: licht!

Meteen wat automaterialen zaken gebeld, die hadden of geen voorraad of astronomische prijzen. Dus op het internet twee nieuwe Valeo's besteld á €99,- p/st. die met een beetje geluk morgen binnen zijn.

Wordt vervolgd!
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.08.2022 - 09:47  ·  #10
Succes gewenst!
Sjoemie_himself
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.08.2022 - 10:06  ·  #11
Thanks @PvL

Dit is overigens de ballast die ik gedemonteerd heb.

Volvo S60 D5, 2006, 136kw, inscription uitvoering.
Age_D5
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 04.08.2022 - 15:42  ·  #12
Handig dit hè. Wilde al zeggen.. ik heb nog twee balasten liggen Valeo voor een S80 (hetzelfde, maae het is al gergeeld.. mooi!).
Sjoemie_himself
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.08.2022 - 21:24  ·  #13
Update: de verlichting werkt weer. Wel nog een lichte hartverzakking na drie keer testen hij het toch niet deed.. bleek dat ik de stekker vergeten was in te pluggen na 'droog' testen.. pfew..

Ballasten van Xenonwebshop bleken van het door jullie genoemde well-done-xenon te komen. Omdat ik nog lichte twijfels had even gebeld en prima telefonische ondersteuning gekregen. Dik tevreden mee. Twee nieuwe ballasten voor €199,- i.p.v. €408,- per stuk 👍🏻

Mijn dank is groot!

Selected quotes for multi-quoting:   0