Reactiesnelheid gaspedaal

 
 
 
 
 
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 58
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Reactiesnelheid gaspedaal

 · 
Posted: 29.05.2013 - 07:29  ·  #1
Kan iemand mij vertellen of het normaal is bij deze auto dat de motor wat traag reageert op het gaspedaal? Stel ik rijd met een constante snelheid en ik geef opeens een dot gas, dan zit er wat tijd tussen voordat hij accelereert, ik mis een beetje de directe response en het duurt dus een halve seconde (voor mijn gevoel) voordat 'ie oppakt. "Aan het gas hangen" is er dus niet bepaald bij.

Zodra hij oppakt gaat 'ie er ook echt vandoor, maar voor m'n gevoel zou hij sneller moeten reageren.
Als ik onder het rijden hele korte stootjes op het gaspedaal geef dan hoor je alleen het toerental wat oplopen (alsof hij in z'n vrij staat), maar je voelt 'm nog niet vooruit gaan. Idem met de kick-down, als ik 'm helemaal intrap duurt het even voor hij terugschakelt.
Fiscaal
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Soest
Leeftijd: 53
Berichten: 64
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Reactiesnelheid gaspedaal

 · 
Posted: 29.05.2013 - 09:15  ·  #2
Bij mij precies hetzelfde! Het viel mij bij de proefrit destijds al op. Mijn andere auto, bmw 520i automaat uit 1996, heeft minder vermogen en koppel, maar reageert veel sneller. De Volvo heeft ook geen sportstand. Bij de bmw schakelt deze dan direct terug en reageert bij een kleine beweging. Ik vind ook dat je eerst 5cm met de pedaal naar beneden moet om vooruit te gaan. Trap je hem helemaal in, dan gaat hij wel snel genoeg. Het is dus zeker geen sportwagen... Nou rij ik pas een half jaar Volvo en de hele auto ademt comfort uit, dus ik vermoed dat het een keuze van Volvo is. waarschijnlijk zal de bak zich wel wat aanpassen als je regelmatig het gaspedaal vloert, maar dat is niet mijn rijstijl.
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 58
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Reactiesnelheid gaspedaal

 · 
Posted: 29.05.2013 - 10:03  ·  #3
Mijn rijstijl is het ook niet en ik verwacht van een Volvo ook geen race eigenschappen en ook geen zenuwachtig gaspedaal, maar een beetje meer response zou wel prettig zijn bij het inhalen, vind het nu een tikkie te traag reageren.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Reactiesnelheid gaspedaal

 · 
Posted: 29.05.2013 - 10:29  ·  #4
- de automaten die in deze auto's zitten zijn zelf lerend en hebben wel degelijk een sportmodus maar die zit ingeprogrammeerd in de bak control module. Ga je je rijstijl aanpassen door vaker zwaarder door te gassen, dan zal de automaat ook sneller terugschakelen(kickdown) pittiger opschakelen, meer toeren toelaten voordat wordt opgeschakeld. Dat is de ingeprogrammeerde sportmodus. Bij rustig zuinig rijden zal de automaat juist snel opschakelen met hele softe schakel momenten. Dat is de economy/comfort modus. Dat ervaar je misschien als slip in de bak?
het switchen tussen die eco-modus en sportmodus gaat volledig automatisch en de automaat control module baseert de keuze op jou gaspedaal bewegingen en rijgedrag.

- verder heeft een turbo moter (D5/T5) ook een zgn. turbogat , een korte tijd dat de turbo nog niet op druk is nadat je al wel veel gas bij hebt gegeven. Dat turbogat zou je kunnen ervaren als een vertraagde gas response. Daar is verder weinig aan te doen. Motoren zonder turbo hebben daar geen last van.

- wat bij mijn V70 T5 geartronic wel opviel is dat er voelbaar meer druk op het gaspedaal nodig is om van halfgas naar VOLgas te gaan. Ik denk dat ik de auto al 2 weken had voordat ik ontdekte dat het gas nog verder in kon worden gedrukt. :P Het effect was een fors snellere acceleratie.

- met een geartronic kan je eventueel de bak dwingen in een lagere versnelling te blijven. Dan is de gasresponse een heel stuk beter. Want dan is de turbodruk direct beschikbaar. (bij een T5 2500rpm en hoger)
Dus: rij je op 80km/h weg en er rijdt een auto voor je met 70km/h die je voorbij wil. Zet de geartronic op handbediening en schakel handmatig van 5 terug naar 3. Wacht op de inhaal gelegenheid, als je kan, geef flink gas en haal in. Je zal merken dat de auto echt heel snel accelereert. (mag ook wel met 250pk)
Druk de handle na de inhaalactie terug in de D stand en rij normaal verder.
Op die manier kan je bloedsnel inhalen. Ook met een D5 of T5.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Reactiesnelheid gaspedaal

 · 
Posted: 29.05.2013 - 11:37  ·  #5
...
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 58
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Reactiesnelheid gaspedaal

 · 
Posted: 29.05.2013 - 11:41  ·  #6
Duidelijk verhaal, bedankt voor de uitleg.

Ik bedoel idd het verhaal met het turbogat, dus de tijd dat het duurt voordat de motor reageert op je gaspedaal.
Moet zeggen dat ik hiervoor een V40 1.9D 115pk had, die reageerde wel vlotter op het gaspedaal, maar dat was een handbak.
Ik zal ook eens wat vaker in de handmatige versnelling gaan rijden, doe dit eigenlijk maar zelden, eens kijken hoe de reactiesnelheid dan is.

