Rammel en speling op veerpoot

 
 
 
 
 
ikkelaurensz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Schoonebeek (Drenthe)
Berichten: 30
Geregistreerd: 11 / 2020
Subject:

Rammel en speling op veerpoot

 · 
Posted: 12.06.2024 - 22:00  ·  #1
Hallo mede-forumleden.

Ik ben al een aantal maandej op reis met mijn V70 D5 2003 plus sleurhut.

Zo'n 20.000 kilometer gemaakt door Balkan, Griekenland, Turkije, Italiƫ etc.

In toenemende mate is er sprake van een rammelend geluid uit de voortrein bij slecht wegdek (dus bijna altijd op de binnenwegen in deze landen). Een en ander gecheckt maar fuseekogels, draagarmen en stabistangen zijn vrij van noemenswaardige speling.

Wel zie ik de veerpoot bewegen als ik aan de bovenkant tegen het wiel duw, terwijl de auto gewoon op de weg staat. Er is dan een duidelijke bonk waarneembaar en het wiel beweegt dus axiaal.

Aan beide kanten een behoorlijke speling, die ook zichtbaar is onder de motorkap. Uiteinde van de schokdemper beweegt heen en weer in het rubber.

Lijkt me niet de bedoeling, zo is mijn Volvo 560.000 kilometer geleden vast niet uit de fabriek gekomen.

In het wilde weg van alles vervangen bij een buitenlandse garage met weinig kennis van Volvo's lijkt me echter ook geen goed plan.

M.i. lijkt de speling te worden veroorzaakt in de ophanging van de schokdemper bovenaan en kan hierdoor ook het wiel bewegen.

Klopt mijn redenering? En zo ja, wat zou ik dan moeten vervangen?

Bedankt weer en zonnige reisgroeten.
Neervenj
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 107
Geregistreerd: 07 / 2023
Subject:

Re: Rammel en speling op veerpoot

 · 
Posted: 13.06.2024 - 07:37  ·  #2
Ik zou inderdaad de veerschotel verwachten...
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Rammel en speling op veerpoot

 · 
Posted: 13.06.2024 - 08:33  ·  #3
Ik zou het veerpootlager verdenken in dit geval. Die zijn relatief eenvoudig te vervangen, maar je moet de veerpoot uitbouwen (relatief eenvoudige klus) en hebt een verenklem nodig. Als het nog de originele veren en dempers zijn van 560.000 km geleden zou ik die meteen mee vervangen als de veerpoot toch al uit elkaar moet...
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Rammel en speling op veerpoot

 · 
Posted: 13.06.2024 - 09:04  ·  #4
Ik verdenk ook de veerschotel ipv veerpootlager. Klinkt alsof de stalen bus uit de schotel is gebroken.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Rammel en speling op veerpoot

 · 
Posted: 13.06.2024 - 09:40  ·  #5
Je bedoelt 6 op deze tekening?

You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6045
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Rammel en speling op veerpoot

 · 
Posted: 13.06.2024 - 10:18  ·  #6
nr 6
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6045
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Rammel en speling op veerpoot

 · 
Posted: 13.06.2024 - 10:26  ·  #7
nr 6 op bovenstaande tekening :-)
en als je die vervang.. zou ik lager(nr 5) ook meenemen.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Rammel en speling op veerpoot

 · 
Posted: 13.06.2024 - 10:31  ·  #8
Ja dat dus.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Rammel en speling op veerpoot

 · 
Posted: 13.06.2024 - 10:59  ·  #9
Jeetje, dat die dingen ook al zo catastrofaal stuk kunnen... Die zijn zelfs origineel van Volvo leverbaar, dus dat moet goedkomen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6045
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Rammel en speling op veerpoot

 · 
Posted: 13.06.2024 - 11:16  ·  #10
komt zelfs best wel veel voor. Echt volvo kwaaltje want 300.000km + is ook niet voor elke auto weggelegd :-)
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Rammel en speling op veerpoot

 · 
Posted: 13.06.2024 - 14:37  ·  #11
De veerpoot van mijn auto kreeg de kans niet om de 300.000 km te halen, daar zit nu compleet nieuw op. Maar je hebt daar wel een goed punt. :-D
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1542
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Rammel en speling op veerpoot

 · 
Posted: 13.06.2024 - 14:59  ·  #12
Voor het vervangen van alleen het veerpootlager (nr.5) hoef je geen veerspanners te hebben. Wanneer je de veerschotel (nr. 6) ook mee vervangt dan moet dat wel.
ikkelaurensz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Schoonebeek (Drenthe)
Berichten: 30
Geregistreerd: 11 / 2020
Subject:

Re: Rammel en speling op veerpoot

 · 
Posted: 16.06.2024 - 18:13  ·  #13
Hartelijk dank voor alle adviezen en de goede uitleg.

Ik heb veerspanners, dus ik ga thuis de veerpoten maar eens uitbouwen.

Schokbrekers voor zijn nog niet zo lang geleden gedaan en de schroefdraadeinden die je onder de motorkap kunt zien zien er vers uit, dus ik denk dat toen nr. 5 ook is meegenomen.

Klinkt als 2 x nr. 6 (geen bestelling bij de Chinees) en een paar uurtjes beunen.

Gelukkig bijna thuis aan het einde van de reis...
ikkelaurensz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Schoonebeek (Drenthe)
Berichten: 30
Geregistreerd: 11 / 2020
Subject:

Veerpoot uitgebouwd

 · 
Posted: 23.06.2024 - 15:34  ·  #14
Inmiddels weer thuis van de reis. :-)

Vandaag de veerpoot maar eens uitgebouwd aan de kant die het ergste rammelt (rechts).

Onder spanning kan het wiel flink heen en weer bewegen. Rubber in de motorruimte bovenop de schokbreker beweegt dan evenredig mee. Eenmaal opgekrikt is de speling weg.

Ik heb de veerpoot uitgebouwd, wat best makkelijk ging. Ik zie niet direct schade aan de veerschotel, maar misschien kijk ik niet goed. Het lijkt er wel op dat het niet lekker zit, aangezien die kruismoer meer in dan op het rubber zit.

Ook ben ik onzeker hoever ik de veerspanners moet aandraaien voordat ik de bovenste moer kan verwijderen.

Kunnen jullie eens je licht op de situatie schijnen? Zie bijgaande foto's...

Bedankt weer...
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 36
Berichten: 1686
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Rammel en speling op veerpoot

 · 
Posted: 23.06.2024 - 16:25  ·  #15
De veerpoot ziet er in zijn geheel wel redelijk "versleten" uit. De kruis moer is inderdaad ver in het rubber gesleten, gat is ook ovaal geworden. Mocht je de auto lang houden zou ik beide kanten in zijn geheel vervangen. Veer ziet er ook roestig uit. Veer spanners indraaien tot er geen kracht meer op het rubber staat waar de veer in plaats neemt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0