Regeneren D5 185pk

 
 
 
 
 
Job115
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 26
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Regeneren D5 185pk

 · 
Posted: 09.07.2018 - 05:48  ·  #1
Quote door netraam

Hoi forumgenoten,

ik heb er nu in iets meer dan twee weken zo'n 1600 kilometer opzitten met m'n V70NN/P3 D5, en ben erg, erg gelukkig met de auto. Eén ding baart me wel een beetje zorgen: wanneer het blok koud is, start de auto best moeilijk. Vervolgens loopt ie niet heel fraai stationair: het toerental wisselt wat en hij lijkt niet genoeg brandstof te krijgen. Eenmaal op temperatuur loopt ie wel goed, maar het starten gaat nog steeds niet supervlot. Hij trekt ondertussen wel als een lier :-)
Ook valt het me op dat het roetfilter niet lijkt te genereren. Ik heb er in ieder geval nog geen melding van gezien...

Iemand ideeën?



Van het regeneren krijg je geen melding te zien op het dashboard. Het enige waaraan je kan zien of die het DPF aan het regeneren is, is het momentaan verbruik. Die stijgt met 20-30% voor een minuut of 20.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Regeneren D5 185pk

 · 
Posted: 09.07.2018 - 09:09  ·  #2
Ietwat moeilijk starten schijnt (in ieder geval bij mijn generatie... bij sommige auto's, niet bij alle) een 'producteigenschap' te zijn. Tja, wat is moeilijk starten? De 5 cilinder start vaak niet bij de eerste tik, maar als hij echt meerdere rondjes nodig heeft is er wel iets aan de hand.
Een wat rommelige loop na de start kan duiden op een lekkend vacuumklepje, waardoor het vacuum van de rembooster wegloopt. Heb je een hard rempedaal in de ochtend? In dat geval, gebruik maar even de zoekfunctie en zoek op 'vacuumklep vervangen'. Is een klusje van niks en kan wel die ietwat moeizame loop na de start oplossen.
Voorgloeien doen deze auto's pas onder de 5 graden celcius oid, dus dat er een probleem in de gloeiers zit hoeft niet direct relevant te zijn tijdens de zomer. Toch eens doormeten kan allicht geen kwaad.
Uitlezen met vida (volvo software) is ook altijd een goede, dat kan ook wat inzicht geven als er iets electronisch misloopt.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 59
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Regeneren D5 185pk

 · 
Posted: 09.07.2018 - 09:43  ·  #3
Hoe zit het met je filters en vloeistoffen? Allemaal vervangen na aanschaf?
Interne verontreiniging/veel korte ritjes/soort brandstof.
Alles kan in meer of mindere mate meespelen. Al een keer een lang stuk op hoge snelheid gereden (>180kmh).
De volgende ochtend start hij altijd beduidend gemakkelijker en rustiger (bij mij althans).
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 59
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Regeneren D5 185pk

 · 
Posted: 09.07.2018 - 10:02  ·  #4
Ik heb ook nog nooit een melding op het dashboard gezien.
En regenereren doet mijne elke 1600-1900 km.
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 44
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Regeneren D5 185pk

 · 
Posted: 09.07.2018 - 10:09  ·  #5
Quote door netraam

Dit staat er in het instructieboekje:

Wanneer het filter voor ca. 80 % met roetdeeltjes gevuld is, licht de oranje waarschuwingsdriehoek op het instrumentenpaneel op en verschijnt de melding Roetfilter vol op het display van het instrumentenpaneel.

Maar dat heb ik dus nog niet gezien... Klopt dat niet?


Voordat de 80% is bereikt heeft ie al een keer geregenereerd. Als hij de grens van 80% haalt is het regenereren dus niet gelukt en zal er een storing ontstaan.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Regeneren D5 185pk

 · 
Posted: 09.07.2018 - 11:09  ·  #6
Inderdaad, de gele of zelfs rode driehoek is een storing, en dan is er iets misgegaan in eerdere regeneraties (bijv. meerdere keren het proces niet kunnen afronden door vroegtijdige onderbreking (=korte ritjes) en dan loopt het roetfilter langzaam vol). Regenereren moet je in principe niet merken, dan gaat alles goed. Je kan het alleen zien aan tijdelijk hoger verbruik maar dan moet je al vrij goed weten wat je auto verbruikt op een bepaald traject met jouw rijgedrag, zodat je een referentie hebt. In principe hoort het allemaal ongemerkt te verlopen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Regeneren D5 185pk

 · 
Posted: 09.07.2018 - 12:08  ·  #7
Niet echt, tenzij je een vacuumtester hebt. Kijk maar eens in dit topic, is wel voor een iets oudere generatie maar ik neem aan dat het bij jou nog hetzelfde in elkaar zit. Die topicstarter had het klepje er even uitgenomen, en met de mond aan beide kanten geblazen / gezogen (mag maar een kant op lucht doorlaten) maar ondanks dat dat goed leek, had hij toch een lekkend klepje. Vervangen, zijn voor plm. 4-10 euro te krijgen online (merk ATE, nummer online opzoeken, zijn heel veel verschillende van). Bij volvo kosten ze plm. €30, dat is echt niet nodig.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Regeneren D5 185pk

 · 
Posted: 09.07.2018 - 14:08  ·  #8
Bij de NN heeft het vacuum niets meer te maken met het trillen bij start.
De hydraulische motorsteunen van de N zitten hier niet meer op, zijn vaste rubber blokken geworden.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Regeneren D5 185pk

