Quote door Johan XC70
Zit zeer waarschijnlijk in de ruit waar ook je antenne in zit, vermoedelijk de achterruit dus. Je kunt dit uitmeten.
Toevallig afgelopen week bij een Volkswagen hetzelfde gehad, daar de ruit vervangen en probleem opgelost.
Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat het in de ruit zelf zit, want de draden die IN de ruit zitten (verwarming en evt antenne) die veranderen niet van positie. Kunnen hooguit breken bij ruitbeschadiging, maar ik betwijfel dus dat het vervangen van de ruit zelf de oplossing gegeven heeft.
Wat ik me wél kan voorstellen is dat het aan de aansluitingen op de ruit ligt. Als er een verwarming en antenne in die ruit zitten, moeten die ergens (waarschijnlijk achter de plastic omranding) een aansluiting hebben om stroom te krijgen of het antennesignaal door te geven richting radio.
Ik zou het daar zoeken: raamomlijsting weghalen en aansluitingen losmaken, schoonmaken en weer goed vastzetten (niet té vast zeker niet als dat tegen glas zit ivm kans op barsten).
De kringen zelf veranderen niet, maar blijkbaar als TS de achterruitverwarming aanzet dan treedt de storing op. Waar wordt die storing door veroorzaakt? Bij audio in huis is dit meestal een aardlus, misschien is dat bij de auto ook zo: als de schakelaar voor de achterruitverwarming wordt ingedrukt, wordt die stroomkring gesloten en wordt er een elektrische spanning opgewekt in het radiocircuit die via de speakers te horen is, zie 1e alinea hier:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlus.
Daar moet ergens een afscherming/onderbreking in, wat bij de meeste auto's wel werkt, dus lijkt mij dat er toch ergens een probleem is bij de TS.