Raam bestuurderskant

Franc
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Raam bestuurderskant

· 
Posted: 07.08.2017 - 19:33  ·  #1
Hallo,

In mijn V70 uit 2001 deed het raam van de bestuurde het niet meer naar behoren, soms wel maar meestal niet.
Alle andere ramen en functies doen het wel.
Ik heb toen via dit forum de schakelaar uit elkaar gehaald en de pooltjes in het grijze matje van kunststof voorzichtig opgeschuurd. Daarna deed het raam het weer, voor een week. Nogmaals gedaan maar het werkte steeds minder.
Toen heb ik een tweedehands schakelaar er ingezet, en deze heeft een maand volgehouden, helaas...
Nu kwam ik er achter dat wanneer het raam toevallig wel naar beneden ging, deze niet meer omhoog ging met een lopende motor.
Als ik de motor uitzet en het contact weer aanzet zonder te starten doet de schakelaar en het raam het gewoon.
Iemand een idee waar ik dit aan ligt.

mvg Franc
Robinvanderhelm
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 42
Subject:

Re: Raam bestuurderskant

· 
Posted: 08.08.2017 - 13:08  ·  #2
Dag,

Heb je de deurbekleding er wel eens afgehaald om te kijken op het mechanisme nog wel goed loopt? Je ziet wel eens dat een van de groene wieltjes waarmee je raam door de geleiders loopt vast blijft zitten op een bepaalde plek. Is een werkje van niets.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 08.08.2017 - 13:10  ·  #3
T is een bekend probleem dat de glijblokjes kapot gaan na enige jaren. Is al veel over geschreven op dit forum. Ff zoeken op glijblokje.
Franc
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 08.08.2017 - 15:11  ·  #4
Quote door Walterj

T is een bekend probleem dat de glijblokjes kapot gaan na enige jaren. Is al veel over geschreven op dit forum. Ff zoeken op glijblokje.

De glijblokjes zijn voriig jaar vervangen. Ik denk toch dat het iets elektrisch moet zijn, omdat de schakelaar het wel doet wanneer de motor niet loopt en het contact volledig aan is..
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.08.2017 - 15:53  ·  #5
Ja, maf hoor. Glijblokjes leek mij ook al onwaarschijnlijk gezien de electrische impact.
Niet met de motor aan en wel met de motor uit. Dus de stroom gaat ergens anders heen als de motor draait, of er treedt een storing op door de draaiende motor (maar dan zou je het ook in andere ramen verwachten).
Heeft de Passenger Door geen eigen module? Ik denk het wel, PDM. Misschien dat die in storing gaat als de motor draait, maar waardoor? Wellicht door een slecht contact oid. Uitlezen & resetten met VIDA zou ik eerst proberen.

En ook gek dat de boel wel tijdelijk goed werkte na je reparatie & vervanging, maar wel slechts gedurende korte tijd. Het kan dus wel werken, maar doet het nu niet meer. Dus de oorzaak zit ergens anders. Komt er geen vocht in de schakelaar of bij de motor oid omdat je raamrubbers slecht zijn oid, waardoor het probleem telkens opnieuw optreedt? Toch lijkt me een puur electronisch / informatica-probleem meer voor de hand liggend, dus ik zou eens met VIDA aan de gang gaan, mogelijk via een forumlid als je het zelf niet hebt.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 08.08.2017 - 16:35  ·  #6
Wordt tijd om hem uit te lezen.
Electrische storingen zijn meestal in vida terug te vinden, tenzij het toch mechanisch is.

Selected quotes for multi-quoting:   0