Hallo mede-forumleden.
Ik ben al een aantal maandej op reis met mijn V70 D5 2003 plus sleurhut.
Zo'n 20.000 kilometer gemaakt door Balkan, Griekenland, Turkije, Italiƫ etc.
In toenemende mate is er sprake van een rammelend geluid uit de voortrein bij slecht wegdek (dus bijna altijd op de binnenwegen in deze landen). Een en ander gecheckt maar fuseekogels, draagarmen en stabistangen zijn vrij van noemenswaardige speling.
Wel zie ik de veerpoot bewegen als ik aan de bovenkant tegen het wiel duw, terwijl de auto gewoon op de weg staat. Er is dan een duidelijke bonk waarneembaar en het wiel beweegt dus axiaal.
Aan beide kanten een behoorlijke speling, die ook zichtbaar is onder de motorkap. Uiteinde van de schokdemper beweegt heen en weer in het rubber.
Lijkt me niet de bedoeling, zo is mijn Volvo 560.000 kilometer geleden vast niet uit de fabriek gekomen.
In het wilde weg van alles vervangen bij een buitenlandse garage met weinig kennis van Volvo's lijkt me echter ook geen goed plan.
M.i. lijkt de speling te worden veroorzaakt in de ophanging van de schokdemper bovenaan en kan hierdoor ook het wiel bewegen.
Klopt mijn redenering? En zo ja, wat zou ik dan moeten vervangen?
Bedankt weer en zonnige reisgroeten.
Ik ben al een aantal maandej op reis met mijn V70 D5 2003 plus sleurhut.
Zo'n 20.000 kilometer gemaakt door Balkan, Griekenland, Turkije, Italiƫ etc.
In toenemende mate is er sprake van een rammelend geluid uit de voortrein bij slecht wegdek (dus bijna altijd op de binnenwegen in deze landen). Een en ander gecheckt maar fuseekogels, draagarmen en stabistangen zijn vrij van noemenswaardige speling.
Wel zie ik de veerpoot bewegen als ik aan de bovenkant tegen het wiel duw, terwijl de auto gewoon op de weg staat. Er is dan een duidelijke bonk waarneembaar en het wiel beweegt dus axiaal.
Aan beide kanten een behoorlijke speling, die ook zichtbaar is onder de motorkap. Uiteinde van de schokdemper beweegt heen en weer in het rubber.
Lijkt me niet de bedoeling, zo is mijn Volvo 560.000 kilometer geleden vast niet uit de fabriek gekomen.
In het wilde weg van alles vervangen bij een buitenlandse garage met weinig kennis van Volvo's lijkt me echter ook geen goed plan.
M.i. lijkt de speling te worden veroorzaakt in de ophanging van de schokdemper bovenaan en kan hierdoor ook het wiel bewegen.
Klopt mijn redenering? En zo ja, wat zou ik dan moeten vervangen?
Bedankt weer en zonnige reisgroeten.