Mijn rijstijl is idd rustig en zuinig, dus op de snelweg 110 op de CC en tijdens binnendoor ritjes optrekken tot ca 2500 rpm, maar af en toe vind ik het ook wel eens lekker om de 5-cylinder te laten ronken en te voelen hoeveel vermogen je hebt. Als ik het goed begrijp zul je dus vaker in de race-modus moeten gaan wil je de bak duidelijk maken dat dit je rijstijl is, zodat hij later opschakelt en hoger in de toeren kruipt. Het verbruik zal dan wel van 6.5 naar 9 doorschieten ben ik bang.
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 53
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Reactiesnelheid gaspedaal

 · 
Posted: 30.05.2013 - 09:00  ·  #7
Je kunt het turbogat trouwens een stuk minder maken door de ERG en de DPF uit te laten schakelen. :happy:

Vooral de DPF zorgt voor veel weerstand (tegendruk) in de uitlaat, hierdoor kost het de turbo dus meer tijd om op te spoolen.

Na de ingreep is het turbogat helemaal verdwenen. ^_^
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 42
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Reactiesnelheid gaspedaal

 · 
Posted: 30.05.2013 - 09:11  ·  #8
Dit scheelt inderdaad al een heleboel, maar helemaal verdwenen? Dat is mijn ervaring niet in ieder geval.
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 53
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Reactiesnelheid gaspedaal

 · 
Posted: 30.05.2013 - 09:18  ·  #9
Nou, ik merk het alleen nog een beetje als ik op de snelweg bij hoge snelheid volledig van het gas af gas en direct weer gas geef, verder niet meer.

De kans is groot dat dit meer de electronica dan de turbo is.

Mogelijk is er ook een verschil omdat ik een fase 2 tuning heb.

Geen idee verder.
Fiscaal
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Soest
Leeftijd: 53
Berichten: 64
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Reactiesnelheid gaspedaal

 · 
Posted: 30.05.2013 - 09:25  ·  #10
Naar mijn idee ligt het echt aan de automatische bakken van Volvo of de elektronica, zoals Herby schrijft. Het turbo gat speelt wel wat mee, maar als de gaspedaal sneller zou reageren zou het gat ook minder groot zijn. Een bmw diesel automaat reageert echt sneller. Jammer dat Volvo geen sportstand op de normale automaat heeft gezet, dat scheelt namelijk wel. Ik ga nu niet stelselmatig harder rijden om de bak te "leren" voor het geval ik een keer sneller wil. Bij een geartronic zou ik dan ook, in de situatie dat je een keer sneller wilt, zelf (terug) schakelen en verder normaal rijden zoals je gewend bent.
reinberto
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Leeftijd: 28
Berichten: 166
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Reactiesnelheid gaspedaal

 · 
Posted: 10.06.2013 - 01:21  ·  #11
Wat je zou kunnen proberen is een k&n luchtfilter, ik heb er een inliggen en het is gas geven en gaan.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Reactiesnelheid gaspedaal

 · 
Posted: 10.06.2013 - 02:53  ·  #12
Het ligt er wel erg dik bovenop heh jongens! Ga gerust je gang maar weet dat ik hier niet aan mee doe! ;)
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Reactiesnelheid gaspedaal

 · 
Posted: 20.06.2013 - 23:41  ·  #13
Quote door Fiscaal

Naar mijn idee ligt het echt aan de automatische bakken van Volvo of de elektronica, zoals Herby schrijft. Het turbo gat speelt wel wat mee, maar als de gaspedaal sneller zou reageren zou het gat ook minder groot zijn. Een bmw diesel automaat reageert echt sneller. Jammer dat Volvo geen sportstand op de normale automaat heeft gezet, dat scheelt namelijk wel. Ik ga nu niet stelselmatig harder rijden om de bak te "leren" voor het geval ik een keer sneller wil. Bij een geartronic zou ik dan ook, in de situatie dat je een keer sneller wilt, zelf (terug) schakelen en verder normaal rijden zoals je gewend bent.


Ik rijd nu ruim een half jaar met een T5 geartronic 260pk. Inmiddels aardig in de gaten hoe de motor / automaat reageert op de stand van het gaspedaal. Met name de snelheid van intrappen lijkt uit te maken. Langzaam het pedaal steeds dieper trappen geeft een heel ander schakelgedrag dan ineens onderin trappen. Automaat reageert dan aardig snel naar mijn mening.
Er is wel een groot verschil tussen lockup en limited slip, dus boven en onder de 80 km/u. Onder de 80 reageert de auto wat ' als elastiek' op het pedaal door de limited slip. Dit geeft ook een heel comfortabel gedrag -bij goed schakelende bak uiteraard. Je moet dan redelijk digitaal duidelijk maken dat je ineens sneller wilt: intrappen dat pedaal dus. Doe je dit lafjes, dan blijft de bak in de comfortabele modus.

Wat mij verder is opgevallen: er zijn eigenlijk drie gasstanden die een ander gedrag van de limited slip bak teweeg brengen.
1. Weinig gas. De toeren lopen gewoon op met de snelheid zoals ook bij een handbak. Er wordt bij minder dan 3000 rpm geschakeld.
2. Medium gas. De toeren worden als het ware 'vastgezet' (tussen 2500 en 3000 rpm), enkel de snelheid loopt op maar de rpm blijft dus gelijk. Boven de 100km/u wordt er dan wel doorgeschakeld.
3. Volgas. Toeren lopen op met de snelheid, schakelen in het rode gebied. Gaat lekker vlot....
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3377
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Reactiesnelheid gaspedaal

 · 
Posted: 01.07.2013 - 16:45  ·  #14
Deze auto's zijn drive by wire, de gasrespons kan je wel wat versnellen door chiptuning.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0