Van de week de auto APK laten keuren (V70R model 2005) en de keurmeester had een rammel LV gevonden en kon niet lokaliseren waar het vandaan kwam, ik heb geprobeerd om te kijken waar het geluid vandaan komt door tegen het LV wiel te schoppen en kwam er uiteindelijk achter dat als de linker spoorstang los was van het wiel er geen rammelgeluid meer ontstond als je tegen het wiel schopt. Dus toen maar voorzichtig met de rubber hamer tegen de LV spoorstang geslagen en dan is er dus wel een soort van rammetje te horen alsof het stuurhuis los zit (maar dat zit dus muurvast).
Stofkap van het stuurhuis losgemaakt en gekeken of er speling in de stang zit die door het stuurhuis gaat, deze is met veel kracht ca. 0,5 mm heen en weer te bewegen. Nu zag ik dat er een soort preload veer en een soort van zuiger is gemonteerd die zorgt dat de wartel en het tandwiel op elkaar gedrukt worden nu is mijn vraag kan je de moer waar die preload veer achter zit gewoon iets aandraaien om zo iets meer druk op de tandwielen te zetten? auto heeft 175k km gereden dus niet echt veel. Overigens zit er verder geen speling in de besturing en normaal hoor je tijdens het rijden ook geen gerammel, het is slechts hoorbaar als je hard tegen de achterkant van de velg schopt. Vraag me verder af of dat een afkeur punt is voor de APK als er verder geen speling in de stuurinrichting zit.
Iemand een idee of oplossing? bij voorbaat dank. Gr. Frank.
Stofkap van het stuurhuis losgemaakt en gekeken of er speling in de stang zit die door het stuurhuis gaat, deze is met veel kracht ca. 0,5 mm heen en weer te bewegen. Nu zag ik dat er een soort preload veer en een soort van zuiger is gemonteerd die zorgt dat de wartel en het tandwiel op elkaar gedrukt worden nu is mijn vraag kan je de moer waar die preload veer achter zit gewoon iets aandraaien om zo iets meer druk op de tandwielen te zetten? auto heeft 175k km gereden dus niet echt veel. Overigens zit er verder geen speling in de besturing en normaal hoor je tijdens het rijden ook geen gerammel, het is slechts hoorbaar als je hard tegen de achterkant van de velg schopt. Vraag me verder af of dat een afkeur punt is voor de APK als er verder geen speling in de stuurinrichting zit.
Iemand een idee of oplossing? bij voorbaat dank. Gr. Frank.