Rare Kachel!

Xc70 2008

 
 
 
 
 
Vis
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda/Prinsenbeek
Leeftijd: 54
Homepage: supervis.nl
Berichten: 36
Geregistreerd: 11 / 2020
Subject:

Rare Kachel!

 · 
Posted: 16.06.2024 - 10:48  ·  #1
Sinds tijd, eigenlijk sinds de radiator Koelventilator kuren kreeg ("schakel de motor onmiddellijk uit") doet ook de kachel raar:

Airco werkt prima, maar zodra ik die uit zet blaast er warme vochtige lucht naar binnen. De ventilator loeit, ook op stand "cold" geen koude lucht.
Zodra ik de ruitensproeier gebruik, gaat de ventilator op volle snelheid blazen!!!

Ik heb rare dingen meegemaakt in mijn leven maar dit slaat alles. Ik vermoed dat 1 storing van bijvoorbeeld een sensor een heleboel in de war schopt.

Ondertussen ben ook ik bezig om Vida te installeren (ik had gehoopt nooit meer met computers en slecht of moeilijk werkende programma's te hoeven klooien) maar hopelijk weet iemand meteen wat het probleem is.

Ik heb niet het idee dat ik Vida werkende heb voor dat we op vakantie gaan, ik moet ook nog een Dice hebben en uitzoeken hoe alles werkt.

Iemand een idee hoe ik kan troubleshooten zonder vida?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5933
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Rare Kachel!

 · 
Posted: 16.06.2024 - 11:25  ·  #2
Ik weet niet of het bij eerdere problemen al geprobeerd is maar soms doet half uurtje accu los ook wonderen.. wel bij aansluiten contact op stand 2. Ivm vermijden spanningspiek waardoor er een foutmelding ontstaat..
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4233
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Rare Kachel!

 · 
Posted: 17.06.2024 - 11:38  ·  #3
Dat er warme vochtige lucht naar binnen komt zodra je de airco uitzet is volledig normaal. Dat verdwijnt na een tijdje. Dit komt doordat het airco-element dat de lucht koelt, nat wordt omdat het kouder is dan de langsstromende lucht, dus er slaat vocht neer op dat element. Hetzelfde effect als je een koud blikje of flesje drank uit de koelkast op tafel zet en het laat staan, dat wordt ook vochtig aan de buitenkant. Daarom drupt een airco ook altijd als hij aan staat (dat vocht moet onder uit de auto druppelen, maar als die uitlaat verstopt is kan dat ophopen en gaan stinken/lekken)
Als je de airco uit zet wordt het koelelement (ik ben de juiste term even kwijt) niet meer gekoeld, dus begint het opgehoopte vocht te verdampen en dat komt met de langsstromende lucht de auto in. Kan inderdaad heel snel behoorlijk benauwd worden en als je airco vies is, ook naar natte sportschoenen ruiken.... Enige remedie tegen de benauwdheid is de ramen open en de ventilatie wat harder zetten, dan is het element eerder droog en stopt de tropische luchtvochtigheid. Dan zou je ook wel weer onverwarmde lucht moeten krijgen, tenzij de kleppen in je verwarmingssysteem ontregeld zijn.

Mbt ruitensproeier/ventilatie connectie geen idee...
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2281
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Rare Kachel!

 · 
Posted: 17.06.2024 - 17:08  ·  #4
Ik zou in de regio Breda even zoeken naar iemand die een VIDA/Dice combo heeft.
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: Rare Kachel!

 · 
Posted: 18.06.2024 - 12:46  ·  #5
Dat "element" is de verdamper ;)
Het laat de vloeistof (koudemiddel, op dat moment nagenoeg vloeibaar) verdampen zodat het in gasvorm terug kan naar de compressor.
Voor verdampen is warmte nodig en dat onttrekt hij dan ook aan de langsstromende lucht.
Met inderdaad condens als gevolg.
Ik kwam er een paar jaar geleden achter dat Volvo een mooi systeem heeft om het schimmelen tegen te gaan, de reden dat veel airco's willen stinken als ze aan, of juist uitgezet worden.
Op een camping stond mijn auto vlakbij en ineens hoorde ik de kachelventilator aan gaan. Opgezocht: blijkt dus dat na (onthoud me even van de exacte tijden) na 20 minuten na gebruik vd auto, de kachelblower 7 minuten volgas gaat staan geven. Blaast de verdamper droog en tada; de reden dat Volvo's niet vaak stinken qua airco!

Om op het probleem van de TS terug te komen: zoals ik het verhaal lees, komt het op mij over als een slechte massa ergens.
Misschien eens goed om in een schema een (gezamenlijk) massapunt te zoeken en die eens na te zien.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0