rammel geluid stuurhuis

fritsieh
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

rammel geluid stuurhuis

· 
Posted: 14.07.2023 - 00:09  ·  #1
Van de week de auto APK laten keuren (V70R model 2005) en de keurmeester had een rammel LV gevonden en kon niet lokaliseren waar het vandaan kwam, ik heb geprobeerd om te kijken waar het geluid vandaan komt door tegen het LV wiel te schoppen en kwam er uiteindelijk achter dat als de linker spoorstang los was van het wiel er geen rammelgeluid meer ontstond als je tegen het wiel schopt. Dus toen maar voorzichtig met de rubber hamer tegen de LV spoorstang geslagen en dan is er dus wel een soort van rammetje te horen alsof het stuurhuis los zit (maar dat zit dus muurvast).
Stofkap van het stuurhuis losgemaakt en gekeken of er speling in de stang zit die door het stuurhuis gaat, deze is met veel kracht ca. 0,5 mm heen en weer te bewegen. Nu zag ik dat er een soort preload veer en een soort van zuiger is gemonteerd die zorgt dat de wartel en het tandwiel op elkaar gedrukt worden nu is mijn vraag kan je de moer waar die preload veer achter zit gewoon iets aandraaien om zo iets meer druk op de tandwielen te zetten? auto heeft 175k km gereden dus niet echt veel. Overigens zit er verder geen speling in de besturing en normaal hoor je tijdens het rijden ook geen gerammel, het is slechts hoorbaar als je hard tegen de achterkant van de velg schopt. Vraag me verder af of dat een afkeur punt is voor de APK als er verder geen speling in de stuurinrichting zit.
Iemand een idee of oplossing? bij voorbaat dank. Gr. Frank.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Re: rammel geluid stuurhuis

· 
Posted: 14.07.2023 - 09:38  ·  #2
Je kunt die inderdaad vaster en losser draaien maar daar komt denk ik de rammel niet vandaan, is nogal een compacte gespannen boel. Bij vaster draaien = te vast dan draait stuur niet meer makkelijk terug/in middenstand o ja en weer even borgen. Ik zal later even foto maken van losgedraaid deel. er zitten meerdere andere delen op het stuurhuis gemonteerd zoals beschermplaatjes en zo. die zou ik eerder verdenken.
Gero
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.07.2023 - 13:48  ·  #3
Quote door fritsieh

het is slechts hoorbaar als je hard tegen de achterkant van de velg schopt. Vraag me verder af of dat een afkeur punt is voor de APK als er verder geen speling in de stuurinrichting zit.
Iemand een idee of oplossing? bij voorbaat dank. Gr. Frank.

lijk mij sterk dat een keurmeester hard tegen de achterkant van de velg schopt, lijk mij geen afkeurpunt dan.
fritsieh
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.07.2023 - 12:43  ·  #4
ik weet niet wat de keurmeester voor machine/apparaat gebruikt heeft om dit gerammel te produceren maar ik kon het thuis maar op één manier reproduceren en dat was door hard tegen de achterkant v/d velg te schoppen.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 15.07.2023 - 19:56  ·  #5
Ik weet niet of jouw stuurhuis er zo uitziet maar hierbij de foto's en ik denk nog steeds aan bv de beschermplaat die op het stuurhuis zit ter bescherming tegen de hitte van de uitlaat denk ik. . of iets wat daar weer tegenaan rammelt
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
fritsieh
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.07.2023 - 11:44  ·  #6
dank voor het delen, zo ziet het er idd uit, alleen met het stuurhuis gemonteerd kom je met geen mogelijkheid bij die stelschroef, de stabilisator stang loopt er vlak voor langs, ik zal eens op onderzoek uitgaan naar die hitte plaatjes dat heb ik al een keer eerder gehad dat er zo'n hitte schildje op de AWD aandrijfas was gekomen omdat de bevestiging ondanks dat het RVS is toch gecorrodeerd was.
fritsieh
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.07.2023 - 11:47  ·  #7
nou auto van de week opnieuw APK laten keuren, er waren ook nog wat andere dingetjes niet in orde (gescheurde motor en draagarm rubbers) en zonder enig probleem goedgekeurd weliswaar door een andere keurmeester en die gaf nog wel een compliment aan de auto. btw dus verder niets gedaan aan het stuurhuis.

Selected quotes for multi-quoting:   0