Gisteren de stekkerdoos van de V70 verwijderd, heb bij gebruik van een verloop van m’n Jaeger naar 7 polig karretje geen rechter knipperlicht.
Is heel die stekkerdoos soort van dichtgekit en valt geen eer aan te behalen om draadjes even te en en evt opnieuw aan te sluiten.
Het karretje doet het wel prima achter de Range Rover maar die heeft ook een 7 polige stekkerdoos dus dan heb ik geen verloopje nodig.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Nou, dat tweede verloop doet het dus wel alleen de vitale functie rechterknipperlicht werkt dus weer/nog steeds niet.
Nog even de kar gechecked achter de Dyane en de verlichting van het karretje werkt daarachter ook feilloos.
Kabel gevolgd naar binnen en komt uit bij een Volvo trailer module waar 1 grote grijze en een kleinere groene stekker ingeplugged zitten.
De kleine groene stekker even een paar keer drin en druit geplugged echter geen effect op de rechterknipper.
De grote grijze krijg ik er niet uit, denk dat daarop alle verkeersfuncties zitten?
Op de kleine groene misschien de extra aansturing die mistachterlicht uitschakelt bij een aanhanger en de Parking Distance Control?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Je kunt die module eenvoudig openen, kan je ff en of er geen corrosie aan/op de printplaat zit. Zoja, dan kan je waarschijnlijk een nieuwe bestellen á €105,- Net als mij
Laten testen aan de testkast bij de Kwik Fit en rechterknipper werkt dus echt niet.
Zij kunnen daar verder niet naar kijken en adviseren de dealer maar zal dus wel een Volvo specialist worden.
Trailer Module ook geopend maar ziet eruit als nieuw van binnen, stekker blinkt je ook tegemoet.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Zo'n testkastje heb ik ook, kostte geloof ik nog geen 2 tientjes. Maar het enige wat je dan weet is dat het niet aan de aanhanger, maar aan de stekker ligt of alles wat zich daarvoor bevindt.
Wat je liever wilt, is meten op de bedrading met een testlampje zodat je kunt vaststellen of het probleem in de stekker zit of in de TRM. In het schema kun je terugvinden welke kabel het is. Het is een beetje moeilijk zoeken want alle draden zijn wit (W), maar je kunt op de stekker van de TRM de juiste kabel vinden door te tellen.
Pin A-10 is massa, die draad wijkt af want die is zwart (SB)
Pin A-1 zijn de remlichten
Pin A-2 is het mistachterlicht
Pin A-3 is de rechter richtingaanwijzer
Pin A-4 is het achterlicht, die begint met een geel-zwarte draad (Y-SB) en splitst zich in tweeën.
Pin A-5 is de linker richtingaanwijzer
Je weet dus waar op de stekker de draad zich bevindt waar de draden voor de richtingaanwijzers naast zitten, namelijk links en rechts van de geel-zwarte draad. Dan is het een kwestie van een proeflampje in de draad prikken, ik heb daarvoor een testpen met scherpe metalen punt, een LED en een klemmetje om aan massa te verbinden. Zie je het lampje aan en uit gaan heb je het signaal voor de richtingaanwijzer te pakken.
Geen idee of je in de buurt woont van Houten maar je bent van harte welkom om te kijken of je je 105 euro voor een nieuwe TRM kunt uitsparen.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Zo'n testkastje heb ik ook, kostte geloof ik nog geen 2 tientjes. Maar het enige wat je dan weet is dat het niet aan de aanhanger, maar aan de stekker ligt of alles wat zich daarvoor bevindt.
Wat je liever wilt, is meten op de bedrading met een testlampje zodat je kunt vaststellen of het probleem in de stekker zit of in de TRM. In het schema kun je terugvinden welke kabel het is. Het is een beetje moeilijk zoeken want alle draden zijn wit (W), maar je kunt op de stekker van de TRM de juiste kabel vinden door te tellen.
Pin A-10 is massa, die draad wijkt af want die is zwart (SB)
Pin A-1 zijn de remlichten
Pin A-2 is het mistachterlicht
Pin A-3 is de rechter richtingaanwijzer
Pin A-4 is het achterlicht, die begint met een geel-zwarte draad (Y-SB) en splitst zich in tweeën.
Pin A-5 is de linker richtingaanwijzer
Je weet dus waar op de stekker de draad zich bevindt waar de draden voor de richtingaanwijzers naast zitten, namelijk links en rechts van de geel-zwarte draad. Dan is het een kwestie van een proeflampje in de draad prikken, ik heb daarvoor een testpen met scherpe metalen punt, een LED en een klemmetje om aan massa te verbinden. Zie je het lampje aan en uit gaan heb je het signaal voor de richtingaanwijzer te pakken.
Geen idee of je in de buurt woont van Houten maar je bent van harte welkom om te kijken of je je 105 euro voor een nieuwe TRM kunt uitsparen.
Ben qua elektra redelijk blond dus als ik er niet uit kom neem ik dat graag aan, woon in Rotterdam dus da’s toch wel eindje.
Dat moeten we dus even uitzoeken. Al is Rotterdam wel een stukje karren, dan kun je beter iemand in de buurt vinden die handig is met een multimeter. Of bij Poika zelf langsgaan.