Quote door Bolbo
Niet zeker wat je met de 'achteraandrijving' bedoelt?
Indien 'achterWIELaandrijving': Ben geen AWD kenner, maar ik dacht dat de auto normaalgesproken voorwielaangedreven is, tenzij er tractieverlies optreedt op de voorwielen, en dat dan middels een koppelingssysteem de aandrijving gedeeltelijk naar de achterwielen wordt verplaatst.
Dus als je in stilstand naar de achteruit schakelt en achteruit gaat rijden, waarbij er de voorwielen niet spinnen, dan zou je vierwielaandrijving helemaal niet ingeschakeld moeten worden lijkt mij.
Indien 'achterUITaandrijving': stomme vraag misschien, maar zet je hem wel goed in de versnelling? Als je de pook niet helemaal doordrukt, zullen de tandwielen in de bak inderdaad langs elkaar gaan draaien. Ik heb geen detail van de bak, maar allicht moet er ergens een tandwieltje tussengeschoven worden om de draairichting om te wisselen... en die moet wel goed op de plek komen inderdaad.
Is je koppeling nog goed? Wordt er wel voldoende ontkoppeld om de versnelling goed ingeschakeld te krijgen? Hoeveel km heeft de wagen en is de koppeling nog origineel? Zegt ook niet alles, sommigen verslijten een koppeling sneller dan anderen, maar goed, kan relevante info zijn. Ook problemen bij inschakelen van andere versnellingen (m.n. de 1e)?
Ook kan het nog zijn dat de schakelbusjes versleten zijn en daardoor zorgen voor speling tussen de pook en de bak, waardoor de versnelling in de bak niet goed wordt ingeschakeld. Verbinding pook-bak is met kabels, die met busjes gekoppeld zijn. Zitten geloof ik onder de luchtfilterbak; daar zou je ook eens naar kunnen kijken.
Bedankt voor je bericht. Schakelen gaat nog soepel, wel als ik hem in zijn achteruit zet hoor ik altijd een hard klak geluid. Wat mij overigens niet normaal lijk. De auto is een awd, heeft 215D gelopen. Schakelbusjes probleem komt volgens mij niet voor bij een xc70, wel bij oud model v40. Maar heb t van dit model nooit vernomen. Het gekke is dat het niet altijd gebeurt, en ik schakel altijd goed in zn versnelling. Daarom snap ik niet wat t kan zijn, omdat t niet altijd voorkomt. Het lijkt soms wel of ik de hele boel in de soep rij als ik hem in zn achteruit zet. Miss toch de dealer maar een bezoekje brengen:(