Regensensor achteraf inbouwen

mogelijk zonder ruit te vervangen?

koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

Regensensor achteraf inbouwen

· 
Posted: 12.11.2020 - 16:19  ·  #1
Ik kom een setje onderdelen tegen voor mijn bouwjaar, betreffende een ruitenwisser hendel (is iets anders dan een conventionele) en een regensensor.
Is het mogelijk deze achteraf in te bouwen zonder de ruit te vervangen?
Ik verwacht dat er een software update nodig is, maar zijn er nog andere onderdelen nodig om dit voor elkaar te krijgen?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

Re: Regensensor achteraf inbouwen

· 
Posted: 12.11.2020 - 16:22  ·  #2
Aan alleen een hendel heb je niks. Je auto moet ook de regensensor zelf hebben. Ik weet niet of die standaard aanwezig is in iedere Volvo. Normaal gesproken werkt zo'n sensor werkt met een infrarood LED'je en een sensor die de weerkaatsing va het infraroodlicht meet. Ik heb het idee dat die bij de binnenspiegel zit.
Daarbij zul je waarschijnlijk ook nog een stukje software nodig hebben, Volvo kennende.
Edit:
Ik las er overheen dat je ook de sensor tegen bent gekomen. Je zou eens in VIDA kunnen neuzen of er softwarepakketjes zijn voor de regensensor. Niet dat je ze dan kan inladen, maar dan weet je in ieder geval of dat überhaupt nodig is. Dat zou de dealer dan kunnen doen
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 12.11.2020 - 16:51  ·  #3
Gaat niet werken vrees ik. De sensor zit op je raam achter je achteruitrijspiegel. Is ook een uitsparing in je donkere rand boven in je raam. Dus als je auto geen sensor heeft is je voorraam er ook niet op voorbereid.
Doeke Dobma
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 12.11.2020 - 19:02  ·  #4
Lijkt me een verloren zaak. Maar als ik je topic mag kapen, mijn regensensor doet het niet en ziet er ‘raar’ uit vanaf de buitenkant. Ik heb er een paar gedemonteerd uit slopers, maar er lijkt wel een soort glibberig zwart goedje in te zitten. Wat is dit? Hoe vervang ik de sensor?
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 12.11.2020 - 19:31  ·  #5
Die sensor zit toch gewoon vastgeklikt ?
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 12.11.2020 - 19:32  ·  #6
haha nou oke, het was het proberen waard!
Ik heb inderdaad geen voorbereiding in mijn voorruit en die ruit blijft hopelijk voorlopig heel. Misschien wel een idee, voor als de ruit sneuvelt, om dat een regensensor variant te nemen.
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 12.11.2020 - 20:56  ·  #7
Quote door Bigdog

Die sensor zit toch gewoon vastgeklikt ?

Ja, maar bij het demonteren van verschillende bleek bij alle dat er een soort vloeistof in zit.
M95
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 12.11.2020 - 21:49  ·  #8
Ik heb in de XC90 ook een regensensor maar die doet vaak het tegenovergestelde van wat ik wil.

Als hij er niet in zou zitten dan zou ik hem niet missen om het zo maar te zeggen.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 12.11.2020 - 21:52  ·  #9
Dan is deze vast los te verkrijgen.
Ik heb in de vorige V70 3x een nieuwe voorruit gehad, maar nooit een nieuwe sensor, die hebben ze overgezet.

Ik heb in de XC90 ook een regensensor maar die doet vaak het tegenovergestelde van wat ik wil.

Heb je hem wel ingesteld met de ring op de hendel ?
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

· 
Posted: 12.11.2020 - 22:55  ·  #10
Quote door M95

Als hij er niet in zou zitten dan zou ik hem niet missen om het zo maar te zeggen.

Ik ben heel blij met die regensensor. In de V70 heb ik er kennis mee gemaakt en de XC70 is er ook mee uitgerust. Denk dat die bij jou niet op de juiste manier werkt.
trabbit
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.11.2020 - 23:34  ·  #11
Bij mij ben ik er ook niet altijd tevreden over. Als het echt regent doe die het prima, maar als het een beetje miezert dan reageert die er niet op.

Overigens normaal vervangen ze de gelpad tussen de ruit en de sensor (bij Ford in ieder geval). Soms wordt dit niet of niet goed gedaan, dan werkt de sensor niet goed.
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 13.11.2020 - 06:10  ·  #12
Kijk... gel pad... nou wordt het interessant. Mijn ruit is eens vervangen, daar zou het dus wel eens mis kunnen zijn gegaan. Ik zal eens kijken wat Vida zegt.
bartk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 13.11.2020 - 09:04  ·  #13
Quote door ProVolvo

Quote door M95

Ik ben heel blij met die regensensor. In de V70 heb ik er kennis mee gemaakt en de XC70 is er ook mee uitgerust. Denk dat die bij jou niet op de juiste manier werkt.

Ik vind de Volvo regen sensor ook niet al te best werken, Ik heb een aantal auto's met regen sensor gehad en Peugeot heeft het heel goed voor elkaar. Die leert ook wat de bestuurde wil, als het te lang duur doe je de 1 maal wissen knop bedienen en dan snapt de auto dat het meer moet, als hij te snel gaat zet je hem even uit en dan begint hij weer op nieuw.
Renault laguna was ook niet heel fijn.

Btw het heeft bij mij 6 manden geduurd voor dat ik het knopje gevonden had. en het ledje in de knop is gewoon niet te zien, zit achter het stuur. Ik weet het zit ook in het dashboard, maar dat is doch wennen.
themikes
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.11.2020 - 21:20  ·  #14
Ik ben ook heel tevreden over mijn regensensor en dit wordt voor iedere andere auto een must voor mij! Met de ring kun je hem perfect afstellen.

Enige minpuntje vindt ik dat de ruitenwisser te snel overgaat op de aller hardste stand. Dit zou ik normaal vrijwel nooit gebruiken, ik wordt leip van die snelle bewegingen.

Soms zie je auto's voorbijrijden die de ruitenwisser op de aller hardste stand aanhebben terwijl het vrijwel niet regent. Ziet er altijd komisch uit ;P
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.11.2020 - 22:07  ·  #15

Selected quotes for multi-quoting:   0