Quote door Lupo Roffel
Is het voor een eerste keer echt niet zelf te doen? Jij bent ook ooit begonnen ...
Het eerste probleem zit hem in de bolling van de ruiten. Vooral de achterruit. De achterruit is namelijk de bolste van allemaal. even ter vergelijking, probeer eens een sticker op een voetbal te plakken, dit lukt niet zonder vouwen in de sticker. Raamfolie is hetzelfde. Ik ben idd ooit begonnen, maar je wil niet weten hoeveel tijd moeite frustraties bloed zweet tranen, en hoe ontzettend veel folie ik weggegooid heb voor ik het zelf een klein strak op een bolle ruit kreeg. Dit doe je namelijk door het sterk te verhitten. Dan moet je de juiste folie nog hebben. Halfords of action rommel is niet te verwerken, en daarbij wil je alleen het beste voor je pareltje, geen rommel.
De achterste zijruiten zijn nog wel te doen, maar dan moet je wel een speciale oplossing hebben waarmee je dat op je ramen plaatst, want het moet kunnen "glijden" anders krijg je het niet strak op z'n plek. Kan met handzeep, maar niet teveel, en bepaalde zeep kan je lijmlaag oplossen.
Draairamen zijn ook erg lastig. Bij mijn s60 heb je een soort viltachtige rand om de draaibaare ramen. Bij de v70 volgens mij ook. Je moet de folie er precies tussen weten te krijgen, maar de plakkant mag de rand niet raken, anders heb je al gelijk stof tussen je folie en je ruit. En dat wil je zoveel mogelijk voorkomen.
Vergeet daarbij niet dat je de juiste gereedschappen en mesjes wil hebben. Anders is de kans op krassen in je ruit of folie aanzienlijk groter.
Om een lang verhaal kort te maken, voor degene die een keer voor het eerst geprobeerd heeft zijn eigen tuintje te straten weet vast wat ik bedoel, het kost je een hele hoop moeite, en ligt over het algemeen niet zoals je wil
en de hoeveelheid geld die je weggooid om het niet te krijgen wat je wel graag wil weegt dan eigenlijk al niet meer op tegen het zelf proberen, om vervolgens naar een pro te gaan waar je dan ook nog eens extra moet betalen om de oude troep van je ruiten te krijgen (lees lijmresten etc.).
Niet dat ik iemand wil ontmoedigen, ik wilde het persee zelf kunnen maar mijn eerste auto's waren uit 86 dus alles vlak en vol stof :censored:, maar het is zo zonde van het geld. Ik wil best eens langskomen en meehelpen, maar dan zal het 1 auto op een dag zijn. Voor meer is dan geen tijd. Deze zaterdag ga ik in ieder geval niet redden, maar voor in de toekomst...
Als er nog vragen zijn... roep maar hoor! Ik kan er uren over door ouwehoeren :whistle:
krijg alleen geen mail van nieuwe berichten al heb ik dat wel ingesteld... dus zal af en toe moeten kijken hier