 · 
Posted: 09.07.2018 - 14:15  ·  #9
Maar het trillen na de start komt niet door de vacuum motorsteunen die hun vacuum verliezen, maar de rembooster die zijn vacuum verliest, en wat na de start opgebouwd moet worden waardoor het blok direct na de start even wat harder moet werken. Bij mij is dat iig wel zo, het iets zwaarder lopen na de start duurt maar een paar seconden (3-5 oid) terwijl tijdens stationair lopen de vacuum motorsteunen van de N altijd zacht zijn (indien ze goed werken) dus goed dempen.
Hoe dan ook kan het evengoed zijn dat de NN generatie (zoals die van de topicstarter, afgaand op de avatar foto) een ander systeem heeft en geen terugslagklepje tussen vacuumpomp en rembooster...
VolvoHengelo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Berichten: 225
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Regeneren D5 185pk

 · 
Posted: 09.07.2018 - 15:05  ·  #10
Quote door netraam

Voor alle duidelijkheid: het is een V70NN D5 2.4 5-cylinder 185pk (dat is toch hetzelfde blok als in de latere V70N's?), en de klacht is niet dat ie trilt :-)

Als de auto een nacht stilgestaan heeft, is het rempedaal hard en slaat de motor moeizaam aan. Vervolgens 'hikt' hij de eerste paar minuten af en toe kort, alsof hij af wil slaan. Na een stukje gereden te hebben is er niets meer aan de hand. Warme starts gaan beter, hoewel ik het niet altijd helemaal van harte vind gaan...


Heb eenzelfde probleem ondervonden en na wat inlezen/kijken op youtube heb ik vandaag eens gekeken wat het bij mij is dat het harde pedaal (dus vacuumprobleem) veroorzaakt.

Middels het volgende Youtube filmpje heb ook ik geconstateerd dat hij zijn vacuum verliest via zowel de voorste als achterste hydrosteun (motorsteun).

Allereerst de olievuldop losgedraaid waarna het "scheepsdiesel" geluid klopklopklop aanwezig is.
Toen de slang die naar de Y-splitsing van de motorsteunen gaat volledig dichtgeklemd, waarna het geklop ophield en er dus weer een vacuum ontstond.
Heb vervolgens de slangen gevolgd (gecheckt op scheurtjes) en bij de Y-splitsing eerst de leiding naar de voorste hydrosteun dichtgeknepen, waarna het geklop (open tankdop) niet minder werd. Weer opengezet en ook de leiding naar de achterste steun dichtgeknepen. Ook hierin geen merkbaar verschil waardoor de conclusie is dat beide steunen aan vervanging toe zijn. (nu wist ik dat al en heb ook al de vervangende steunen in huis ;)

Daar feitelijk ook de versnellingsbaksteun onder en de motorsteun boven "gaar" waren is het dan ook aannemelijk dat de andere steunen ook slecht zijn, maar door deze test wist ik het dan zeker.

Als je de instructies in dit youtube filmpje volgt om te testen hoe je vacuum in je hydrosteunen zich houden kom je ook al een heel eind verder.
VolvoHengelo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Berichten: 225
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Regeneren D5 185pk

 · 
Posted: 09.07.2018 - 15:13  ·  #11
Oh, en ik rij zelf ook de D5 185 pk (modeljaar 2006, gebouwd september 2005)
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Regeneren D5 185pk

 · 
Posted: 10.07.2018 - 19:33  ·  #12
Ik zou denken aan lucht in de dieselleiding..... staat er niets vochtigs bovenaan het kleppendeksel in de buurt van de injectoren? Alles droog op de dieselpomp? Is de dichting van de dieselfilter (onderaan de wagen) wel 100% dicht?
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 44
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Regeneren D5 185pk

 · 
Posted: 10.07.2018 - 19:48  ·  #13
Mijn mondeo die ik voor de V70 had heeft hier ook last van gehad, exact hetzelfde, moeilijk starten en daarna een klein poosje vreselijk tikken. Bleken 1 of meer lekkende verstuivers te zijn. Doordat ze bij stilstaande motor een klein beetje dieselolie op de zuiger lekten kreeg je deze klappen omdat vloeistof niet te comprimeren is. Uiteindelijk ging zelfs mijn oliepijl stijgen doordat er dieselolie langs de zuigers in het carter kwam. Heb ze toen laten reviseren en daarna was het probleem opgelost.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Regeneren D5 185pk

 · 
Posted: 10.07.2018 - 20:26  ·  #14
Idd, Jan Willem.
Dat zou ook goed kunnen. Ik denk zelfs dat je dat zou moeten zien aan het walmen van de uitlaat
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 44
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Regeneren D5 185pk

 · 
Posted: 19.07.2018 - 17:13  ·  #15
Quote door netraam

Een andere dealer (helemaal niet om de hoek) gaat die komende week vervangen, als de diagnose inderdaad juist is.


Sla je spaarvarken maar vast stuk als je ze bij een dealer gaat laten vervangen... Ga je niet heel vrolijk van worden.


Ik heb ze destijds laten reviseren bij een dieselspecialist en was voor 4 verstuivers al 1200 euro kwijt. Nieuwe was nóg duurder en bij de dealer zal het vermoedelijk nóg wel weer duurder zijn...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0