Een paar dagen geleden reed ik met een flinke snelheid door een lange bocht naar links, daarbij zat ik aan de grens van de banden. Direct bij het inzetten van de bocht voelde ik een pulserend gevoel in snelheid en richting. Het voelde bijna alsof ik ritmisch het gaspedaal aan het pulseren was. In eerste instantie dacht ik dat ik over de onderbroken wegmarkering reed. Gezien ik op de grens van de banden zat zou dat het gevoel kunnen verklaren, de frequentie kwam ook ongeveer overeen met de strepen waar ik overheen meende te rijden.
Maar later deed het fenomeen zich nog een keer voor in een andere bocht. Direct de auto stilgezet om te zien of alle wielen wel goed vast zaten en de auto even opgekrikt om te zien of er iets aan de wielophanging mankeert. Op een heel klein beetje klikken uit de fuseekogel rechtsvoor na is er niets te ontdekken. De speling is zo klein dat het visueel eigenlijk niet te zien is, alleen te voelen.
Kan zo'n klein beetje speling het gedrag verklaren? Ik denk dat ik ongeveer 150 reed in beide situaties. Uiteraard niet in Nederland.
Maar later deed het fenomeen zich nog een keer voor in een andere bocht. Direct de auto stilgezet om te zien of alle wielen wel goed vast zaten en de auto even opgekrikt om te zien of er iets aan de wielophanging mankeert. Op een heel klein beetje klikken uit de fuseekogel rechtsvoor na is er niets te ontdekken. De speling is zo klein dat het visueel eigenlijk niet te zien is, alleen te voelen.
Kan zo'n klein beetje speling het gedrag verklaren? Ik denk dat ik ongeveer 150 reed in beide situaties. Uiteraard niet in Nederland.